Historia komparatystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1Z-HIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia komparatystyki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 ECTS = ok. 80 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 30 godz. + konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu): 25 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu zajęć student/ka K_W02: ma zaawansowaną wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie komparatystyki literackiej i kulturowej; K_W04: ma wiedzę z zakresu literaturoznawstwa pozwalającą na kontynuowanie kształcenia; K_W05: ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach komparatystyki z pokrewnymi naukami humanistycznymi; K_W08: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla komparatystyki; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w historię komparatystyki literackiej od początku XIX wieku po drugą połowę wieku XX. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z historią komparatystyki w pierwszych stu pięćdziesięciu latach jej istnienia - od przełomu XVIII i XIX stulecia po drugą połowę wieku XX - a zarazem ukazanie podstawowych modeli uprawiania badań porównawczych, z których wiele trwa do dziś. Historia dyscypliny przybliżana jest poprzez lekturę wybranych tekstów, stanowiących punkty węzłowe w jej rozwoju, przybliżenie sylwetek najwybitniejszych komparatystów i komparatystek oraz przez wykład scalający. |
Literatura: |
Obowiązuje znajomość wskazanych przez prowadzącego tekstów i opracowań z poniższej listy (w całości lub fragmentach) . Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2011. Erich Auerbach, Filologia literatury światowej, przeł. Anna Szewczukowa, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. Henryk Markiewicz, t. 2, Kraków 1976. Tenże, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Zbigniew Żabicki (różne wydania). E. R. Curtius, Literatura europejska, przeł. J. Błoński, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. Henryk Markiewicz, t. 2, Kraków 1976; inny przekład w: tegoż, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997 . René Etiemble, Porównanie to jeszcze nie dowód, przeł. Wanda Błońska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. Henryk Markiewicz, t. 2, Kraków 1976 J. G. Herder, Myśli o filozofii dziejów, Księga VIII i IX. Teresa Kostkiewiczowa, Komparatystyka literacka dzisiaj – preliminaria: co, jak i po co porównujemy w: Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym, red. L. Wiśniewska, Bydgoszcz 2011, s. 153-168. Henryk Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: tegoż, Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976. René Wellek, Kryzys literaturoznawstwa porównawczego, w: Pojęcia i problemy nauki o literaturze, wybrał i przedm. poprzedził Henryk Markiewicz, Warszawa 1979. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy zajęciach w formie stacjonarnej: ocenie podlega (osoba prowadząca zajęcia wskazuje na początku semestru szczegółowe elementy podlegające ocenie): a) bieżąca praca studentów (przygotowanie się do zajęć, aktywność podczas nich, udział w dyskusjach konwersatoryjnych) (KW_02, KW_04, KU_05, KK_01); b) przygotowanie referatów i prezentacji wskazanych przez prowadzącego zagadnień (KW_02, KW_04, KW_08, K_U05); c) końcowe kolokwium ustne lub sprawdzian pisemny, lub praca pisemna (K_W02, KW_04, KW_05, K_W08, K_U05). Przy zajęciach w formie zdalnej: ocenie podlega (osoba prowadząca zajęcia wskazuje na początku semestru szczegółowe elementy podlegające ocenie): a) bieżąca praca studentów (przygotowanie się do zajęć, aktywność podczas wideokonferencji i na forach dyskusyjnych grupy) (KW_02, KW_04, KU_05, KK_01); b) przygotowanie referatów i prezentacji wskazanych przez prowadzącego zagadnień (KW_02, KW_04, KW_08, K_U05); c) końcowe kolokwium ustne (w trybie wideokonferencji) lub sprawdzian/quiz na platformie Moodle UMK lub praca pisemna (K_W02, KW_04, KW_05, K_W08, K_U05). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.