Kanony literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2L-KL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kanony literackie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie pierwszego i drugiego semestru zajęć student/ka otrzymuje po 3 punkty ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 75-80 godz. pracy. Z tego: - za godziny kontaktowe z osobą prowadzącą (udział w zajęciach oraz konsultacjach bezpośrednich i za pośrednictwem środków komunikacji na odległość) - 2 pkt ECTS (50-55 godz.); - za pracę własną (przygotowanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych, przygotowanie referatów i prezentacji, przygotowanie się do zaliczenia końcowego) - 1 pkt ECTS (ok. 20-25 godz.) Za zaliczenie trzeciego semestru zajęć student/ka otrzymuje 4 punkty ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 100-110 godz. pracy. Z tego: - za godziny kontaktowe z osobą prowadzącą (udział w zajęciach oraz konsultacjach bezpośrednich i za pośrednictwem środków komunikacji na odległość) - 2 pkt ECTS (50-55 godz.); - za pracę własną (przygotowanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych, przygotowanie referatów i prezentacji, przygotowanie się do zaliczenia końcowego w postaci pracy pisemnej) - 2 pkt ECTS (ok. 50-55 godz.). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu pełnego cyklu zajęć student/ka: W1: (K_W03) ma zaawansowaną wiedzę o literaturze wybranych obszarów kulturowych oraz o funkcjonowaniu literatury w wymiarze międzykulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk, autorów czy utworów o znaczeniu transkulturowym W2: (K_W04) ma zaawansowaną wiedzę o fundamentalnych zagadnieniach z zakresu literaturoznawstwa (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień metodologicznych) W3: (K_W06) zna i rozumie zagadnienia historyczne, społeczne i cywilizacyjne warunkujące rozwój wybranych obszarów kulturowych W4: (K_W07) ma zaawansowaną wiedzę o reprezentatywnych wytworach kultury wybranych obszarów, a także o związkach i zależnościach pomiędzy wytworami kultury w ramach obszarów kulturowych oraz pomiędzy nimi i w wymiarze globalnym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: U1: (K_U10) umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym U2: (K_U12) umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod U3: (K_U13) umie tworzyć wystąpienia ustne i prace pisemne z wykorzystaniem najważniejszych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: K1: K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur K2: (K_K04) jest gotów do działań na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w refleksję nad kategorią kanonu literackiego, problematyzując ją w odniesieniu do literatury różnych obszarów kulturowych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest pojęcie kanonu - rozumianego jako zespów tekstów uznawanych w jakiejś zbiorowości za szczególnie ważne - zarówno w odniesieniu do literatur poszczególnych kręgów kulturowych, jak i w wymiarze globalnym. Na zajęciach podejmowana jest refleksja nad pojęciami kanonu literackiego, tradycji literackiej, arcydzieła, wartości artystycznej i funkcji społecznej literatury, dawniej rozumianych normatywnie, jako kategorie niepodważalne, absolutne, współcześnie zaś zazwyczaj traktowanych jako relatywne historycznie, kulturowo i politycznie. Studenci zapoznając się z rozmaitymi podejściami do kwestii kanoniczności, poznają zarazem różne tradycje językowe i kulturowe oraz właściwe im zestawy tekstów uznawanych za kanoniczne, gdyż poszczególni prowadzący omawiają te zagadnienia na przykładzie tekstów z wybranych obszarów oraz ich pograniczy: literatury anglojęzycznej, frankofońskiej i literatur romańskich, niemieckojęzycznej, literatur słowiańskich i in. Poznają zarazem funkcje przypisywane w różnych wspólnotach kanonowi, mechanizmy jego wytwarzania, przekształcania i negowania. Szczegółowa problematyka zajęć w poszczególnych cyklach dydaktycznych może się różnić; jest ona przedstawiona w opisach zajęć dla grup dydaktycznych (wraz z wykazem zagadnień i lektur). Cykl kształcenia przedmiotu trwa trzy semestry (sem drugi, trzeci i czwarty studiów), zaliczenie uzyskuje się po każdym z nich. |
Literatura: |
Wykaz przykładowej literatury podstawowej (prowadzący poszczególne grupy wybierają z niego i uzupełniają o inne pozycje - patrz opis zajęć dla grupy): J. Bachórz, O uniwersyteckim kanonie lektur polonistycznych, w: Polonistyka w przebudowie: literaturoznawstwo - wiedza o języku - wiedza o kulturze - edukacja, t. 2, pod red. M. Czermińskiej i in., Kraków 2005. H. Bloom, Podzwonne dla kanonu, przeł. M. Szuster, "Literatura na Świecie" 2003, nr 9/10. D. Damrosch, Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej, tłum. A. Tenczyńska, [w:] Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010. A. Jarmuszkiewicz, Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej, w: Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja?, pod red. A. Jarmuszkiewicz i J. Tabaszewskiej, Kraków 2012. Kanon i obrzeża, pod red. I. Iwasiów i T. Czerskiej, Kraków 2005 (wybrane artykuły). B. Shallcross, Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego, "Teksty Drugie" 2015, nr 4. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: przygotowanie studentów do zajęć (znajomość zadanych tekstów, przemyślenie wskazanej problematyki itp.), bieżąca praca podczas zajęć (aktywność, udział w dyskusjach itp.), wykonywanie prac domowych, przygotowanie referatów i prezentacji (wszystkie wymienione formy realizują U1, U2, U3, K1, K2)oraz końcowe formy zaliczenia wskazane przez prowadzących: sprawdzian, kolokwium ustne lub pisemne, praca pisemna (W1, W2, W3). Końcowy semestr cyklu (sem. czwarty) kończy się obowiązkowo pracą pisemną, której tematyka ma charakter porównawczy i obejmuje co najmniej dwa bloki tematyczne (W1, W2, W3, W4, U2, U3). Kryterium oceny jest stopień realizacji efektów uczenia się w zakresie tematyki danego bloku zajęciowego. W przypadku współprowadzenia zajęć w danym semestrze prowadzący uzgadniają między sobą ocenę końcową każdego ze studentów lub przekazują oceny cząstkowe koordynatorowi kierunku, który wylicza średnią. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 prowadzone są w formie zdalnej w trybie synchronicznym, asynchronicznym lub mieszanym z wykorzystaniem następujących technik: platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależnie od cyklu, Metody dydaktyczne w kształceniu online). Szczegółowe informacje w opisie zajęć - zob. "więcej informacji -> szczegóły". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.