Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2591-s1KOMP1L-MH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia humanistyki
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Student/ka uzyskuje za zaliczenie zajęć 3 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 80 godzin pracy, z czego:


1 pkt ECTS student/ka uzyskuje za udział w zajęciach i konsultacje z osoba prowadzącą;


2 pkt ECTS za bieżące przygotowanie się do zajęć, wykonanie prac domowych i przygotowanie się do końcowego zaliczenia przedmiotu.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:

K_W04 ma wiedzę z zakresu literaturoznawstwa pozwalającą na kontynuowanie kształcenia

K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach komparatystyki z pokrewnymi naukami humanistycznymi

K_W09 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:

K_U16 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:

K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter propedeutyczny, jego celem jest wprowadzenie podstawowych pojęć, podstawowej wiedzy o kierunkach metodologii humanistyki.

Pełny opis:

Przedmiot ma charakter propedeutyczny, jego celem jest wprowadzenie podstawowych pojęć, podstawowej wiedzy o kierunkach metodologii humanistyki. Przedstawiona zostaje problematyka metodologiczna z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, antropologii kulturowej, filozofii; jednym z celów jest wskazywania punktów ich przecięć.

Zagadnienia omawiane w trakcie wykładu, to, między innymi:

- pojęcia podstawowe: 'kultura', 'literatura' etc. (różnice definicji w zależności od teorii)

- metodologia / teoria / metody; poziom praktyczny metod badawczych i teoretyczny aspekt ich opracowywania

- psychoanaliza (Freud, Jung, kontekstowo: Lacan, Żiżek, dzieło sztuki jako symptom)

- hermeneutyka literacka i filozoficzna (koło hermeneutyczne, kategoria rozumienia, H-G. Gadamer, P. Ricoeur); hermeneutyka w badaniach antropologicznych (C. Geertz)

- strukturalizm (F. de Saussure, C. Levi-Strauss, W. Propp)

- postmodernizm

- intertekstualność (M. Bachtin, J.Kristeva)

- semiotyka (R. Barthes)

- gender, feminizm

- postkolonializm

Celem nie jest szczegółowe przedstawienie poszczególnych stanowisk, metodologii, lecz przedstawienie mapy ze wskazaniem najważniejszych punktów oraz ich przecięć.

Literatura:

Z racji propedeutycznego charakteru przedmiotu na literaturę wykładu składają się przede wszystkim podręczniki, kompendia etc.

Najważniejsze pozycje to:

E. Baldwin, B. Longhurts, S. McCracken, M. Ogborn, G. Smith,

Wstęp do kulturoznawstwa, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Poznań 2007.

A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku: podręcznik, Kraków 2007.

Ewa Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2007.

Jonathan Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.

Oraz wybrane teksty z literatury źródłowej

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się egzaminem pisemnym (sprawdzającym efekty kształcenia: K_W04,K_W05, K_W09, K_U16, K_K01) . Ocena z egzaminu jest oceną końcową.

Egzamin będzie miał formę mieszaną: testu wyboru, pytań otwartych etc.

W przypadku nauczania zdalnego: egzamin ustny na platformie MS Teams.

W przypadku nauczania zdalnego wykład będzie odbywał się na platformie Teams, pojedyncze wykłady mogą przybrać formę spotkań asynchronicznych.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)