Wybrane problemy historii kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2L-WPHK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0299) Programy i kwalifikacje związane ze sztuką i przedmiotami humanistycznymi gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy historii kultury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe - 30h - 1 ECTS Przygotowanie do egzaminu - 60h - 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W09: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój wybranych obszarów kulturowych K_W10: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym K_W11: ma podstawową wiedzę o kulturze wybranych obszarów kulturowych (np. media, teatr, film), a także o związkach i zależnościach pomiędzy wytworami kultury w ramach wybranych obszarów kulturowych K_W13: ma podstawową wiedzę o złożonej naturze języka oraz jego historycznej zmienności |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U08: w podstawowym zakresie umie umiejscowić poznawane pozaliterackie wytwory wybranych kultur w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym K_U12: w podstawowym zakresie potrafi porównywać ze sobą różne pozaliterackie wytwory wybranych kultur z zastosowaniem odpowiednich metod K_U14: w podstawowym zakresie potrafi rozpoznawać różne pozaliterackie zjawiska kulturowe funkcjonujące w wymiarze międzykulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem twórców, wytworów, motywów itp. o znaczeniu transkulturowym K_U20: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu historii kultury zwłaszcza z uwzględnieniem fenomenów transkulturowych oraz wyćwiczenie umiejętności patrzenia na fakty i zjawiska historyczne w ich kontekście kulturowym, a także wyrobienie wrażliwości metahistorycznej, tj. umiejętności krytycznego spojrzenia na interpretacje zjawisk historycznych i sposoby historycznej narracji. |
Pełny opis: |
Wykład będzie koncentrował się na następującej problematyce: - pojawienie się człowieka i kultury - hipotezy, teorie i spory ideologiczne - Narodziny Europy, kultura klasyczna i jej promieniowanie - Renesans w ujęciu historycznym - wokół książki Greenblatta - Historia i wpływ rozwoju kapitalizmu - Historia kultury masowej i cyberkultury - Czy historia kultury ma sens? Teleologia dziejów i jej historia - Wykluczeni przez historię - kolonizacja, procesy marginalizacyjne, rewolucje. - Przemiany życia codziennego w Europie - Historia kultury i aksjologia - europocentryzm, antropocentryzm, porównywanie kultur, problem z pojęciem "rozwoju". - Rozwój i wpływ na historię wielkich systemów religijnych i filozoficznych - Pojawienie się świadomości historycznej, historia i problemy historiografii |
Literatura: |
„Doktryna indywidualistycznego historyzmu”, w: Andrzej F. Grabski, Dzieje historiografii, ss. 459-476. „O stronniczości myślenia historycznego”, w: Wojciech Wrzosek, O myśleniu historycznym, ss. 29-64 H.G. Gadamer, „Różnorodność Europy. Dziedzictwo i przyszłość”, w Idem, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992, ss. 9-23. J.K. Davies, Demokracja w Grecji klasycznej, rozdział VI. Społeczeństwo ateńskie w V stuleciu, Warszawa 2003, ss. 109-143. Karl Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia, rozdz. II, Marks, Kęty 2002, ss. 34-51. Francis Fukuyama, Koniec historii, rozdziały 10-11, Poznań 1997, s. 165-196. Dla chętnych: Historia i eschatologia. O historiozofii i filozofii kultury Mikołaja Bierdiajewa. Studia Filozoficzne, nr 3-4, 87-102, 1982. Robin Dunbar, Człowiek. Biografia, rozdz. 8, Jak narodziły się systemy pokrewieństwa, język i kultura, Kraków 2016, ss. 279-320 Ewa Wipszycka, „Nawrócenia”, w „Kościół w świecie późnego antyku”, Warszawa 1994, ss. 77-97. Peter Brown, „Świętość i grób”, w „Kult świętych”, Kraków 2007, ss. 1-18. Jakub Burckhardt, Kultura Odrodzenia w Italii, Część II. Rozwój jednostki. Stephen Grenblatt, The Swerve. How the world become modern (Zwrot. Jak zaczął się Renesans), 2011, s. 254-304. Joseph Vogl, Widmo kapitału, Rozdz. 2. Idylla rynku. Część I, ss. 27-46. Joseph Schumpeter, Kapitalizm, socjalizm, demokracja, rozdz. Cywilizacja kapitalizmu, ss. 254-304. R. Darnton, Wielka masakra kotów, rozdz. o Montpellier. Andrzej Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014, ss. 7-47. Jan Sowa, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011, ss. 236-283. Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2000, ss. 202-259. S. Czarnowski, Wędrówka narzędzia, Świat człowieka – świat kultury. Antologia, red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, s. 323-331. S. Czarnowski, Studia z historii kultury, 1956. Hobsbawm E., Masowa produkcja tradycji: Europa, lata 1870-1914, [w:] Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, przeł. M. Godyń, F. Godyń, Kraków 2008 (s. 275-324). J.M. Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny : losy ludzkich społeczeństw, 2010. N. Elias, O procesie cywilizacji, W.A.B. 2011. M. Foucault, Narodziny kliniki, Wydawnictwo KR, 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny z zagadnień omawianych na wykładach. Oceniana jest nie tylko poprawność faktograficzna ale także rozległość wiedzy, umiejętność przedstawienia kontekstu wydarzeń historycznych, krytycznej oceny ich różnych interpretacji oraz poprawność językowa i sprawność retoryczna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.