Wstęp do wiedzy o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1Z-WDWOK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do wiedzy o kulturze |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje za zaliczenie zajęć 3 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 50 godzin pracy, z czego: 1 pkt ECTS student/ka uzyskuje za udział w zajęciach i konsultacje z osoba prowadzącą; 2 pkt ECTS za bieżące przygotowanie się do zajęć, wykonanie prac domowych i przygotowanie się do końcowego zaliczenia przedmiotu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student(k)a: K_W07 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze wybranych obszarów (np. media, teatr, film), a także o związkach i zależnościach pomiędzy wytworami kultury w ramach wybranych obszarów kulturowych oraz pomiędzy wybranymi obszarami kulturowymi i w wymiarze globalnym K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach społecznych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(k)a: K_U13 potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury K_U16 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student(k)a: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium służy zapoznaniu studentów z wybranymi kierunkami i tematami badań kulturoznawczych - w związku z tym ma ono charakter wprowadzający i przeglądowy. Poszczególne zajęcia poświęcone są konkretnym tekstom wprowadzającym pojęcia, tezy oraz argumenty właściwe dla poszczególnych stanowisk z zakresu poznawanej dyscypliny. Podstawowym zadaniem studentów będzie zatem dogłębna lektura tekstów na zajęcia, umożliwiająca pracę w grupach zmierzającą do realizacji efektów kształcenia. |
Pełny opis: |
Na konwersatorium tym student zapozna się z wybranymi stanowiskami z zakresu nauk o kulturze. Oprócz ważnych koncepcji socjologicznych oraz antropologicznych, klasycznych dla teorii kultury, przedyskutujemy równie ważne, choć często pomijane, koncepcji filozoficzne. Duży nacisk położony zostanie na kwestie aksjologiczne oraz terminologiczne. Jednym z ważnych kontekstów interpretacji poszczególnych tekstów będzie metodologia nauk i związek nauk o kulturze z innymi naukami humanistycznymi i naukami ścisłymi. Zajęcia nie pretendują do roli kompendium czy też zarysu historii rozwoju kulturoznawstwa, służyć mają bardziej praktycznym i specyficznym dla komparatysty celom takim jak: wykształcenia umiejętności aplikowania niektórych teorii w interpretacji konkretnych pozaliterackich wytworów kultury oraz umiejscowieniu komparatystyki na tle innych nauk o kulturze. Zagadnienia, przykłady: - pojęcie kultury - problematyka medium - kultura wysoka, kultura masowa, procesy makdonaldyzacji - strukturalizm w badaniach kultury z perspektywy komparatystycznej (jedynie aspektowo) - interpretatywna teoria kultury i jej aktualność dla komparatysty - antropologia kultury i jej problemy - konstruktywizm w teorii kultury |
Literatura: |
Literatura podana jest w sylabusie poszczególnych grup. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywnego uczestnictwa studenta w zajęciach, w tym przede wszystkim znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i umiejętności argumentowania z wykorzystaniem poznawanych tez i pojęć i wykorzystywania ujęć teoretycznych w praktyce analitycznej (K_U13, K_U16, K_K01, K_K07 ). Drugą składową jest ocena kolokwium kończącego zajęcia (K_W07, K_W08); Zajęcia zdalne, techniki prowadzenia, metody i kryteria oceniania Zajęcia zdalne będą prowadzone w formie mieszanej on-line (synchronicznie) i off-line (asynchronicznie). Część zajęć odbędzie się w formie konwersatorium w formie spotkania na platformie Teams Część spotkań zostanie przeprowadzona w formie przekazania na początku zajęć pytań, zadań, na które będzie należało odpowiedzieć w określonym czasie (przez pocztę USOS lub, opcjonalnie, platformę e-learningową Moodle) . Ocena z zajęć będzie miała charakter oceniania bieżącego. Uczestnictwo w zajęciach on-line (aktywność, znajomość zadanych lektur; K_U13, K_U16, K_K01, K_K07 ) wykonywanie na bieżąco zadań, prac (w terminie; K_W07, K_W08) będą podlegać ocenie bieżącej. Szczegóły zaliczenia omawiane są na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.