Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia funkcjonalna roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BFRBIOL-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia funkcjonalna roślin
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: _Biologia-plan studiów 1 rok 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (52 godz.):


- udział w wykładzie - 15 h

- udział w ćwiczeniach - 35 h

- udział w konsultacjach – 2 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (48 godz.):

- praca własna studenta - 48 h



Łącznie: 100 godz. (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 – student ma ogólną wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy (komórki, tkanki, organy), (K_W 02, K_W07, K_W14)

W2 - wyjaśnia zależności pomiędzy budową, a pełnioną funkcją poszczególnych tkanek i organów, (K_W 01, K_W 02, K_W03)

W3 - ma świadomość postępu naukowego i rozumie możliwości wykorzystania wiedzy naukowej w praktyce, (K_W 12)

W4 - zna i potrafi scharakteryzować podstawowe jednostki taksonomiczne roślin użytkowych, (K_W 14)

W5 - zna terminologię botaniczną, (K_W 14, K_W21)

W6 - interpretuje i porównuje obrazy mikroskopowe przedstawiające anatomiczną budowę poszczególnych komórek, tkanek i organów, (K_W 23)

W7 - zna zasady dokumentowania poczynionych obserwacji, (K_W 20)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 – student potrafi obsługiwać mikroskop świetlny i stereoskopowy oraz zastosować podstawowe techniki przegotowywania świeżych preparatów mikroskopowych (K_U 05, K_U10)

U2 – student przeprowadza analizy mikroskopowe (K_U 10, K_U15)

U3 - potrafi identyfikować elementy komórki roślinnej, tkanki i organy roślinne w preparatach mikroskopowych, potrafi interpretować oraz dokumentować obrazy mikroskopowe (K_U 13, K_U21)

U5 - nabywa umiejętności studiowania literatury naukowej, selekcji informacji oraz dyskusji (K_U 09, K_U14, K_U15, K_U18)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - potrafi krytycznie ocenić własną wiedzę i wyniki pracy (K_K05)

K2 - dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy (K_K 01)

K3 - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia (K_K 09, K_U08)

K4 - potrafi efektywnie pracować według wskazówek prowadzącego i organizować odpowiednio swój warsztat pracy (K_K 09)

K5 - potrafi pracować w grupie podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych oraz dokonywać interpretacji poczynionych obserwacji poprzez wyciąganie odpowiednich wniosków (K_K 10)


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania indywidualnie). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z materiałem badawczym świeżym oraz preparatami mikroskopowymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie. Wykonywanie obserwacji i analiz w oparciu o pisemne instrukcje.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem realizacji przedmiotu jest pozyskanie wiedzy w zakresie budowy morfologicznej i anatomicznej roślin osiowych, co daje podstawę topograficzną i strukturalną do umiejscowienia procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie. Omawiana jest budowa rośliny na różnych poziomach organizacji biologicznej (komórkowej, tkankowej, organowej).

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych

Program wykładów.

1. Przedmiot i główne działy botaniki. Rola roślin i znaczenie botaniki. Informacje podstawowe o sposobach klasyfikacji roślin użytkowych.

2. Chemiczne składniki komórek.

3. Jedność i różnorodność komórek - organizmy prokariotyczne i eukariotyczne, stopnie organizacji.

4. Budowa komórki roślinnej. Charakterystyka elementów składowych komórki roślinnej. Cykl komórkowy.

5. Podstawy histogenezy i różnicowania tkanek. Kształtowanie się organizmu

6. Funkcjonalne układy tkankowe: twórczy, okrywający, fotosyntetyzujący, przewietrzający, chłonny, przewodzący, spichrzowy, wydzielniczy, mechaniczny, ruchowy.

7. Organy wegetatywne i generatywne roślin nasiennych. Morfologia i anatomia korzenia i pędu (łodygi, liści, kwiatów, owoców).

8. Rozmnażanie, klasyfikacja i charakterystyka sposobów rozmnażania roślin.

Program ćwiczeń.

1. Zasady BHP w sali ćwiczeniowej. Wprowadzenie do zajęć: omówienie programu ćwiczeń i warunków zaliczenia. Zapoznanie z aparaturą wykorzystywaną w trakcie ćwiczeń: obsługa mikroskopu świetlnego i stereoskopowego.

2. Komórka roślinna. Protoplast (organella komórkowe, właściwości plazmalemmy, właściwości cytoplazmy). Ściana komórkowa (budowa blaszki środkowej, ściany pierwotnej i wtórnej, wzrost ściany, modyfikacje ścian, sposoby detekcji substancji adkrustujących i inkrustujących ściany komórkowe). Substancje ergastyczne (pierwotne i wtórne produkty przemiany materii). Materiały zapasowe. Przygotowywanie preparatów świeżych.

3. Funkcjonalne układy tkankowe.

4. Budowa anatomiczna organów (preparaty trwałe)

- pierwotna i wtórna budowa korzenia

- pierwotna i wtórna budowa łodygi

- budowa liści

5. Anatomiczna budowa organów generatywnych

6. Budowa morfologiczna roślin osiowych:

- różnice w budowie siewek

- budowa łodygi - typy rozgałęzień pędów, typy łodyg, rodzaje pąków, przekształcenia,

- budowa korzenia – strefowa budowa korzenia, systemy korzeniowe, korzenie boczne i przybyszowe, przekształcenia,

- budowa liści – zawiązki liściowe, rodzaje liści w ontogenezie, modyfikacje liści

- budowa kwiatów (elementy kwiatów, symetrie kwiatów), rodzaje kwiatostanów, budowa owoców i rodzaje)

Literatura:

Literatura podstawowa

Z. Hejnowicz – Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych

J. Kopcewicz, A. Szmidt-Jaworska, K. Kannenberg – Zarys struktury i fizjologii drzew leśnych

J. Czaplewska, H. Kulikowska-Gulewska – Wstęp do anatomii i morfologii roślin naczyniowych

Literatura uzupełniająca

E.Kurczyńska, D. Borowska-Wykręt – Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej.

Literatura dostępna w Bibliotece UMK oraz w bibliotece Katedry Fizjologii Roślin i Biotechnologii

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (K_W 01, 02, 03, 07, 12, 14, 20, 21, 23)

Ćwiczenia: Ocenianie ciągłe wiedzy, umiejętności i osiągniętych kompetencji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opanowanie przez studenta materiału przerabianego na ćwiczeniach oraz pozytywne zaliczenie wykonywanych prac, sprawozdań z pojedynczych ćwiczeń i wszystkich kolokwiów i wejściówek występujących podczas semestru (K_W 01, 02, 03, 07, 12, 14, 20, 21, 23;

K_U 05, 09, 10, 13, 14, 15, 18, 21;

K_K 01, 05, 08, 09, 10)

Kryteria oceniania

zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie pisemnej, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć (80%), dokumentacja wykonanych ćwiczeń (20%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Jaworski
Prowadzący grup: Krzysztof Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Jaworski
Prowadzący grup: Krzysztof Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Jaworski
Prowadzący grup: Krzysztof Jaworski, Monika Skorupa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)