Wstęp do wiedzy o literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1Z-WDWOL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do wiedzy o literaturze |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 75 godzin pracy, z tego 2 pkt. ECTS za udział w konwersatorium i konsultacje z osobą prowadzącą, 1 pkt ECTS za pracę własną (przygotowanie się do zajęć, wykonywanie zadań domowych, przygotowanie się do sprawdzianu). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). W2: Student/ka ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem komparatystyki literackiej i kulturowej (K_W02). W3: Student/ka ma podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki literackiej i kulturowej z pokrewnymi naukami humanistycznymi i społecznymi (K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16). U2: Student/ka posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U17). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu nauki o literaturze ze szczególnym uwzględnieniem problemów z zakresu poetyki i teorii literatury. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, dostarczając im pojęciowych i terminologicznych narzędzi niezbędnych do poznawania utworów literackich w postawie naukowo-badawczej, a zatem do analizy, interpretacji i wartościowania dzieła literackiego. Wśród problemów omawianych na zajęciach znajdą się zarówno kwestie dotyczące teorii dzieła literackiego (poetyka), kulturowego usytuowania literatury, procesów funkcjonowania dzieła literackiego (lektura, interpretacja, użycie), jak i przegląd wybranych kierunków metodologicznych współczesnej humanistyki. Zakres tematów: 1. Literatura i utwór literacki. Dzieło czy tekst? 2. Fikcja literacka i mimesis. Funkcja estetyczna a inne funkcje utworu. 3. Świat przedstawiony. Czas i przestrzeń. Postać literacka. Narrator, narracja i fabuła. 4. Autor - podmiot mówiący - bohater. Kwestia autobiografizmu. 5. Komunikacja literacka. 6. Gatunki literackie i gatunki mowy. 7. Formy obcowania z utworem literackim (lektura, konkretyzacja, wartościowanie, analiza, interpretacja, adaptacja, użycie). 8. Styl i stylistyka. Symbol i metafora. 9. Tradycja i talent indywidualny. Topika. 10. Stylizacja, parodia, intertekstualność. 11. Literatura piękna, literatura faktu, literatura dokumentu osobistego. 12. Literatura i konteksty (kulturowe, społeczne, ideologiczne). 13. Wybrane współczesne orientacje w badaniach literackich, np. strukturalizm, hermeneutyka, kulturowa teoria literatury. |
Literatura: |
Opracowania podręcznikowe (we fragmentach udostępnianych przez osobę prowadzącą): Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana (jak najnowsze wydanie). A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, t. 1: Podręcznik, t. 2: Antologia, Kraków 2007. Fragmenty innych tekstów teoretycznoliterackich i utwory literackie wskazane lub udostępnione przez osobę prowadzącą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy formie stacjonarnej zajęć: Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, wykonywanie prac domowych, aktywny udział w zajęciach (W2, W3, U1, U2, K1). Sprawdzian z opanowania materiału wprowadzanego na zajęciach (W1, W2, W3). Nieobecności powyżej dwóch w semestrze wymagają zaliczenia opuszczonego materiału w formie wskazanej przez prowadzącego. Przy nauczaniu zdalnym: Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, wykonywanie prac domowych, aktywny udział w wideokonferencjach) (W2, W3, U1, U2, K1). Sprawdzian (quiz na platformie Moodle UMK) z opanowania materiału wprowadzanego na zajęciach (W1, W2, W3). - w razie niemożliwości udziału w wideokonferencji studentów obowiązuje wykonanie zadań dodatkowych uzgodnionych z prowadzącym. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.