Proseminarium komparatystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2L-PRK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium komparatystyczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone zajęcia z metod pracy naukowej lub inne ekwiwalentne, znajomość historii komparatystyki, metodologii humanistyki i metodologii badań porównawczych na poziomie III semestru komparatystyki literacko-kulturowej, komunikatywna znajomość wybranego języka obcego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie zajęć student/ka otrzymuje 4 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi pracy ok. 100 godz., z czego 40 godzin kontaktu z osobą prowadzącą (zajęcia i konsultacje bezpośrednie i na odległość) i 60 godzin pracy własnej (czytanie literatury pomocniczej, wyszukiwanie, selekcja i opracowanie materiałów, przygotowanie do dyskusji i prezentacji na zajęciach, wykonywanie prac domowych - wprawki pisarskie itp.). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu zajęć student/ka: ma rozwiniętą znajomość różnych elementów warsztatu naukowego i wiedzę o formach wypowiedzi naukowej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów; K_U04 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i obcym; K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami właściwymi dla komparatystyki; K_U06 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego; K_U08 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; K_U09 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze; K_U13 umie tworzyć wystąpienia ustne i prace pisemne z wykorzystaniem najważniejszych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł; K_U15 potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K08 jest przygotowany do tego, by w sytuacjach zawodowych pozyskiwać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia praktyczne służące rozwijaniu kompetencji związanych z gromadzeniem materiałów badawczych, pisaniem tekstów naukowych, prezentowaniem w formie pisemnej i ustnej wyników cudzych i własnych badań, aktywnym udziałem w życiu naukowym. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje do samodzielnego prowadzenia badań porównawczych. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności prowadzenia kwerendy bibliograficznej i materiałowej, selekcjonowania i opracowania materiału, pisania i prezentowania wyników badań (w językach polskim i obcym). Studentki/studenci poznają od strony praktycznej różne formy wypowiedzi naukowej (biogram, analiza, interpretacja, sprawozdanie z wydarzenia naukowego, referowanie stanu badań, dyskusja, polemika, recenzja, artykuł przeglądowy, wystąpienie konferencyjne, rozprawa naukowa i takie elementy warsztatu naukowego, jak przypisy i bibliografia). W tym sensie proseminarium stanowi kontynuację przedmiotu metody pracy naukowej, a jest przygotowaniem do owocnego udziału w seminarium licencjackim. Podczas zajęć kładzie się nacisk na pracę samodzielną, której wyniki są następnie omawiana na forum grupy zajęciowej. |
Literatura: |
Literatura pomocnicza (do wykorzystania we fragmentach): Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów (wydanie dowolne). M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać? Sztuka pisania po polsku: poradnik praktyczny (wyd. dowolne). J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa, Książka i Wiedza, 2003. January Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych (wyd. dowolne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają następujące elementy (zarówno przy zajęciach prowadzonych w formie stacjonarnej, jak zdalnej): - przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z tekstami wskazanymi przez osobę prowadzącą lub wyszukanymi samodzielnie, przygotowanie materiałów wskazanych lub obmyślonych samodzielnie, przemyślenie wskazanych kwestii) (K_U01, 06, 09, K_K08); - wykonanie prac domowych i okresowych (kwerendy, wprawki pisarskie, przygotowanie prezentacji) (K_U01, 05, 06, 08, 09, 13, 15, K_K08); - aktywny udział w zajęciach (dyskusje, analiza prac innych uczestników grupy) (K_U04, 06, 08, 13, K_K08); - teksty i prezentacje przygotowane przez studenta/studentkę (przedstawiane na zajęciach lub przesyłane osobie prowadzącej) (K_U01, 04, 05, 06, 08, 09, 13, 15, K_K08). - frekwencja na zajęciach (nieobecności powyżej dwóch, zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak zdalnych, wymagają odrobienia w formie ustalonej z prowadzącym; powyżej pięciu - uniemożliwiają zaliczenie przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Mirosława Radowska-Lisak | |
Prowadzący grup: | Mirosława Radowska-Lisak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Patrz: sylabus główny. |
|
Pełny opis: |
Patrz: sylabus główny. |
|
Literatura: |
M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Bielsko-Biała 2005 (lub inne wyd.). J. Z. Lichański, Retoryka [oraz] Retoryka na progu XXI wieku. Wybrane problemy, [w:] Literatura - Teoria - Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001 ss. 292-329; 474-497. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014. P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przekład i posłowie J. Piątkowska, Kraków 2000. J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, Kraków 1992. E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009 (dodr.2014). |
|
Uwagi: |
W razie konieczności pracy w formie zdalnej zajęcia prowadzone będą w trybie synchronicznym lub asynchronicznym z wykorzystaniem platform Moodle i Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.