Metodologia humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1L-MH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia humanistyki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje za zaliczenie zajęć 3 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 80 godzin pracy, z czego: 1 pkt ECTS student/ka uzyskuje za udział w zajęciach i konsultacje z osoba prowadzącą; 2 pkt ECTS za bieżące przygotowanie się do zajęć, wykonanie prac domowych i przygotowanie się do końcowego zaliczenia przedmiotu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: K_W04 ma wiedzę z zakresu literaturoznawstwa pozwalającą na kontynuowanie kształcenia K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach komparatystyki z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W09 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: K_U16 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny, jego celem jest wprowadzenie podstawowych pojęć, podstawowej wiedzy o kierunkach metodologii humanistyki. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny, jego celem jest wprowadzenie podstawowych pojęć, podstawowej wiedzy o kierunkach metodologii humanistyki. Przedstawiona zostaje problematyka metodologiczna z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, antropologii kulturowej, filozofii; jednym z celów jest wskazywania punktów ich przecięć. Zagadnienia omawiane w trakcie wykładu, to, między innymi: - pojęcia podstawowe: 'kultura', 'literatura' etc. (różnice definicji w zależności od teorii) - metodologia / teoria / metody; poziom praktyczny metod badawczych i teoretyczny aspekt ich opracowywania - psychoanaliza (Freud, Jung, kontekstowo: Lacan, Żiżek, dzieło sztuki jako symptom) - hermeneutyka literacka i filozoficzna (koło hermeneutyczne, kategoria rozumienia, H-G. Gadamer, P. Ricoeur); hermeneutyka w badaniach antropologicznych (C. Geertz) - strukturalizm (F. de Saussure, C. Levi-Strauss, W. Propp) - postmodernizm - intertekstualność (M. Bachtin, J.Kristeva) - semiotyka (R. Barthes) - gender, feminizm - postkolonializm Celem nie jest szczegółowe przedstawienie poszczególnych stanowisk, metodologii, lecz przedstawienie mapy ze wskazaniem najważniejszych punktów oraz ich przecięć. |
Literatura: |
Z racji propedeutycznego charakteru przedmiotu na literaturę wykładu składają się przede wszystkim podręczniki, kompendia etc. Najważniejsze pozycje to: E. Baldwin, B. Longhurts, S. McCracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Poznań 2007. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku: podręcznik, Kraków 2007. Ewa Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2007. Jonathan Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998. Oraz wybrane teksty z literatury źródłowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się egzaminem pisemnym (sprawdzającym efekty kształcenia: K_W04,K_W05, K_W09, K_U16, K_K01) . Ocena z egzaminu jest oceną końcową. Egzamin będzie miał formę mieszaną: testu wyboru, pytań otwartych etc. W przypadku nauczania zdalnego: egzamin ustny na platformie MS Teams. W przypadku nauczania zdalnego wykład będzie odbywał się na platformie Teams, pojedyncze wykłady mogą przybrać formę spotkań asynchronicznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.