Sztuka nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL2Z-SNM-FNM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 21 - Kulturoznawstwo s2 Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=550 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h - uczestnictwo w zajęciach 20 h - praca własna, czytanie lektur |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą głównych zjawisk oraz problemów, które pojawiły się na gruncie sztuki nowych mediów. Posiada wiedzę na temat miejsca kulturoznawstwa pośród nauk humanistycznych, rozumie jego interdyscyplinarny charakter oraz dostrzega, że sztuka współczesna jest jednym z pól zainteresowania tej dziedziny. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł nowomedialnych. Posiada wiedzę o wybranych mediach i zjawiskach w mediasferze. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, jakim są media analogowe i cyfrowe. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne związane ze sztuką nowych mediów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form oraz mediów. Jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej analizy dzieł powstałych z użyciem nowych mediów. |
Metody dydaktyczne: | W bieżącym semestrze kurs prowadzony będzie zdalnie. Materiały będę pojawiać się na stronie kursu na platformie moodle UMK. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone będzie problematyce rozwoju sztuki i jej przemianom w XX i XXI wieku od Wielkiej Awangardy aż do sztuki cyfrowej. Poruszone zostaną takie zagadnienia jak: - Powstanie fotografii i kina w kontekście działań Wielkiej Awangardy, - Powstanie grafiki komputerowej, - Rozwój sztuki od rzeźby cybernetycznej, poprzez robotykę do instalacji interaktywnej, - Happening, - Telewizja jako medium twórczości artystycznej, powstanie video artu, - Archeologia mediów, - Bio art, - Net art, glitch art, software art, - Geomedia, media lokacyjne - Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). - Ostatnia dekada sztuki nowych mediów na podstawie prac prezentowanych na Ars Electronica. |
Literatura: |
1. Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP: Warszawa 2010. 2. Ewa Wójtowicz, Net art, Rabid: Kraków 2008. 3. Ryszard W. Kluszczyński, Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury: Warszawa 1999 (2 wyd. Rabid: Kraków 2001). 4. Christiane Paul, Digital Art, Thames & Hudson Ltd: London 2000. 5. Edward A. Shanken, Art and Electronic Media, Phaidon, London 2009. 6. Frank Popper, Art of Electronic Age, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 1993. 7. Bruce Wands, Art of the Digital Age, Thames & Hudson, London 2007. 8. MediaArtHistories, red. Oliver Grau, MIT Press, Cambridge, Mass./London, England 2007. 9. Frank Popper, From Technological to Virtual Art, MIT Press, Cambridge, Mass./London, England 2007. 10. http://atc.berkeley.edu/201/readings/Christiane_Paul_Reading.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie analizy jednej z prac z listy przedstawionej przez prowadzącego zajęcia oraz uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie konspektów z zadanych lektur. Analiza powinna zawierać opis pracy artystycznej wraz z uwzględnieniem: krótkiej charakterystyki nurtu w jaki wpisuje się dana praca, wykorzystanej technologii, problematyki, jaka poruszona jest w tej pracy oraz oceny autora analizy. Konspekty należy wysyłać przez stronę kursu na platformie moodle umk. Analiza - 60 proc. oceny konspekty i uczestnictwo w zajęciach - 40 proc. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów? 2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej. Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6. 4. Estetyka sztuki współczesnej Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii” https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/ 5. Wczesna sztuka komputerowa A History of Computer Art: http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/ Greg Salazar, A History of Computer Graphics: https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974: https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc Peter Foldès, Metadata, 1971: https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U Ed Emshwiller, Sunstone, 1979: https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM John Whitney, Permutations, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y James Whitney, Yantra, 1958: https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0 Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969: https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4 Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970: https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw The Incredible Machine, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA 6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja. Softwere art, Sound art, Video Games 8. Telewizja jako sztuka kreatywna 9. Sztuka interaktywna 10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997. 11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art Donna Haraway, „Manifest cyborga” Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/ 12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana 13. AI’s art. 14. Cyberperfomance |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów? 2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej. Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6. 4. Estetyka sztuki współczesnej Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii” https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/ 5. Wczesna sztuka komputerowa A History of Computer Art: http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/ Greg Salazar, A History of Computer Graphics: https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974: https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc Peter Foldès, Metadata, 1971: https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U Ed Emshwiller, Sunstone, 1979: https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM John Whitney, Permutations, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y James Whitney, Yantra, 1958: https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0 Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969: https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4 Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970: https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw The Incredible Machine, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA 6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja. Softwere art, Sound art, Video Games 8. Telewizja jako sztuka kreatywna 9. Sztuka interaktywna 10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997. 11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art Donna Haraway, „Manifest cyborga” Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/ 12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana 13. AI’s art. 14. Cyberperfomance |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Czym jest sztuka nowych mediów? 2.-3. Od dada do memów: sztuka nowych mediów w kontekście sztuki współczesnej. Zygmunt Bauman, „Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy”, w: „Teksty Drugie”, 1994, nr. 5/6. 4. Estetyka sztuki współczesnej Jacob Wamberg, „Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzona koncepcja historiografii” https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/ 5. Wczesna sztuka komputerowa A History of Computer Art: http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/computer-art-history/ Greg Salazar, A History of Computer Graphics: https://www.youtube.com/watch?v=Rk5dw4qcFUg Peter Foldès, La Faim (Hunger), 1974: https://www.youtube.com/watch?v=vwU3UARE6yc Peter Foldès, Metadata, 1971: https://www.youtube.com/watch?v=vkxrVpzPK4U Ed Emshwiller, Sunstone, 1979: https://www.youtube.com/watch?v=8KU-g_zCfIM John Whitney, Permutations, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=b70AIflmz0Y James Whitney, Yantra, 1958: https://www.youtube.com/watch?v=nvWwlZSXaR0 Erkki Kurenniemi , muzyka komputerowa, 1969: https://www.youtube.com/watch?v=RKWl0_RKhD4 Edward Ihnatowicz, Senster – rzeźba cybernetyczna, 1970: https://www.youtube.com/watch?v=wY85GrYGnyw The Incredible Machine, 1968: https://www.youtube.com/watch?v=iwVu2BWLZqA 6.-7. Sztuka, technologia i dekonstrukcja. Softwere art, Sound art, Video Games 8. Telewizja jako sztuka kreatywna 9. Sztuka interaktywna 10. NFTs jako problem oryginalności sztuki cyfrowej Rosalind E. Krauss, „Oryginalność Awangardy”, w: „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red. R. Nycz, Kraków 1997. 11. Ciało jako interfejs. Bio art i Evolutionary art Donna Haraway, „Manifest cyborga” Piotr Zawojski, „Ciało jako interfejs”, w: http://www.zawojski.com/2006/04/19/cialo-jako-interfejs-o-kilku-nieprzypadkowych-sytuacjach-w-ktorych-staje-sie-wspoltworca/ 12. Strategie krytyczne sztuki nowomedialnej (subwersywność, haktywizm, media taktyczne). Sztuka zaangażowana 13. AI’s art. 14. Cyberperfomance |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.