Kultury in vitro roślin i zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BK-KIVBIOL-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury in vitro roślin i zwierząt |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu Chemii (obliczenia stężeń roztworów), z zakresu Botaniki (podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym) oraz Fizjologii roślin (wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu). Student powinien także posiadać podstawowe wiadomości z zakresu biochemii, genetyki i biologii komórki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.) - udział w wykładach - 15 h - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 h - konsultacje - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (15 godz.) : - praca własna studenta - 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje podstawowe pojęcia z zakresu hodowli roślin w kulturach in vitro, K_W02, K_W03 W2: zna podstawowe materiały i narzędzia stosowane w hodowlach in vitro, wymienia różne typy kultur tkankowych i opisuje ich znaczenie K_W01, K_W02, K_W15 W3: Wyjaśnia i opisuje: funkcje regulatorów wzrostu, metody regeneracji - K_W01, K_W03, - K_W15 W5: ma wiedzę dotyczącą procedur przygotowania podłoży, zakładania różnych typów kultur in vitro i aklimatyzacji regenerantów do warunków ex vitro, mikropropagacji roślin i rozumie jej znaczenie. K_W07 K_W15 W6: Opisuje źródła pozyskiwania, metody izolowania komórek do hodowli in vitro – K_W23 W7: Proponuje sposoby wykorzystania hodowli komórek w badaniach, mikropropagacji roślin, wykazuje znajomość aktualnych problemów w zakresie hodowli komórek in vitro – K_W15, K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: nabywa umiejętności pracy w warunkach aseptycznych i wyprowadzenia sterylnych linii komórkowych i tkankowych, potrafi zaplanować eksperyment dotyczący regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego - K_U02 U2: Planuje (oblicza stężenia roztworów i ilości dodawanych odczynników) oraz przeprowadza w obecności opiekuna eksperymenty związane regeneracją roślin, potrafi przeprowadzić procedurę aklimatyzacji regenerantów - K_U01, K_U02, K_U06, K_U10 U3: Analizuje i właściwie interpretuje wyniki uzyskane w pracy eksperymentalnej- K_U013 U4: Obsługuje specjalistyczne urządzenia: komora laminarna, mikroskop świetlny, lupa, - K_U010 U5: Wykorzystuje komputer do wyszukania nowych informacji w celu przygotowania się do zajęć oraz wyników swojej pracy. K_U07 U6: Wyszukuje informacje w języku polskim i angielskim do poszerzania wiedzy w zakresie biotechnologii- K_U07 K_U014 U7: Potrafi zaplanować stosowanie odpowiednich metod i technik do wykonania zadania badawczego – K_U10, K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest zdolny do pracy zespołowej - K_K010 K2: ma świadomość szkodliwości odczynników stosowanych w procedurach i konsekwencji nieprzestrzegania przepisów BHP Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia. Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i aparaturę naukową. K_K08, K_K09 K3: Postępuje zgodnie z zasadami etyki ma świadomość znaczenia stosowania technik hodowli in vitro w produkcji roślinnej i konsekwencji dla środowiska - K_K04 K4: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł, rozumie konieczność pogłębiania wiedzy- K_K01,K_K02, K5: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej tematu K_K06 K6: Student dostrzega znaczenie pracy doświadczalnej w naukach biologicznych – K_K01 K7: Jest świadomy ryzyka oraz ponoszenia odpowiedzialności w zakresie stosowania nowoczesnych metod badawczych w hodowli in vitro – K-K08, K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz procedury przez nauczyciela, Metody podające: wstęp teoretyczny (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, Metody poszukujące: wykonanie eksperymentu przez studenta, obserwacja i analiza uzyskanych wyników |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczące części roślinnej poświęcone są: założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Mikropropagacji roślin, klonowanie roślin o wzniesionym i rozetowym pokroju . Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. Tworzenie sztucznych nasion |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część dotycząca kultur in vitro roślin realizowanych przez dr hab. Alinę Trejgell to 7 godzin wykładów i 5 ćwiczeń po 3 godziny (15 godzin). Wykłady: 1.Organizacja pracowni kultur tkankowych, etapy mikropropagacji, 2. Drogi regeneracji, typy kultur 3. Organogeneza pedów i somatyczna embriogeneza 4. Kultury kalusowe, zawiesina komórkowa i kultury korzeniowe – znaczenie 5. Zmienność somaklonalna , czynniki, mechanizmy i znaczenie 6. Rośliny haploidalne – metody uzyskiwania i znaczenie 7. Mieszańce międzygatunkowe - metody uzyskiwania i znaczenie Ćwiczenia 1. Przepisy BHP w pracowni kultur in vitro, zapoznanie się ze składem podstawowych pożywek do hodowli tkankowych roślin i procedurą ich przygotowania, warunki prowadzenia hodowli komórkowych. Sterylizacja materiału roślinnego różnego typu (nasiona, organy rośliny). Zakładanie kultury kalusowej z materiału wyjałowionego. 2. Analiza sterylności nasion i ocena ich żywotności. Organogeneza pędów i korzeni u tytoniu (Nicotiana tabacum). Analiza indukcji kalusa na materiale różnego pochodzenia. Zakładanie kultur organów ze sterylnych siewek (Carlina acaulis) 3. Techniki klonowania roślin (Ficus beniamina Pretunia hybrida, Solanum tuberosum, Drosera rotundifolia). Ocena umiejetności praktycznych izolacji materiału i zakładania kultury sadzonek węzłowych 4. Procedury kapsułkowania materiału roślinnego, ocena jakości sztucznych nasion. 5. Analiza wyników regeneracji. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. KOLOKWIUM zaliczeniowe część teoretyczna. |
Literatura: |
Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009 Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996 Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: ćwiczenia Kolokwium teoretyczne : ocena dst (60-74%), dst+ (75-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95%), bdb (96-100%) ocena umiejętności pracy w warunkach aseptycznych (1. klonowanie– poprawność przeprowadzenie procedury izolacji i ocena sterylności, 2. Kapsułowanie/sztuczne nasiona). ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry. Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie pisemne – K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W14, K_W16, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10 Aktywność (tylko kompetencje) –K_K02, K_K05, K_K06, K_K07K_K11 Egzamin - 50%-69% - dst, 70-79% - dst+ , 80-89%- db, 90-95%- db+, 96-100% - bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Roszek, Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Roszek, Alina Trejgell | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.