Metody pracy naukowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1Z-MPN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy naukowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje za zaliczenie zajęć 2 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 50 godzin pracy, z czego: 1 pkt ECTS student/ka uzyskuje za udział w zajęciach i konsultacje z osoba prowadzącą; 1 pkt ECTS za bieżące przygotowanie się do zajęć, wykonanie prac domowych i przygotowanie się do końcowego zaliczenia przedmiotu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po ukończeniu cyklu zajęć: W1: ma podstawową wiedzę o miejscu i roli humanistyki wśród innych nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); W2: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W14); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka po ukończeniu cyklu zajęć: U1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (K_U01); U2: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U05); U3: posiada umiejętność argumentowania oraz formułowania wniosków (K_U17); U4: potrafi przeprowadzić kwerendę bibliograficzną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18); U5: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po ukończeniu cyklu zajęć: K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01); K2: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03); K3: identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadzający wiadomości i ćwiczący umiejętności z zakresu podstaw warsztatu badacza-humanisty. W trakcie zajęć studenci uczą się korzystania ze źródeł, sporządzania bibliografii i przypisów, ćwiczą umiejętność budowania wypowiedzi pisemnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy o swoistości metod badawczych humanistyki oraz wyćwiczenie umiejętności warsztatowych przydatnych w czasie studiów humanistycznych i stanowiących podstawę pracy naukowej. W trakcie zajęć student/ka poznaje metody poszukiwania i dokumentowania źródeł (kwerenda bibliograficzna, sporządzanie bibliografii i przypisów), zapoznaje się z elementami dyskursu naukowego oraz poznaje elementy prawa autorskiego. Przedmiot przygotowuje do pisania prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej oraz do działalności zawodowej. Zakres tematów: 1. Miejsce humanistyki wśród innych nauk, jej swoistość przedmiotowa i metodologiczna. 2. Główne typy wypowiedzi w dyskursie humanistycznym. 3. Opis bibliograficzny, bibliografia, przypisy. 4. Najważniejsze polskie bibliografie ogólne. 5. Najważniejsze polskie bibliografie literackie. 6. Wybrane bibliografie zagraniczne. 7. Wybrane słowniki i encyklopedie. 8. Wybrane zasoby internetowe. 9. Fazy pisania: koncepcja – poszukiwanie źródeł – notatki – plan – realizacja – redakcja – korekta. 10. Kompozycja i spójność tekstu. Konstrukcja logiczna i retoryczna tekstu. 11. Analiza, interpretacja, wartościowanie. 12. Styl i style. Komunikatywność i estetyka. 13. Cytat, zapożyczenie, plagiat. 14. Układ graficzny i edycja komputerowa. 15. Błędy (językowe, myślowe, konstrukcyjne) i ich unikanie. |
Literatura: |
Obowiązuje znajomość we fragmentach (wskazanych i udostępnionych przez osobę prowadzącą zajęcia): M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2008. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa, Książka i Wiedza, 2003. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy nauczaniu stacjonarnym: - ocena ciągła, której podlegają: bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, odpowiedzi ustne, wykonywanie zadań domowych, ćwiczenia w pisaniu, prezentacje ustne, ocenianie prac i wypowiedzi innych studentów, zestawienia bibliografii (W1, W2, U3,U5, K1, K3); - końcowe zaliczenie pisemne (sprawdzian) lub praca semestralna, lub projekt (U1, U2, U4, K2) - forma zaliczenia wskazana przez osobę prowadzącą zajęcia w danym cyklu kształcenia. Nieobecności powyżej dwóch w semestrze wymagają zaliczenia opuszczonego materiału w formie wskazanej przez prowadzącego. Dopuszczalna jest tylko jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze. Przy nauczaniu zdalnym: - ocena ciągła, której podlegają: bieżące przygotowanie do zajęć (konferencji), aktywność podczas zajęć, odpowiedzi ustne, wykonywanie zadań domowych (na platformie Moodle lub przesyłanych prowadzącemu), ćwiczenia w pisaniu, prezentacje ustne, ocenianie prac i wypowiedzi innych studentów, zestawienia bibliografii (W1, W2, U3,U5, K1, K3); - końcowe zaliczenie pisemne: praca bibliograficzna przesłana prowadzącemu (U1, U2, U4, K2); - w razie niemożliwości udziału w wideokonferencji studentów obowiązuje wykonanie zadań dodatkowych uzgodnionych z prowadzącym. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.