Anatomia i histologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-AHCSA-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia i histologia człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu zoologii, w tym zwłaszcza zoologii kręgowców, znajomość budowy anatomicznej człowieka wyniesiona z dotychczasowych etapów edukacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - obecność na wykładzie – 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 16 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (39 godz.): - przygotowanie do wykładu - 8 - przygotowanie do egzaminu - 10 - przygotowanie do ćwiczeń - 8 - przygotowanie do kolokwiów – 8 - praca własna nad zaliczeniem zajęć – 5 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją na poziomie organizmalnym i suborganizmalnym w odniesieniu do poszczególnych elementów ludzkiego ciała (elementy anatomii funkcjonalnej) – K_W01, K_W02. W2: Posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii człowieka, zna terminologię anatomiczną (polską i łacińską) oraz opisuje kości lub narządy, ich morfologię, topografię, opisuje organizację tkanek i organów człowieka oraz zależności funkcjonalne między nimi – K_W01, K_W02. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zidentyfikować tkanki/narządy ludzkie podczas analizy mikroskopowej preparatów trwałych – K_U02, K_U03. U2: Korzysta z metod stosowanych w antropologii i anatomii porównawczej, rozpoznaje i odróżnia kości szkieletu ludzkiego od kości zwierząt – K_U03. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu biologii – K_K01. K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanych z literatury naukowej, internetu i innych źródeł – K_K02. K3: Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etyki i poszanowania naturalnych eksponatów kostnych zgodnie z maksymą „Hic mortui docent vivos” – K_K04. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody podawcze (prezentacja) Zajęcia laboratoryjne: metody podawcze (prezentacja), metody praktyczne: praca z preparatami histologicznymi, z mikroskopem i z materiałem kostnym (szkielet człowieka). |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka oraz charakterystyką tkanek budujących poszczególne organy i układy ciała człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu histologii, anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
Pełny opis: |
Wykład Omówione zostaną zagadnienia związane z budową anatomiczną i histologiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym. Przedstawiona zostanie szczegółowa budowa tkanek występujących w ciele człowieka z ich charakterystyką. Tematy szczegółowe: 1. Budowa histologiczna tkanek. Pochodzenie tkanek i układów. Tkanka łączna (tkanka łączna właściwa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka tłuszczowa, krew i limfa). Tkanka nabłonkowa. Tkanka mięśniowa. Tkanka nerwowa. 2. Część bierna układu ruchu. Funkcje szkieletu. Kostnienie. Połączenia kości. Budowa stawu. Typologia kości i stawów. 3. Część czynna układu ruchu. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 4. Układ krążenia. Budowa histologiczna. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 5. Układ oddechowy człowieka. Budowa histologiczna i anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. 6. Układ trawienny. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne – budowa i funkcja. 7. Układ wydalniczy. Budowa histologiczna. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 8. Układ płciowy. Budowa histologiczna. Układ płciowy męski i układ płciowy żeński. 9. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa histologiczna i anatomiczna gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. Podwzgórze – budowa i jego rola. Hormony i ich rola. 10. Układ nerwowy. Budowa histologiczna. Budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 11. Narządy zmysłów. Budowa histologiczna i anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 12. Powłoka wspólna. Budowa histologiczna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. Ćwiczenia - laboratorium Zajęcia laboratoryjne mają charakter empiryczny i poświęcone są przede wszystkim histologii (nauka o tkankach) i osteologii (nauka o kościach). Ich celem jest poznanie struktury tkanek budujących ciało człowieka oraz morfologii poszczególnych kości, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. Realizowane są w następującej kolejności: 1. Histologia: budowa tkanek zwierzęcych Rozpoznawanie struktury tkanek budujących organizm: tkanka nabłonkowa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka mięśniowa. Budowa histologiczna wybranych narządów i układów: pokarmowego, oddechowego i krwionośnego na podstawie preparatów histologicznych. Wykonywanie rysunków schematycznych. 2. Układ szkieletowy i stawowy Szczegółowa budowa szkieletu osiowego i kości kończyn. Rozpoznawanie poszczególnych kości ludzkich, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. |
Literatura: |
Antropologia, 1989 (praca zbiorowa po redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Michajlik A, Ramotowski W., 1998, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter FH., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sawicki W., Malejczyk J., 2012, Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J., 2002, Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydanie III poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo UJ, Kraków. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, egzamin pisemny na ocenę Na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. Zajęcia laboratoryjne: zaliczenie na ocenę poszczególnych bloków tematycznych zajęć laboratoryjnych (pisemne kolokwia cząstkowe). Na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. W zakresie umiejętności: sprawdzian umiejętności praktycznych z zakresu histologii i anatomii człowieka. W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z ocen uzyskanych na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kowalski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka oraz charakterystyką tkanek budujących poszczególne organy i układy ciała człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład (stacjonarny) Omówione zostaną zagadnienia związane z budową anatomiczną i histologiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym z uwzględnieniem zmienności osobniczej. Przedstawiona zostanie szczegółowa budowa tkanek występujących w ciele człowieka z ich charakterystyką. Tematy szczegółowe: 1. Przedmiot zainteresowania i badań anatomii człowieka oraz jej podział. Zarys historii badań anatomicznych od czasów starożytnych do współczesności. Metody badań w anatomii i histologii człowieka. 2. Płaszczyzny i osie ciała człowieka. Okolice ciała człowieka. Symetria i asymetria w budowie ciała, układów i narządów. 3. Układ ruchu. Budowa histologiczna. Tkanka łączna oporowa. Tkanka kostna i chrzęstna. Kostnienie. Część bierna i czynna układu ruchu. Połączenia kości. Typologia kości i stawów. Budowa stawu. 4. Budowa i funkcje szkieletu człowieka (szkielet osiowy i szkielet kończyn). Funkcje szkieletu. 5. Część czynna układu ruchu. Tkanka mięśniowa. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 6. Układ krążenia. Budowa histologiczna. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Krążenie w okresie płodowym. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 7. Układ oddechowy człowieka. Budowa histologiczna i anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. Wymiana gazowa. 8. Układ trawienny. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne budowa i funkcja. 9. Układ wydalniczy. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu wydalniczego. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 10. Układ płciowy. Budowa histologiczna. Układ płciowy męski i układ płciowy żeński. Różnicowanie płci. Układ płciowy żeński w czasie ciąży. 11. Układ nerwowy. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 12. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa histologiczna i anatomiczna gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. Podwzgórze budowa i jego rola. Hormony i ich rola. 13. Narządy zmysłów. Budowa histologiczna i anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 14. Powłoka wspólna. Budowa histologiczna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. Ćwiczenia - laboratorium (zajęcia komplementarne) Zajęcia laboratoryjne mają charakter empiryczny i poświęcone są przede wszystkim histologii (nauka o tkankach) osteologii (nauka o kościach), miologii (nauka o mięśniach) i endokrynologii (gruczoły dokrewne). Ich celem jest poznanie morfologii poszczególnych kości, rozpoznawanie lateralności, cech diagnostycznych dla płci i wieku osobniczego. Realizowane są w następującej kolejności: 1.Histologia: budowa tkanek zwierzęcych Rozpoznawania struktury tkanek budujących organizm: tkanka nabłonkowa, tkanki łączne, tkanka mięśniowa, tkanka nerwowa. Budowa histologiczna wybranych narządów układów: pokarmowego, moczowo – płciowego, oddechowego, krwionośnego i nerwowego na podstawie preparatów histologicznych. Wykonywanie rysunków schematycznych. 2. Układ szkieletowy i stawowy Szczegółowa budowa kości czaszki, szkieletu osiowego i kości kończyn. Rozpoznawanie poszczególnych kości ludzkich, w tym różnice w budowie anatomicznej w różnych okresach ontogenezy. 3. Mięśnie Mięśnie: mięśnie grzbietu, mięśnie klatki piersiowej, funkcja oddychania, mięśnie powłok brzusznych i okolic krocza, mięśnie kończyny górnej, kończyny dolnej, mięśnie głowy i szyi. Biomechanika mięśni, poznanie zasad działania mięśni i ich wpływu na lokomocję, statykę, postawę ciała. 4. Narządy zmysłów Zasady funkcjonowania narządów zmysłów: narząd wzroku, narząd przedsionkowo-ślimakowy, narząd powonienia, narząd smaku z wykorzystaniem modeli anatomicznych. 5. Układ endokrynny Funkcjonowanie układu dokrewnego: przysadka mózgowa, szyszynka tarczyca, przytarczyce, grasica, nadnercza, gruczoły płciowe. Funkcja prawidłowa i patologia. |
|
Literatura: |
Gołąb B., 2008, Podstawy anatomii człowieka: podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa Krechowiecki A., Czerwiński F., 2019, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Netter FH., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Michajlik A, Ramotowski W., 1998, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Sawicki W., Malejczyk J., 2012, Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J., 2002, Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydanie III poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo UJ, Kraków. |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - obecność na wykładzie – 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 16 Wykłady, zajęcia laboratoryjne oraz egzamin z treści wykładowych przeprowadzane są w sposób stacjonarny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kowalski | |
Prowadzący grup: | Szymon Gryckiewicz, Krzysztof Kowalski, Justyna Szpotan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka oraz charakterystyką tkanek budujących poszczególne organy i układy ciała człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu histologii, anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład Omówione zostaną zagadnienia związane z budową anatomiczną i histologiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym. Przedstawiona zostanie szczegółowa budowa tkanek występujących w ciele człowieka z ich charakterystyką. Tematy szczegółowe: 1. Budowa histologiczna tkanek. Pochodzenie tkanek i układów. Tkanka łączna (tkanka łączna właściwa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka tłuszczowa, krew i limfa). Tkanka nabłonkowa. Tkanka mięśniowa. Tkanka nerwowa. 2. Część bierna układu ruchu. Funkcje szkieletu. Kostnienie. Połączenia kości. Budowa stawu. Typologia kości i stawów. 3. Część czynna układu ruchu. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 4. Układ krążenia. Budowa histologiczna. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 5. Układ oddechowy człowieka. Budowa histologiczna i anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. 6. Układ trawienny. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne – budowa i funkcja. 7. Układ wydalniczy. Budowa histologiczna. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 8. Układ płciowy. Budowa histologiczna. Układ płciowy męski i układ płciowy żeński. 9. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa histologiczna i anatomiczna gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. Podwzgórze – budowa i jego rola. Hormony i ich rola. 10. Układ nerwowy. Budowa histologiczna. Budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 11. Narządy zmysłów. Budowa histologiczna i anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 12. Powłoka wspólna. Budowa histologiczna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. Ćwiczenia - laboratorium Zajęcia laboratoryjne mają charakter empiryczny i poświęcone są przede wszystkim histologii (nauka o tkankach) i osteologii (nauka o kościach). Ich celem jest poznanie struktury tkanek budujących ciało człowieka oraz morfologii poszczególnych kości, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. Realizowane są w następującej kolejności: 1. Histologia: budowa tkanek zwierzęcych Rozpoznawanie struktury tkanek budujących organizm: tkanka nabłonkowa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka mięśniowa. Budowa histologiczna wybranych narządów i układów: pokarmowego, oddechowego i krwionośnego na podstawie preparatów histologicznych. Wykonywanie rysunków schematycznych. 2. Układ szkieletowy i stawowy Szczegółowa budowa szkieletu osiowego i kości kończyn. Rozpoznawanie poszczególnych kości ludzkich, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. |
|
Literatura: |
Antropologia, 1989 (praca zbiorowa po redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Michajlik A, Ramotowski W., 1998, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter FH., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sawicki W., Malejczyk J., 2012, Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J., 2002, Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydanie III poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo UJ, Kraków. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - obecność na wykładzie – 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 16 Wykłady, zajęcia laboratoryjne oraz egzamin z treści wykładowych przeprowadzane są w sposób stacjonarny. Student na zajęciach jest zobowiązany do noszenia fartucha i rękawiczek dostarczanych we własnym zakresie. Obowiązek noszenia maseczki zakrywającej nos i usta (dostarczonej we własnym zakresie przez studenta) oraz zachowania dystansu społecznego w zależności od sytuacji i odgórnych przepisów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kowalski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka oraz charakterystyką tkanek budujących poszczególne organy i układy ciała człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu histologii, anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład Omówione zostaną zagadnienia związane z budową anatomiczną i histologiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym. Przedstawiona zostanie szczegółowa budowa tkanek występujących w ciele człowieka z ich charakterystyką. Tematy szczegółowe: 1. Budowa histologiczna tkanek. Pochodzenie tkanek i układów. Tkanka łączna (tkanka łączna właściwa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka tłuszczowa, krew i limfa). Tkanka nabłonkowa. Tkanka mięśniowa. Tkanka nerwowa. 2. Część bierna układu ruchu. Funkcje szkieletu. Kostnienie. Połączenia kości. Budowa stawu. Typologia kości i stawów. 3. Część czynna układu ruchu. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 4. Układ krążenia. Budowa histologiczna. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 5. Układ oddechowy człowieka. Budowa histologiczna i anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. 6. Układ trawienny. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne – budowa i funkcja. 7. Układ wydalniczy. Budowa histologiczna. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 8. Układ płciowy. Budowa histologiczna. Układ płciowy męski i układ płciowy żeński. 9. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa histologiczna i anatomiczna gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. Podwzgórze – budowa i jego rola. Hormony i ich rola. 10. Układ nerwowy. Budowa histologiczna. Budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 11. Narządy zmysłów. Budowa histologiczna i anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 12. Powłoka wspólna. Budowa histologiczna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. Ćwiczenia - laboratorium Zajęcia laboratoryjne mają charakter empiryczny i poświęcone są przede wszystkim histologii (nauka o tkankach) i osteologii (nauka o kościach). Ich celem jest poznanie struktury tkanek budujących ciało człowieka oraz morfologii poszczególnych kości, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. Realizowane są w następującej kolejności: 1. Histologia: budowa tkanek zwierzęcych Rozpoznawanie struktury tkanek budujących organizm: tkanka nabłonkowa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka mięśniowa. Budowa histologiczna wybranych narządów i układów: pokarmowego, oddechowego i krwionośnego na podstawie preparatów histologicznych. Wykonywanie rysunków schematycznych. 2. Układ szkieletowy i stawowy Szczegółowa budowa szkieletu osiowego i kości kończyn. Rozpoznawanie poszczególnych kości ludzkich, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. |
|
Literatura: |
Antropologia, 1989 (praca zbiorowa po redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Michajlik A, Ramotowski W., 1998, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter FH., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sawicki W., Malejczyk J., 2012, Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J., 2002, Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydanie III poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo UJ, Kraków. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - obecność na wykładzie – 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 16 Wykłady, zajęcia laboratoryjne oraz egzamin z treści wykładowych przeprowadzane są w sposób stacjonarny. Student na zajęciach jest zobowiązany do noszenia fartucha i rękawiczek dostarczanych we własnym zakresie. Obowiązek noszenia maseczki zakrywającej nos i usta (dostarczonej we własnym zakresie przez studenta) oraz zachowania dystansu społecznego w zależności od sytuacji i odgórnych przepisów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kowalski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka oraz charakterystyką tkanek budujących poszczególne organy i układy ciała człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu histologii, anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład Omówione zostaną zagadnienia związane z budową anatomiczną i histologiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym. Przedstawiona zostanie szczegółowa budowa tkanek występujących w ciele człowieka z ich charakterystyką. Tematy szczegółowe: 1. Budowa histologiczna tkanek. Pochodzenie tkanek i układów. Tkanka łączna (tkanka łączna właściwa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka tłuszczowa, krew i limfa). Tkanka nabłonkowa. Tkanka mięśniowa. Tkanka nerwowa. 2. Część bierna układu ruchu. Funkcje szkieletu. Kostnienie. Połączenia kości. Budowa stawu. Typologia kości i stawów. 3. Część czynna układu ruchu. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 4. Układ krążenia. Budowa histologiczna. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 5. Układ oddechowy człowieka. Budowa histologiczna i anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. 6. Układ trawienny. Budowa histologiczna. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne – budowa i funkcja. 7. Układ wydalniczy. Budowa histologiczna. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 8. Układ płciowy. Budowa histologiczna. Układ płciowy męski i układ płciowy żeński. 9. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa histologiczna i anatomiczna gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. Podwzgórze – budowa i jego rola. Hormony i ich rola. 10. Układ nerwowy. Budowa histologiczna. Budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 11. Narządy zmysłów. Budowa histologiczna i anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 12. Powłoka wspólna. Budowa histologiczna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. Ćwiczenia - laboratorium Zajęcia laboratoryjne mają charakter empiryczny i poświęcone są przede wszystkim histologii (nauka o tkankach) i osteologii (nauka o kościach). Ich celem jest poznanie struktury tkanek budujących ciało człowieka oraz morfologii poszczególnych kości, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. Realizowane są w następującej kolejności: 1. Histologia: budowa tkanek zwierzęcych Rozpoznawanie struktury tkanek budujących organizm: tkanka nabłonkowa, tkanka kostna i chrzęstna, tkanka mięśniowa. Budowa histologiczna wybranych narządów i układów: pokarmowego, oddechowego i krwionośnego na podstawie preparatów histologicznych. Wykonywanie rysunków schematycznych. 2. Układ szkieletowy i stawowy Szczegółowa budowa szkieletu osiowego i kości kończyn. Rozpoznawanie poszczególnych kości ludzkich, rozpoznawanie lateralności i pozycji anatomicznej kości. |
|
Literatura: |
Antropologia, 1989 (praca zbiorowa po redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Michajlik A, Ramotowski W., 1998, Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter FH., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sawicki W., Malejczyk J., 2012, Histologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J., 2002, Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. Wydanie III poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo UJ, Kraków. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.): - obecność na wykładzie – 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 16 Wykłady, zajęcia laboratoryjne oraz egzamin z treści wykładowych przeprowadzane są w sposób stacjonarny. Student na zajęciach jest zobowiązany do noszenia fartucha i rękawiczek dostarczanych we własnym zakresie. Obowiązek noszenia maseczki zakrywającej nos i usta (dostarczonej we własnym zakresie przez studenta) oraz zachowania dystansu społecznego w zależności od sytuacji i odgórnych przepisów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.