Moduł 2- Analiza molekularna i ultrastrukturalna komórek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-AMKBIOT-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł 2- Analiza molekularna i ultrastrukturalna komórek |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii, genetyki, biologii molekularnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (75 godz.): - udział w wykładach - 10 - udział w ćwiczeniach - 45 - konsultacje - 20 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. - przygotowanie do kolokwiów - 10 godz. Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę w zakresie czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów w komórce – K_W01, K_W03, K_W14 W2: Opisuje zjawiska i procesy komórkowe na poziomie molekularnym związane z funkcjonalną modyfikacją białek i organizacją cytoszkieletu – K_W01, K_W03, K_W14 W3: Charakteryzuje techniki stosowane w biologii molekularnej i w biotechnologii ujawniające produkty ekspresji genów na poziomie komórkowym i subkomórkowym – K_W04, K_W05, K_W10, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wybrane narzędzia i techniki bioobrazowania w celu ujawnienia produktów poszczególnych etapów ekspresji genu w komórce – K_U01, K_U06, K_U10, U2: Analizuje i interpretuje obrazy mikroskopowe na poziomie ultrastrukturalnym – K_U01, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14 U3: Ocenia wiarygodność wyników uzyskanych poznanymi technikami bioobrazowania – K_U04, K_U11, K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość postępu wiedzy w biowizualizacji komórkowej i możliwości wykorzystania jej w biologii molekularnej i w biotechnologii – K_K06, K_K08, K_K10 K2: Posiada umiejętność pracy w zespole oraz organizacji pracy zespołowej – K_K02, K3: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wykazuje szczególną dbałość o specjalistyczną aparaturę badawczą wykorzystywaną podczas realizacji zajęć laboratoryjnych – K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja. Cześć praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m.in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć w grupach 8-12 osobowych. Ponadto ograniczona ilość osób w grupach warunkuje możliwość pełnego korzystania przez studentów z laboratorium oraz specjalistycznego sprzętu. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy opartej na najnowszych badaniach dotyczących molekularnych mechanizmów, dynamiki oraz regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą domenowej budowy jądra komórkowego, czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów, transportu i funkcjonalnych modyfikacji białek oraz roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy obejmującej zagadnienia molekularnych mechanizmów przebiegu i regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą: • architektury jądra komórkowego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji domen jądrowych oraz ich funkcjonalnego związku z przebiegiem poszczególnych procesów jądrowych; • czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów kodujących białka (mRNA), w tym mechanizmów montażu kompleksów preinicjacyjnych, kotranskrypcyjnego i alternatywnego splicingu, wyboru miejsca poliadenylacji, edycji transkryptów, • mechanizmów transportu RNA w nukleoplazmie zależnego od architektury jądra komórkowego, • biogenezy poszczególnych niekodujących RNA (ncRNA), w tym snRNA, rRNA, miRNA, siRNA, długich niekodujących RNA (lncRNA) oraz powiązaniu poszczególnych etapów syntezy tych molekuł z odpowiednimi przedziałami komórkowymi; • wewnątrzkomórkowego transportu białek i ich funkcjonalnych, potranslacyjnych modyfikacji; • roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Zakres treści wykładu oparty jest na wynikach najnowszych badań prowadzonych na żywych komórkach, które ujawniły wysoką dynamikę procesów przebiegających zarówno w jądrze komórkowym, jak i w cytoplazmie. Prezentowane będą również wyniki analiz ultrastrukturalnych w wysokiej rozdzielczości, umożliwiające wizualizacje przebiegu wieloetapowych procesów komórkowych w zdefiniowanych przedziałach komórki i ich domenach. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja). Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii. |
Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; 4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło, M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: zaliczenie pisemne w formie testu wielokrotnego wyboru, wymagany próg na ocenę dostateczną - 50-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie końcowe, obejmujące tematykę realizowanych zajęć, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność); istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja, ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. wykład – zaliczenie na ocenę - K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W10, K_W14, ćwiczenia laboratoryjne – zaliczenie na ocenę - K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W10, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_U06, K_U10, K_U11, K_U13, aktywność – K_K06, K_K08, K_K09, K_K10 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kołowerzo-Lubnau, Marta Lenartowska, Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło, Dariusz Smoliński, Anna Suwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy opartej na najnowszych badaniach dotyczących molekularnych mechanizmów, dynamiki oraz regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą domenowej budowy jądra komórkowego, czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów, transportu i funkcjonalnych modyfikacji białek oraz roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy obejmującej zagadnienia molekularnych mechanizmów przebiegu i regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą: • architektury jądra komórkowego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji domen jądrowych oraz ich funkcjonalnego związku z przebiegiem poszczególnych procesów jądrowych; • czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów kodujących białka (mRNA), w tym mechanizmów montażu kompleksów preinicjacyjnych, kotranskrypcyjnego i alternatywnego splicingu, wyboru miejsca poliadenylacji, edycji transkryptów, • mechanizmów transportu RNA w nukleoplazmie zależnego od architektury jądra komórkowego, • biogenezy poszczególnych niekodujących RNA (ncRNA), w tym snRNA, rRNA, miRNA, siRNA, długich niekodujących RNA (lncRNA) oraz powiązaniu poszczególnych etapów syntezy tych molekuł z odpowiednimi przedziałami komórkowymi; • wewnątrzkomórkowego transportu białek i ich funkcjonalnych, potranslacyjnych modyfikacji; • roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Zakres treści wykładu oparty jest na wynikach najnowszych badań prowadzonych na żywych komórkach, które ujawniły wysoką dynamikę procesów przebiegających zarówno w jądrze komórkowym, jak i w cytoplazmie. Prezentowane będą również wyniki analiz ultrastrukturalnych w wysokiej rozdzielczości, umożliwiające wizualizacje przebiegu wieloetapowych procesów komórkowych w zdefiniowanych przedziałach komórki i ich domenach. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja). Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii. |
|
Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; 4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło, M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kołowerzo-Lubnau, Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych, Dariusz Smoliński, Anna Suwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy opartej na najnowszych badaniach dotyczących molekularnych mechanizmów, dynamiki oraz regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą domenowej budowy jądra komórkowego, czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów, transportu i funkcjonalnych modyfikacji białek oraz roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy obejmującej zagadnienia molekularnych mechanizmów przebiegu i regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą: • architektury jądra komórkowego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji domen jądrowych oraz ich funkcjonalnego związku z przebiegiem poszczególnych procesów jądrowych; • czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów kodujących białka (mRNA), w tym mechanizmów montażu kompleksów preinicjacyjnych, kotranskrypcyjnego i alternatywnego splicingu, wyboru miejsca poliadenylacji, edycji transkryptów, • mechanizmów transportu RNA w nukleoplazmie zależnego od architektury jądra komórkowego, • biogenezy poszczególnych niekodujących RNA (ncRNA), w tym snRNA, rRNA, miRNA, siRNA, długich niekodujących RNA (lncRNA) oraz powiązaniu poszczególnych etapów syntezy tych molekuł z odpowiednimi przedziałami komórkowymi; • wewnątrzkomórkowego transportu białek i ich funkcjonalnych, potranslacyjnych modyfikacji; • roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Zakres treści wykładu oparty jest na wynikach najnowszych badań prowadzonych na żywych komórkach, które ujawniły wysoką dynamikę procesów przebiegających zarówno w jądrze komórkowym, jak i w cytoplazmie. Prezentowane będą również wyniki analiz ultrastrukturalnych w wysokiej rozdzielczości, umożliwiające wizualizacje przebiegu wieloetapowych procesów komórkowych w zdefiniowanych przedziałach komórki i ich domenach. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja). Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii. |
|
Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; 4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło, M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Sylwia Górka, Agnieszka Kołowerzo-Lubnau, Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych, Dariusz Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy opartej na najnowszych badaniach dotyczących molekularnych mechanizmów, dynamiki oraz regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą domenowej budowy jądra komórkowego, czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów, transportu i funkcjonalnych modyfikacji białek oraz roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy obejmującej zagadnienia molekularnych mechanizmów przebiegu i regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą: • architektury jądra komórkowego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji domen jądrowych oraz ich funkcjonalnego związku z przebiegiem poszczególnych procesów jądrowych; • czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów kodujących białka (mRNA), w tym mechanizmów montażu kompleksów preinicjacyjnych, kotranskrypcyjnego i alternatywnego splicingu, wyboru miejsca poliadenylacji, edycji transkryptów, • mechanizmów transportu RNA w nukleoplazmie zależnego od architektury jądra komórkowego, • biogenezy poszczególnych niekodujących RNA (ncRNA), w tym snRNA, rRNA, miRNA, siRNA, długich niekodujących RNA (lncRNA) oraz powiązaniu poszczególnych etapów syntezy tych molekuł z odpowiednimi przedziałami komórkowymi; • wewnątrzkomórkowego transportu białek i ich funkcjonalnych, potranslacyjnych modyfikacji; • roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Zakres treści wykładu oparty jest na wynikach najnowszych badań prowadzonych na żywych komórkach, które ujawniły wysoką dynamikę procesów przebiegających zarówno w jądrze komórkowym, jak i w cytoplazmie. Prezentowane będą również wyniki analiz ultrastrukturalnych w wysokiej rozdzielczości, umożliwiające wizualizacje przebiegu wieloetapowych procesów komórkowych w zdefiniowanych przedziałach komórki i ich domenach. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja). Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii. |
|
Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; 4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło, M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kołowerzo-Lubnau, Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych, Dariusz Smoliński, Anna Suwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy opartej na najnowszych badaniach dotyczących molekularnych mechanizmów, dynamiki oraz regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą domenowej budowy jądra komórkowego, czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów, transportu i funkcjonalnych modyfikacji białek oraz roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy obejmującej zagadnienia molekularnych mechanizmów przebiegu i regulacji procesów komórkowych na tle ultrastrukturalnej budowy komórki eukariotycznej. Treści merytoryczne dotyczą: • architektury jądra komórkowego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji domen jądrowych oraz ich funkcjonalnego związku z przebiegiem poszczególnych procesów jądrowych; • czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów kodujących białka (mRNA), w tym mechanizmów montażu kompleksów preinicjacyjnych, kotranskrypcyjnego i alternatywnego splicingu, wyboru miejsca poliadenylacji, edycji transkryptów, • mechanizmów transportu RNA w nukleoplazmie zależnego od architektury jądra komórkowego, • biogenezy poszczególnych niekodujących RNA (ncRNA), w tym snRNA, rRNA, miRNA, siRNA, długich niekodujących RNA (lncRNA) oraz powiązaniu poszczególnych etapów syntezy tych molekuł z odpowiednimi przedziałami komórkowymi; • wewnątrzkomórkowego transportu białek i ich funkcjonalnych, potranslacyjnych modyfikacji; • roli cytoszkieletu w organizacji, budowie i funkcji komórki. Zakres treści wykładu oparty jest na wynikach najnowszych badań prowadzonych na żywych komórkach, które ujawniły wysoką dynamikę procesów przebiegających zarówno w jądrze komórkowym, jak i w cytoplazmie. Prezentowane będą również wyniki analiz ultrastrukturalnych w wysokiej rozdzielczości, umożliwiające wizualizacje przebiegu wieloetapowych procesów komórkowych w zdefiniowanych przedziałach komórki i ich domenach. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami bioobrazowania, zarówno żywych, jak i utrwalonych komórek. Student uczy się przygotowywać materiał roślinny do badań w mikroskopie świetlnym, wykorzystując technikę izolacji protoplastów z utrwalonego materiału. Przygotowane przez studenta preparaty umożliwiają zapoznanie się z technikami bioobrazowania stosowanymi na materiale utrwalonym, tj.: fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH), immunocytochemiczna lokalizacja białek z wykorzystaniem technik wzmacniania sygnału (TSA) oraz nanotechnologii (kropki kwantowe). Student poznaje również metody detekcji różnych antygenów ma poziomie ultrastrukturalnym. Wykorzystując mikromanipulację komórkową, student zapoznaje się również z technikami bioobrazowania w żywych komórkach (fluorescencyjna in vivo hybrydyzacja). Dzięki tym metodom poznaje molekularne mechanizmy wybranych procesów, takich jak: biogeneza różnych typów RNA (mRNA, rRNA, snRNA, miRNA, siRNA), potranskrypcyjne modyfikacje związane z dojrzewaniem i wyciszaniem produktów ekspresji genów, dynamiki transportu białek w komórce i organizacji cytoszkieletu na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Wizualizacja tych procesów w komórkach pozwala zrozumieć mechanizmy ich wieloetapowej regulacji. Student zdobywa umiejętność projektowania i wykonania doświadczeń z zastosowaniem poznanych technik biologii komórki oraz możliwości wykorzystania ich w biotechnologii. |
|
Literatura: |
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; 4. Lizabeth A Allison. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 5. Turner P, McLennan A, Bates A, White M. Krótkie wykłady z biologii molekularnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 6. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło, M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.