Komparatystyka – współczesne kierunki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP3Z-K-WK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka – współczesne kierunki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka za zaliczenie zajęć otrzymuje 4 punkty ECTS, co odpowiada ok. 120 godz. pracy, z czego 40 godz. przypada na godziny kontaktowe z prowadzącymi zajęcia (udział w konwersatorium i konsultacje przy użyciu różnych kanałów komunikacji), a 80 godz. na pracę własną (czytanie zadanych tekstów, przygotowanie się do zajęć, wykonywanie zadań domowych, przygotowanie prezentacji i/lub prac pisemnych, przygotowanie się do końcowego zaliczenia semestru). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu zajęć student/ka: K_W02 ma zaawansowaną wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie komparatystyki literackiej i kulturowej; K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach komparatystyki z pokrewnymi naukami humanistycznymi; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla komparatystyki; K_U16 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza wiedzę na temat współczesnych kierunków w komparatystyce literackiej i kulturowej, rozwija umiejętność posługiwania się paradygmatami właściwymi dla tej dyscypliny. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dalsze (w stosunku do pierwszej części zajęć z tego przedmiotu, realizowanej na roku II) poszerzenie wiedzy na temat współcześnie uprawianych nurtów badawczych w obrębie komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków najnowszych, świeżo wyłonionych lub dopiero wyłaniających się. Przedmiot przynosi uzupełnienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach z metodologii humanistyki i metodologii badań porównawczych. Podczas zajęć studentki/studenci poznają również szkoły regionalne badań porównawczych, właściwe dla pewnych kręgów kulturowych (np. dla komparatystyki niemieckiej, francuskiej czy krajów słowiańskich). Istotnym elementem zajęć będzie – w odróżnieniu np. od metodologii badań porównawczych – nie tylko poznanie poszczególnych koncepcji, ale także ich użyć, tzn. tekstów pokazujących zastosowanie poszczególnych teorii, ich wykorzystanie, możliwości aplikacyjne w praktyce badawczej i analityczno-interpretacyjnej. |
Literatura: |
Podawana przez prowadzących w każdym semestrze na poziomie grupy zajęciowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
dla zajęć w formie stacjonarnej i zdalnej: ocena bieżąca przygotowania do zajęć, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, znajomości literatury przedmiotu i przygotowywania prac wskazanych przez osobę prowadzącą (np. prezentacji, referatu, pracy pisemnej). szczegółowe warunki i kryteria zaliczenia podają prowadzący zajęcia w opisie na poziomie grupy zajęciowej. (K_W02, 05, K_U5, 16, K_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Dariusz Pniewski, Rafał Toczko, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pniewski, Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z dr hab. Toczką poświęcone będą retoryce komparatystycznej oraz użyciu narzędzi retoryki klasycznej do badania współczesnego dyskursu. |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć z dr hab. Toczką: Krótka historia retoryki; Nowe prądy w retoryce - przegląd; Retoryka protestów ulicznych; Retoryka mediów (społecznościowych); Porównanie w dobie wojen kulturowych; Retoryka inwektywy; Przyszłość retoryki; |
|
Literatura: |
Zajęcia z dr. hab. Toczką: Eagleton, Terry. "The Death of Rhetoric." Academic Questions 25.4 (2012): 546-551. https://thecritic.co.uk/issues/march-2021/the-spectre-of-totalitarianism/ Zofia Nałkowska, Chcemy całego życia. Nowak-Teter, Ewa. 2021. „Krytyczne Studia Nad Dyskursem mediów Publicznych Na przykładzie «Wiadomości» TVP 1”. "Res Rhetorica" 8 (1):41-66. https://doi.org/10.29107/rr2021.1.3. Kice, Brent. 2019. „The Social False Dilemma: Perpetuating Conflicts Between Liberals and Conservatives”. "Res Rhetorica" 6 (1). https://doi.org/10.29107/rr2019.1.4. Kiełbiewska, Anna. 2018. „Retoryka «czarnego marszu» Na Materiale Haseł Prezentowanych W Przestrzeni Publicznej”. "Res Rhetorica" 5 (3). https://doi.org/10.29107/rr2018.3.1. |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest obowiązkowy. Jeśli z jakiegoś powodu student nie może uczestniczyć w zajęciach, jest zobowiązany skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu. W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie. Zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Zadania do wykonania i literatura będą znajdowały się na platformie Moodle, a zaliczenie ustne na koniec semestru odbędzie się również w Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Dariusz Pniewski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą metodom korzystania z różnych typów/teorii wzniosłości w badaniach komparatystycznych (literatura, sztuki wizualne, urban studies). |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: Retoryka/Retoryki wzniosłości. Wzniosłość jako kategoria estetyczna. Wzniosłość "technologiczna" (technological sublime). Wzniosłość miejska/wzniosłość miasta (urban sublime). Wzniosłość postmodernistyczna/awangardowa. Wzniosłość w fotografii. Socjologia i polityka wzniosłości. Wzniosłość a abiekt. Obrzydliwość a wzniosłość. Estetyka grozy. Wzniosłość i groza we współczesnym filmie animowanym. Wzniosłość cyfrowa (cyber sublime). Wzniosłość kolonialna/imperialna (colonial/imperial sublime). |
|
Literatura: |
Literatura: Jarosław Płuciennik, "Retoryka wzniosłości w dziele literackim", Kraków 2000 [Wstęp] A. Technological/Urban sublime: 1) Marx Leo, The Machine in the Garden, Oxford Univ. Press, Oxford 1964: https://books.google.pl/books?id=aJ3SfJyseSoC&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false 2) Nye David E., American Technological Sublime, Cambridge Mass, London 1994 https://books.google.pl/books?id=LrdbOJFxWIoC&printsec=frontcover&dq=nye+david&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwir3P3i1YbhAhUIaVAKHR1RAngQ6AEIKDAA#v=onepage&q=nye%20david&f=false B.Urban sublime: 1) Tand Christophe Den, The Urban Sublime in American Literary Naturalism, Chicago 1998: https://books.google.pl/books?id=5ckWhgcubxcC&pg=PA6&lpg=PA6&dq=leo+marx+sublime&source=bl&ots=XK_NUqEtkk&sig=ACfU3U0Pw82jtzGDxIZmNM5yKlxf4VEUnw&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiBgLLoiPvgAhUGU1AKHWozCA8Q6AEwBnoECAgQAQ#v=onepage&q=leo%20marx%20sublime&f=false C.. Colonial sublime: 1) G.S. Sahota, Late Colonial Sublime. Neo-epics and the end of Romanticism, Northwestern Univ. Press, Evanston, Illinois, 2018: https://escholarship.org/uc/item/9st5w2b4 2) Yi Zheng, From Burke to Wordsworth to the Modern Sublime in Chinese Literature, Purdue Univ. Press, 2011. https://www.amazon.com/Wordsworth-Sublime-Literature-Comparative-Cultural/dp/1557535760 |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest obowiązkowy. Jeśli z jakiegoś powodu student nie może uczestniczyć w zajęciach, jest zobowiązany skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.