Kultura remiksu – warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL2Z-KR-W-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura remiksu – warsztaty |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 21 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca studenta obejmuje: - ćwiczenia: 30 godz. - praca własna studenta: 10 godz. - konsultacje: 5 godz. Razem: 45 godziny |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student orientuje się w zjawiskach z pogranicza sztuk, zna tendencje we współczesnym życiu kulturalnym (K_W10, K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi samodzielnie realizować projekt interdyscyplinarny, wspierający przygotowanie zawodowe, przekłada zdobytą wiedzę na sytuacje zawodowe (K_U03, K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role, aktywnie uczestnicy w życiu kulturalnym (K_K02, K_K05) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Warsztaty poświęcone remiksowi jako praktyce kulturowej, która obejmuje różne dziedziny sztuki i życia. Celem warsztatów jest stworzenie przez studentów cyklu remiksów. Warsztaty autorskie. Dobór technik i metod realizacji uzależniony od indywidualnego programu osoby prowadzącej zajęcia. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - kultura remiksu – wstęp teoretyczny, - historia kultury remiksu, - kultura remiksu a pamięć zbiorowa, - przykłady kultury remiksu w różnych dziedzinach kultury, - kultura remiksu a nowe technologie, - kultura remiksu a prawo autorskie, |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Remiks. Teorie i praktyki, pod red. M. Gulika, P. Kaucz, L. Onaka, Kraków 2011, http://polonisci.ath.bielsko.pl/wp- content/uploads/2017/04/Remiks_Teorie_i_praktyki.pdf - Encyklopedia Teatru Polskiego, hasło: remiks, oprac. W. Świątkowska, http://encyklopediateatru.pl/hasla/351/remiks - Wanda Świątkowska, Odprawianie dziadów. Recykling i re-enactment jako strategie remiksu, "Teatr" 2017 nr 1, online: https://teatr-pismo.pl/5907-odprawianie-dziadow-recykling-i-re-enactment-jako-strategie-remiksu/ - J. Zętar, Z czego robić remiks? Kilka notatek o źródłach, [w:] Nowe narracje a miasto. Remiksowanie miasta, Lublin 2014. online: https://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/publication/89355/edition/84216/content - Lawrence Lessing, Remiks: aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009 - W. Godzic, Kultura instant, kultura remiksu i ich znaczenie we współczesnej komunikacji, online: http://archiwum.nina.gov.pl/film/kultura-instant-kultura- remiksu-i-ich-znaczenie-we-wspolczesnej-komunikacji - Re//mix. Performans i dokumentacja, red. T. Plata, D. Sajewska, Warszawa 2014 - Anna Nacher, Remiks i mashup - o niełatwym współbrzmieniu dwóch kulturowych metafor, Przegląd Kulturoznawczy 2011, nr 1(9), s. 77-89. online: https://www.ejournals.eu/Przeglad-Kulturoznawczy/Przeglad-Kulturoznawczy-2011/Numer-1-9-2011/art/1276/ Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nożyński, S., & Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. Literatura uzupełniająca: Fagerjord, A. (2009). After convergence: YouTube and remix culture. In International handbook of internet research (pp. 187-200). Springer, Dordrecht. Karpiński, A. (2018). Kultura remiksu i dozwolony użytek w prawie autorskim. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (45), 173-182. Ludzis Todorov, A. (2015). Gdzie i jak długo „żyje” blogowy post? Blogi w kulturze remiksu. Kultura Popularna, 43(01), 84-91. Navas, E., & Gallagher, O. (Eds.). (2014). The Routledge companion to remix studies. Routledge. Radomski, A. (2011). Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie. Śliwowski, K., & Sawko, K. (2011). Stwórz wideo online. Instrukcja krok po kroku. Zielińska, J. (2011). Dramaturgia prezentacji/promocji sztuki online, czyli remiksy Multi-DJa w wirtualnej realis. Wybrane praktyki kultury remiksu: - remiks zbiorów archiwalnych z domeny publicznej: https://szukamy.org/wyszukanyremiks-podsumowanie/ - remiks teatralny – projekt artystyczny Komuny Warszawa, m.in. https://komuna.warszawa.pl/spektakle/lukasz-chotkowski-remix-marina-abramovic-teraz/; - remiks wizualny: np. remiksy Bunksy'ego - found footage: |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury |
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - kultura remiksu – wstęp teoretyczny, - historia kultury remiksu, - kultura remiksu a pamięć zbiorowa, - przykłady kultury remiksu w różnych dziedzinach kultury, - kultura remiksu a nowe technologie, - kultura remiksu a prawo autorskie, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gulik M, Kaucz P., Onak L. (red.) (2011), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków. Lessig L. (2009), Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. 180 Próchniak, Warszawa. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, S., & Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. Literatura uzupełniająca: Fagerjord, A. (2009). After convergence: YouTube and remix culture. In International handbook of internet research (pp. 187-200). Springer, Dordrecht. Gawlas K. (2011), Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L.Onak, (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków Karpiński, A. (2018). Kultura remiksu i dozwolony użytek w prawie autorskim. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (45), 173-182. Ludzis Todorov, A. (2015). Gdzie i jak długo „żyje” blogowy post? Blogi w kulturze remiksu. Kultura Popularna, 43(01), 84-91. Navas, E., & Gallagher, O. (Eds.). (2014). The Routledge companion to remix studies. Routledge. Radomski, A. (2011). Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie. Śliwowski, K., & Sawko, K. (2011). Stwórz wideo online. Instrukcja krok po kroku. Zielińska, J. (2011). Dramaturgia prezentacji/promocji sztuki online, czyli remiksy Multi-DJa w wirtualnej realis. |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej - przy wykorzystaniu platformy moodle.umk.pl oraz MS Teams Podstawą oceny będzie: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Małgorzata Lisecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Lisecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - kultura remiksu – wstęp teoretyczny, - historia kultury remiksu, - kultura remiksu a pamięć zbiorowa, - przykłady kultury remiksu w różnych dziedzinach kultury, - kultura remiksu a nowe technologie, - kultura remiksu a prawo autorskie, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gulik M, Kaucz P., Onak L. (red.) (2011), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków. Lessig L. (2009), Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. 180 Próchniak, Warszawa. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, S., & Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. Literatura uzupełniająca: Fagerjord, A. (2009). After convergence: YouTube and remix culture. In International handbook of internet research (pp. 187-200). Springer, Dordrecht. Gawlas K. (2011), Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L.Onak, (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków Karpiński, A. (2018). Kultura remiksu i dozwolony użytek w prawie autorskim. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (45), 173-182. Ludzis Todorov, A. (2015). Gdzie i jak długo „żyje” blogowy post? Blogi w kulturze remiksu. Kultura Popularna, 43(01), 84-91. Navas, E., & Gallagher, O. (Eds.). (2014). The Routledge companion to remix studies. Routledge. Radomski, A. (2011). Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie. Śliwowski, K., & Sawko, K. (2011). Stwórz wideo online. Instrukcja krok po kroku. Zielińska, J. (2011). Dramaturgia prezentacji/promocji sztuki online, czyli remiksy Multi-DJa w wirtualnej realis. |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej - przy wykorzystaniu platformy moodle.umk.pl oraz MS Teams Podstawą oceny będzie: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Kobus, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - kultura remiksu – wstęp teoretyczny, - historia kultury remiksu, - kultura remiksu a pamięć zbiorowa, - przykłady kultury remiksu w różnych dziedzinach kultury, - kultura remiksu a nowe technologie, - kultura remiksu a prawo autorskie, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gulik M, Kaucz P., Onak L. (red.) (2011), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków. Lessig L. (2009), Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. 180 Próchniak, Warszawa. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, S., & Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. Literatura uzupełniająca: Fagerjord, A. (2009). After convergence: YouTube and remix culture. In International handbook of internet research (pp. 187-200). Springer, Dordrecht. Gawlas K. (2011), Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L.Onak, (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków Karpiński, A. (2018). Kultura remiksu i dozwolony użytek w prawie autorskim. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (45), 173-182. Ludzis Todorov, A. (2015). Gdzie i jak długo „żyje” blogowy post? Blogi w kulturze remiksu. Kultura Popularna, 43(01), 84-91. Navas, E., & Gallagher, O. (Eds.). (2014). The Routledge companion to remix studies. Routledge. Radomski, A. (2011). Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie. Śliwowski, K., & Sawko, K. (2011). Stwórz wideo online. Instrukcja krok po kroku. Zielińska, J. (2011). Dramaturgia prezentacji/promocji sztuki online, czyli remiksy Multi-DJa w wirtualnej realis. |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej - przy wykorzystaniu platformy moodle.umk.pl oraz MS Teams Podstawą oceny będzie: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest prezentacja oraz omówienie zjawiska (ale także określonego działania), jakim jest kultura remiksu – polegająca na wykorzystaniu różnych dzieł (często tworzących kanon) i połączeniu ich w taki sposób, aby powstało nowe dzieło. Jednocześnie, w trakcie zajęć, studenci będą mieli szanse na stworzenie własnego, autorskiego projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury. W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - kultura remiksu – wstęp teoretyczny, - historia kultury remiksu, - kultura remiksu a pamięć zbiorowa, - przykłady kultury remiksu w różnych dziedzinach kultury, - kultura remiksu a nowe technologie, - kultura remiksu a prawo autorskie, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gulik M, Kaucz P., Onak L. (red.) (2011), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków. Lessig L. (2009), Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, przeł. R. 180 Próchniak, Warszawa. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, S., & Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. Literatura uzupełniająca: Fagerjord, A. (2009). After convergence: YouTube and remix culture. In International handbook of internet research (pp. 187-200). Springer, Dordrecht. Gawlas K. (2011), Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L.Onak, (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Kraków Karpiński, A. (2018). Kultura remiksu i dozwolony użytek w prawie autorskim. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (45), 173-182. Ludzis Todorov, A. (2015). Gdzie i jak długo „żyje” blogowy post? Blogi w kulturze remiksu. Kultura Popularna, 43(01), 84-91. Navas, E., & Gallagher, O. (Eds.). (2014). The Routledge companion to remix studies. Routledge. Radomski, A. (2011). Remiks jako sposób przedstawiania historii w Informacjonalizmie. Śliwowski, K., & Sawko, K. (2011). Stwórz wideo online. Instrukcja krok po kroku. Zielińska, J. (2011). Dramaturgia prezentacji/promocji sztuki online, czyli remiksy Multi-DJa w wirtualnej realis. |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej - przy wykorzystaniu platformy moodle.umk.pl oraz MS Teams Podstawą oceny będzie: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie projektu, opartego na remiksie poszczególnych dzieł kultury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.