Biologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BCSA-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu Anatomii człowieka wyniesiona z dotychczasowych etapów edukacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Absolwent zna, rozumie pojęcia dotyczące biologii człowieka. (K_W01). W2 - Wskazuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w badaniach antropologicznych (K_W05). W3 - Zna zasady etyki badań stosowane w antropologii i biologii człowieka (K_W19). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu biologii człowieka w analizie zjawisk przyrodniczych (KU_02). U2 - Stosuje podstawowe techniki badawcze, pomiarowe i analityczne mające zastosowanie w antropologii i biologii człowieka (KU_03). U3 - Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej (KU_16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K01). K02 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do biologii człowieka (K_K02). |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Przedstawione zostaną treści z zakresu teorii rozwoju osobniczego człowieka. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka „od poczęcia do śmierci” z uwzględnieniem wpływu różnorodnych czynników determinujących i modyfikujących przebieg ontogenezy. Celem zajęć jest także nabycie umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z opracowań dotyczących zagadnień z zakresu biologii człowieka oraz zapoznanie się i przyswojenie przez słuchaczy aparatu pojęciowego oraz terminologii współczesnej biologii człowieka. |
Pełny opis: |
Wykład: Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej biologii człowieka, zarówno na poziomie funkcjonowania osobnika, jak również populacji. Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Zakłada się, że uczestniczący w zajęciach przyswoją sobie wiadomości z zakresu teorii rozwoju ontogenetycznego. Przedstawione zostaną prawidłowości i uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego, w tym wpływ czynników endogennych i egzogennych na jego przebieg. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka w kontekście zmian cech fenotypowych z wiekiem ze szczególnym uwzględnieniem przejawów osiągania dojrzałości biologicznej oraz inwolucji ludzkiego organizmu. Realizowane będą tematy związane z szeroko pojętą ekologią człowieka. Całość zostanie zaprezentowana na tle zróżnicowanego środowiska przyrodniczego i kulturowego. Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki biologicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami oraz implikacjami w zakresie wykorzystania tej wiedzy w naukach sądowo-medycznych. Tematy: 1. Rozwój i jego składowe. Etap i poziom rozwoju. 2. Czynniki rozwoju osobniczego (auksologia): czynniki endogenne genetyczne (determinanty rozwoju), czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory rozwoju), czynniki egzogenne (modyfikatory biogeograficzne i społeczno-kulturowe). 3. Periodyzacja życia człowieka - od poczęcia do śmierci - rozwój osobniczy człowieka. Podział ontogenezy na okresy. Wiek kalendarzowy, a wiek biologiczny. Dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna. Progresja, stabilność i regresja rozwoju. Zmienność cech wraz z wiekiem. 4. Inwolucja organizmu i jej przejawy. Ćwiczenia (prowadzone w formie laboratoryjnej): Podczas ćwiczeń szczególny nacisk kładziony będzie na aspekty praktyczne i metodyczne (zdobycie konkretnych umiejętności). Studenci zapoznają się i opanują wybrane metody i techniki badawcze biologii człowieka: metody oceny i kontroli poziomu rozwoju dziecka, oceny wieku biologicznego, zaawansowania rozwoju oraz oceny miejsca dziecka na tle populacji rówieśniczej. Uczestniczący w zajęciach będą uczyli się opracowywać dane i samodzielnie interpretować ich wyniki. Szczegółowe tematy: 1. Ocena rozwoju dziecka. Metody opisowe (bilanse zdrowia). 2. Norma i normalność rozwoju. Stany patologiczne. 3. Wiek rozwojowy i wiek kalendarzowy. 4. Kryteria oceny wieku rozwojowego. 5. Graficzne metody oceny stanu i przebiegu rozwoju dziecka. 6. Ocena rozbieżności między wiekiem rozwojowym i kalendarzowym dziecka (WSDB). 7. Prognozowanie dorosłej wysokości ciała. |
Literatura: |
Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D.M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90. Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań. Jaczewski A., 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy., PWN, Warszawa. Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, 1989, PWN, Poznań - Warszawa. Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych, PWN, Warszawa. Papierkowski A., 1994, Choroby wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa. Tanner J.M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania z uwzględnieniem wpływu czynników dziedzicznych i środowiskowych na wzrastanie i dojrzewanie od urodzenia do dojrzałości, PZWL, Warszawa. Wolański N., 1987, Czynniki rozwoju człowieka, PWN, Warszawa. Wolański N., 2006, Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia Wykład: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne). Laboratorium: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne) Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-69% zadań, na ocenę dostateczny plus - 70-79%, na ocenę dobry - 80-89%, na ocenę dobry plus - 90-95%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 95%. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Rogowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska, Ewa Rogowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Rogowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Rogowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Rogowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Rogowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.