Stylistyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2L-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Stylistyka praktyczna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma ogólną wiedzę z gramatyki współczesnego języka polskiego. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - ćwiczenia - 30 godzin; 2) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach indywidualnych konsultacji - 10 godzin; 3) Przygotowanie do zajęć: lektury i prace praktyczne (analiza tekstów zróżnicowanych stylistycznie bądź korekta i przygotowywanie tekstów) - 15 godzin; 4) E-learning (praca z wykorzystaniem platformy Moodle na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącego) - 20 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student umie wyjaśnić pojęcie "stylu", scharakteryzować przedmiot badań oraz metodologię "stylistyki" jako dziedziny stojącej na pograniczu językoznawstwa i literaturoznawstwa. W2: Student zna kryteria wykorzystywane do wyróżniania odmian i stylów współczesnej polszczyzny. W3: Student umie wymienić cechy charakterystyczne poszczególnych odmian i stylów współczesnej polszczyzny. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student umie analizować teksty z różnych odmian stylistycznych: określić przynależność stylistyczną danej wypowiedzi scharakteryzować zastosowane w niej środki stylistyczne i ich adekwatność, ocenić, czy wypowiedź w swojej warstwie językowej dobrze służy domniemanym celom nadawcy (funkcjom wypowiedzi). U2: Student umie tworzyć wypowiedzi różnorodne stylistycznie, z zastosowaniem środków językowych adekwatnych do typu wypowiedzi. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zagadnienie odmian i stylów współczesnej polszczyzny wiąże się w sposób bezpośredni z nauką o społeczeństwie, dlatego też w trakcie zajęć studenci zyskują wiedzę o powiązaniach między istnieniem poszczególnych odmian języka a zróżnicowaniem społecznym jego użytkowników. K2: Podczas zajęć podejmowane są też zagadnienia grzeczności językowej, związanego z istnieniem odmian oficjalnej i nieoficjalnej języka polskiego, dlatego też studenci zyskują wiedzę oraz umiejętności z zakresu użycia różnych typów środków językowych w zależności od typu kontaktu między uczestnikami aktu komunikacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze stylistycznym zróżnicowaniem współczesnej polszczyzny oraz doskonalenie umiejętności analizowania i samodzielnego tworzenia wypowiedzi zróżnicowanych stylistycznie. |
Pełny opis: |
1. Funkcje wypowiedzi a językowe ukształtowanie tekstu. 2. Przedmiot i zakres stylistyki. Pojęcie stylu. Kryteria wyróżniania odmian i stylów współczesnej polszczyzny. 3. Odmiany polszczyzny: mówiona i pisana. 4. Odmiany polszczyzny: oficjalna i nieoficjalna. Grzeczność językowa. 5. Środki stylistyczne: a) Leksykalne środki stylistyczne; b) Składniowe środki stylistyczne; c) Inne typy środków stylistycznych. 6. Cechy dobrego stylu. Kompozycja i spójność wypowiedzi. 7. Style funkcjonalne i ich wyznaczniki. a) potoczny; b) urzędowy; c) naukowy; d) retoryczny; e) styl publicystyczny. Język mediów a różne odmiany stylistyczne polszczyzny. 8. Terytorialne i środowiskowe zróżnicowanie polszczyzny: dialekty i socjolekty. 9. Stylizacja językowa i jej rodzaje. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2007 (wybrane rozdziały: Rozdz. 1. Siedem kanonów stylu komunikatywnego...; Rozdz. 2. ABC stylistyki; Rozdz. 4. ABC dobrego mówcy). 2. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. 3. J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001 (wybrane artykuły: Język ustny a język pisany; Styl potoczny; Styl urzędowy; Styl artystyczny; Styl naukowy; Terytorialne odmiany polszczyzny; Środowiskowe i zawodowe odmiany języka). 4. Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe, pod red. H. Karaś (http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php). 5. R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura. T.4. Funkcje języka i wypowiedzi, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991, s.11-28 (w Internecie: www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/spis04.htm). 6. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 (lub wyd. późniejsze); książka dostępna w wersji elektronicznej: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/964 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. S. Gajda (red.), Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, Opole 2001 (wybrane artykuły: System odmian i jego dynamika rozwojowa; Język potoczny; Język artystyczny; Język naukowy; Język administracji; Dialekty; Odmiany regionalne). 2. H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska. Zarys, wyd. V z uzupełnieniami, red. S. Gajda, Warszawa 2001. 3. K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, wyd. 2 zmien., Warszawa 2014. 4. A. Wierzbicka, P. Wierzbicki, Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970. 5. A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000. 6. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); - Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu oraz wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (W1, W2, W3, K1); - Wykonanie w wymaganym terminie obowiązkowych zadań na platformie Moodle - są to zadania domowe do zajęć stacjonarnych oraz aktywności w ramach zajęć zdalnych (na ocenę bardzo dobrą konieczne jest wykonanie 100% zadań obowiązkowych oraz co najmniej dwóch zadań dla chętnych) (W1, W2, W3, U1, U2, K2); - Zaliczenie końcowego sprawdzianu pisemnego (W1, W2, W3, U1, U2, K2), ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami: – niedostateczny: mniej niż 60%; – dostateczny: 60-69%; – dostateczny plus: 70-74%; – dobry: 75-84%; – dobry plus: 85-90%; – bardzo dobry: 91-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Krystyna Bojałkowska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia są zaplanowane w formie komplementarnej: 26 godzin jako stacjonarne, natomiast 4 godziny w formie zdalnej asynchronicznej (3 stycznia oraz 24 stycznia 2022 r.). W razie konieczności zmiany trybu na formę w pełni zdalną podstawowym narzędziem pracy będzie platforma Moodle (adres kursu podany powyżej), natomiast warunki zaliczenia byłyby analogiczne jak w cyklu dydaktycznym 2020/2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.