Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kultury in vitro roślin i zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BK-KIVBIOL-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultury in vitro roślin i zwierząt
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu Chemii (obliczenia stężeń roztworów), z zakresu Botaniki (podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym) oraz Fizjologii roślin (wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu).

Student powinien także posiadać podstawowe wiadomości z zakresu biochemii, genetyki i biologii komórki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.)

- udział w wykładach - 15 h

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 h

- konsultacje - 5 h




Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (15 godz.) :

- praca własna studenta - 15 h

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: definiuje podstawowe pojęcia z zakresu hodowli roślin w kulturach in vitro, K_W02, K_W03

W2: zna podstawowe materiały i narzędzia stosowane w hodowlach in vitro,

wymienia różne typy kultur tkankowych i opisuje ich znaczenie

K_W01, K_W02, K_W15

W3: Wyjaśnia i opisuje: funkcje regulatorów wzrostu, metody regeneracji - K_W01, K_W03, - K_W15

W5: ma wiedzę dotyczącą procedur przygotowania podłoży, zakładania różnych typów kultur in vitro i aklimatyzacji regenerantów do warunków ex vitro, mikropropagacji roślin i rozumie jej znaczenie. K_W07 K_W15

W6: Opisuje źródła pozyskiwania, metody izolowania komórek do hodowli in vitro – K_W23

W7: Proponuje sposoby wykorzystania hodowli komórek w badaniach, mikropropagacji roślin, wykazuje znajomość aktualnych problemów w zakresie hodowli komórek in vitro – K_W15, K_W21



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: nabywa umiejętności pracy w warunkach aseptycznych i wyprowadzenia sterylnych linii komórkowych i tkankowych, potrafi zaplanować eksperyment dotyczący regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego - K_U02

U2: Planuje (oblicza stężenia roztworów i ilości dodawanych odczynników) oraz przeprowadza w obecności opiekuna eksperymenty związane regeneracją roślin, potrafi przeprowadzić procedurę aklimatyzacji regenerantów - K_U01, K_U02, K_U06, K_U10

U3: Analizuje i właściwie interpretuje wyniki uzyskane w pracy eksperymentalnej- K_U013

U4: Obsługuje specjalistyczne urządzenia: komora laminarna, mikroskop świetlny, lupa, - K_U010

U5: Wykorzystuje komputer do wyszukania nowych informacji w celu przygotowania się do zajęć oraz wyników swojej pracy. K_U07

U6: Wyszukuje informacje w języku polskim i angielskim do poszerzania wiedzy w zakresie biotechnologii- K_U07 K_U014

U7: Potrafi zaplanować stosowanie odpowiednich metod i technik do wykonania zadania badawczego – K_U10, K_U12


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest zdolny do pracy zespołowej - K_K010

K2: ma świadomość szkodliwości odczynników stosowanych w procedurach i konsekwencji nieprzestrzegania przepisów BHP Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia. Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i aparaturę naukową. K_K08, K_K09

K3: Postępuje zgodnie z zasadami etyki ma świadomość znaczenia stosowania technik hodowli in vitro w produkcji roślinnej i konsekwencji dla środowiska - K_K04

K4: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł, rozumie konieczność pogłębiania wiedzy- K_K01,K_K02,

K5: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej tematu K_K06

K6: Student dostrzega znaczenie pracy doświadczalnej w naukach biologicznych – K_K01

K7: Jest świadomy ryzyka oraz ponoszenia odpowiedzialności w zakresie stosowania nowoczesnych metod badawczych w hodowli in vitro – K-K08, K_K09


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz procedury przez nauczyciela,

Metody podające: wstęp teoretyczny (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod,

Metody poszukujące: wykonanie eksperymentu przez studenta, obserwacja i analiza uzyskanych wyników

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Ćwiczenia dotyczące części roślinnej poświęcone są:

założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Mikropropagacji roślin, klonowanie roślin o wzniesionym i rozetowym pokroju . Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. Tworzenie sztucznych nasion

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.

Część dotycząca kultur in vitro roślin realizowanych przez dr hab. Alinę Trejgell to 7 godzin wykładów i 5 ćwiczeń po 3 godziny (15 godzin).

Wykłady:

1.Organizacja pracowni kultur tkankowych, etapy mikropropagacji,

2. Drogi regeneracji, typy kultur

3. Organogeneza pedów i somatyczna embriogeneza

4. Kultury kalusowe, zawiesina komórkowa i kultury korzeniowe – znaczenie

5. Zmienność somaklonalna , czynniki, mechanizmy i znaczenie

6. Rośliny haploidalne – metody uzyskiwania i znaczenie

7. Mieszańce międzygatunkowe - metody uzyskiwania i znaczenie

Ćwiczenia

1. Przepisy BHP w pracowni kultur in vitro, zapoznanie się ze składem podstawowych pożywek do hodowli tkankowych roślin i procedurą ich przygotowania, warunki prowadzenia hodowli komórkowych. Sterylizacja materiału roślinnego różnego typu (nasiona, organy rośliny). Zakładanie kultury kalusowej z materiału wyjałowionego.

2. Analiza sterylności nasion i ocena ich żywotności. Organogeneza pędów i korzeni u tytoniu (Nicotiana tabacum). Analiza indukcji kalusa na materiale różnego pochodzenia. Zakładanie kultur organów ze sterylnych siewek (Carlina acaulis)

3. Techniki klonowania roślin (Ficus beniamina Pretunia hybrida, Solanum tuberosum, Drosera rotundifolia). Ocena umiejetności praktycznych izolacji materiału i zakładania kultury sadzonek węzłowych

4. Procedury kapsułkowania materiału roślinnego, ocena jakości sztucznych nasion.

5. Analiza wyników regeneracji. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. KOLOKWIUM zaliczeniowe część teoretyczna.

Literatura:

Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009

Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996

Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

ćwiczenia

Kolokwium teoretyczne : ocena dst (60-74%), dst+ (75-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95%), bdb (96-100%)

ocena umiejętności pracy w warunkach aseptycznych (1. klonowanie– poprawność przeprowadzenie procedury izolacji i ocena sterylności, 2. Kapsułowanie/sztuczne nasiona).

ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry.

Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie pisemne – K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W14, K_W16, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10

Aktywność (tylko kompetencje) –K_K02, K_K05, K_K06, K_K07K_K11

Egzamin - 50%-69% - dst, 70-79% - dst+ , 80-89%- db, 90-95%- db+, 96-100% - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Roszek, Alina Trejgell
Prowadzący grup: Katarzyna Roszek, Alina Trejgell
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)