Biologia wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BS-BWBIOL-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia wód |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu "Wstęp do ekologii" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.): - udział w wykładach – 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 5 h Łącznie: 50 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W-1: Student charakteryzuje wzajemne oddziaływania hydrobiontów na siebie i na środowisko wodne - K_W07 W-2: Student objaśnia wpływ środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmów żywych - K_W08 W-3: Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie strukturę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych - K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U-1: Student wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii i morfologii do identyfikacji hydrobiontów przy użyciu kluczy - K_U09 U-2: Student stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu - K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K-1: Student racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do struktury i funkcjonowania ekosystemów wodnych - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | przekazanie niezbędnych informacji w formie opowiadania i pogadanki; zachęcanie studentów do udziału w dyskusji dotyczącej zależności między strukturą biocenozy i funkcjonowaniem różnych typów ekosystemów wodnych |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzonych zajęć jest poszerzenie wiadomości przedstawionych w ramach przedmiotu „Wstęp do ekologii” dotyczących struktury i funkcjonowania ekosystemów wodnych różnych typów. |
Pełny opis: |
Głównym celem prowadzonych zajęć jest poszerzenie wiadomości przedstawionych w ramach przedmiotu „Wstęp do ekologii” dotyczących struktury i funkcjonowania ekosystemów wodnych różnych typów. W ramach wpływu człowieka na ekosystemy wodne dodatkowo omówione zostaną tzw. zagrożenia nietroficzne. Ponadto poruszone zostaną kwestie dotyczące podatności jezior na degradację, sposoby zapobiegania pogorszenia jakości wody w zbiornikach wodnych oraz metody rekultywacji jezior i rewitalizacji rzek. Istotną częścią prowadzonych zajęć są zagadnienia związane z przydatnością różnych parametrów abiotycznych wody i osadów dennych, jak również elementów biocenozy w typologii zbiorników wodnych. |
Literatura: |
Kajak Z., 1998. Hydrobiologia - Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, PWN, 355 pp. Lampert W., Sommer U., 1996. Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo naukowe PWN, 390 pp. Allan J. D. 1998. Ekologia wód płynących. PWN Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe, wymagany próg na ocenę: dostateczny – 55-60%, dostateczny plus – 61-70%, dobry 71-80%, dobry plus – 81-90%, bardzo dobry – 91-100%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.