Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Sztuka nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s2KUL2Z-SNM-FNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka nowych mediów
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 21 - Kulturoznawstwo s2
Przedmioty z polskim językiem wykładowym
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=550
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

30 h - uczestnictwo w zajęciach


20 h - praca własna, czytanie lektur

Efekty uczenia się - wiedza:

Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą głównych zjawisk oraz problemów, które pojawiły się na gruncie sztuki nowych mediów.


Posiada wiedzę na temat miejsca kulturoznawstwa pośród nauk humanistycznych, rozumie jego interdyscyplinarny charakter oraz dostrzega, że sztuka współczesna jest jednym z pól zainteresowania tej dziedziny.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł nowomedialnych.


Posiada wiedzę o wybranych mediach i zjawiskach w mediasferze.


Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, jakim są media analogowe i cyfrowe.


Identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne związane ze sztuką nowych mediów.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form oraz mediów.

Jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej analizy dzieł powstałych z użyciem nowych mediów.

Metody dydaktyczne:

W bieżącym semestrze kurs prowadzony będzie zdalnie. Materiały będę pojawiać się na stronie kursu na platformie moodle UMK.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu
- referatu

Skrócony opis:

Konwersatorium poświęcone będzie problematyce rozwoju sztuki i jej przemianom w XX i XXI wieku od Wielkiej Awangardy aż do sztuki cyfrowej. Poruszone zostaną takie zagadnienia jak:

- Powstanie fotografii i kina w kontekście działań Wielkiej Awangardy,

- Powstanie grafiki komputerowej,

- Rozwój sztuki od rzeźby cybernetycznej, poprzez robotykę do instalacji interaktywnej,

- Happening,

- Telewizja jako medium twórczości artystycznej, powstanie video artu,

- Archeologia mediów,

- Bio art,

- Net art, glitch art, software art,

- Geomedia, media lokacyjne

- Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne).

- Ostatnia dekada sztuki nowych mediów na podstawie prac prezentowanych na Ars Electronica.

Literatura:

1. Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP: Warszawa 2010.

2. Ewa Wójtowicz, Net art, Rabid: Kraków 2008.

3. Ryszard W. Kluszczyński, Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury: Warszawa 1999 (2 wyd. Rabid: Kraków 2001).

4. Christiane Paul, Digital Art, Thames & Hudson Ltd: London 2000.

5. Edward A. Shanken, Art and Electronic Media, Phaidon, London 2009.

6. Frank Popper, Art of Electronic Age, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 1993.

7. Bruce Wands, Art of the Digital Age, Thames & Hudson, London 2007.

8. MediaArtHistories, red. Oliver Grau, MIT Press, Cambridge, Mass./London, England 2007.

9. Frank Popper, From Technological to Virtual Art, MIT Press, Cambridge, Mass./London, England 2007.

10. http://atc.berkeley.edu/201/readings/Christiane_Paul_Reading.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie analizy jednej z prac z listy przedstawionej przez prowadzącego zajęcia oraz uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie konspektów z zadanych lektur.

Analiza powinna zawierać opis pracy artystycznej wraz z uwzględnieniem: krótkiej charakterystyki nurtu w jaki wpisuje się dana praca, wykorzystanej technologii, problematyki, jaka poruszona jest w tej pracy oraz oceny autora analizy.

Konspekty należy wysyłać przez stronę kursu na platformie moodle umk.

Analiza - 60 proc. oceny

konspekty i uczestnictwo w zajęciach - 40 proc.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Piotr Grochowski, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Aldona Kobus
Prowadzący grup: Aldona Kobus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów?

2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej.

Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6.

4. Estetyka sztuki współczesnej

Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii”

https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/

5. Wczesna sztuka komputerowa

A History of Computer Art:

http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/

Greg Salazar, A History of Computer Graphics:

https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg

Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974:

https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc

Peter Foldès, Metadata, 1971:

https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U

Ed Emshwiller, Sunstone, 1979:

https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM

John Whitney, Permutations, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y

James Whitney, Yantra, 1958:

https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0

Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969:

https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4

Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970:

https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw

The Incredible Machine, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA

6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja.

Softwere art, Sound art, Video Games

8. Telewizja jako sztuka kreatywna

9. Sztuka interaktywna

10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej

Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997.

11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art

Donna Haraway, „Manifest cyborga”

Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/

12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana

13. AI’s art.

14. Cyberperfomance

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów?

2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej.

Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6.

4. Estetyka sztuki współczesnej

Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii”

https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/

5. Wczesna sztuka komputerowa

A History of Computer Art:

http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/

Greg Salazar, A History of Computer Graphics:

https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg

Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974:

https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc

Peter Foldès, Metadata, 1971:

https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U

Ed Emshwiller, Sunstone, 1979:

https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM

John Whitney, Permutations, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y

James Whitney, Yantra, 1958:

https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0

Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969:

https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4

Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970:

https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw

The Incredible Machine, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA

6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja.

Softwere art, Sound art, Video Games

8. Telewizja jako sztuka kreatywna

9. Sztuka interaktywna

10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej

Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997.

11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art

Donna Haraway, „Manifest cyborga”

Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/

12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana

13. AI’s art.

14. Cyberperfomance

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów?

2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej.

Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6.

4. Estetyka sztuki współczesnej

Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii”

https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/

5. Wczesna sztuka komputerowa

A History of Computer Art:

http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/

Greg Salazar, A History of Computer Graphics:

https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg

Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974:

https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc

Peter Foldès, Metadata, 1971:

https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U

Ed Emshwiller, Sunstone, 1979:

https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM

John Whitney, Permutations, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y

James Whitney, Yantra, 1958:

https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0

Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969:

https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4

Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970:

https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw

The Incredible Machine, 1968:

https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA

6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja.

Softwere art, Sound art, Video Games

8. Telewizja jako sztuka kreatywna

9. Sztuka interaktywna

10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej

Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997.

11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art

Donna Haraway, „Manifest cyborga”

Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/

12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana

13. AI’s art.

14. Cyberperfomance

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)