Moduł 6- Chemia-Chemia ogólna i analityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-CHABIOT-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł 6- Chemia-Chemia ogólna i analityczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu licealnego kursu chemii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.): - udział w wykładach - 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (105 godz.): - praca własna studenta - 105 h Łącznie 150 godz.(6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - bilansuje równania reakcji wraz z reakcjami redoks, (K_W01) W2 - wykonuje obliczenia chemiczne w zakresie wyznaczania aktywności, stężenia molowego i procentowego, oznaczania pH kwasów, zasad, soli i roztworów buforowych, (K_W03) W3 - objaśnia w jaki sposób zmieniają się promienie atomów i jonów w układzie okresowym pierwiastków i na tej podstawie potrafi określić typ powstającego wiązania między dwoma pierwiastkami, (K_W09) W4 - zna i wprawnie posługuje się wzorem Nernsta przy obliczaniu potencjałów układów redoks i potencjałów elektrod I i II rodzaju, (K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - sprawnie posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, sporządza roztwory o zadanym stężeniu, wykonuje proste miarecz-kowania alkacymetryczne, kompleksometryczne, redoksometryczne i potencjometryczne, (K_U01) U2 - samodzielnie opracowuje wyniki przeprowadzonych badań i doświadczeń chemicznych, wyciąga wnioski z uzyskanych wyników, (K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - posiada umiejętność pracy w zespole przy przygotowywaniu i wykonywaniu oznaczeń chemicznych,( K_K04) K2 -ma świadomość niebezpieczeństw znajdujących się w pracowni chemicznej (K_K08, K_K09). |
Metody dydaktyczne: | Wykład ustny i prezentacja multimedialna (Power Point). Ćwiczenia praktyczne realizowane w zespołach 2-osobowych. Studenci wykonują zaplanowane ćwiczenia, według wcześniej otrzymanych szczegó-łowych instrukcji pisemnych, po wstępnym omówieniu podstaw teoretycznych i zaplanowaniu pracy. |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student rozszerzy posiadane wiadomości z zakresu budowy materii, układu okresowego, klasyfikacji związków chemicznych, typów wiązań i reakcji chemicznych, reakcji w roztworach. Zapozna się z chemią związków kompleksowych. Na tej podbudowie przybliżone mu zostaną zagadnienia z chemii analitycznej (identyfikacja związków, ilościowa ich analiza) oraz elektrochemii. W trakcie ćwiczeń student pogłębia wiedzę ze znajomości okresowości właściwości pierwiastków, sposobu zapisu związków, ich nomenklatury, opisu drogi reakcji chemicznych i różnego typu obliczeń chemicznych, oraz nabywa umiejętności posługiwania się drobnym sprzętem laboratoryjnym, przygotowywania roztworów, obsługi podstawowej aparatury laboratoryjnej, które stanowią niezbędne przygotowanie do prac laboratoryjnych z innych przedmiotów. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Budowa materii - definicje pojęć podstawowych. Układ okresowy pierwiastków. 2. Klasyfikacja i nomenklatura związków nieorganicznych. Wzory chemiczne. 3. Typy wiązań chemicznych. Związki kompleksowe; rodzaje i struktura kompleksów. 4. Podział reakcji chemicznych (synteza, analiza, wymiana, redoks, reakcje dysproporcjonowania). 5. Kinetyka reakcji chemicznych (równania kinetyczne 1 i 2 rzędu: teoria zderzeń, teoria kompleksu aktywnego; energia aktywacji; równanie Arrheniusa, działanie katalizatorów, enzymy). Równowagi chemiczne trwałe i metatrwałe (Stała równowagi chemicznej, reguła przekory). 6. Roztwory. Rodzaje stężeń. Dysocjacja. Hydroliza. Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. 7. Moc kwasów i zasad. Odczyn środowiska-pH. Roztwory buforowe. 8. Elementy elektrochemii. Szereg napięciowy metali. Elektroliza. Korozja i pasywacja. 9. Analiza jakościowa pierwiastków. 10. Analiza ilościowa. 11. Metody miareczkowe w chemii analitycznej. 12. Analiza instrumentalna. Ćwiczenia 1. Zasady pisania wzorów chemicznych. Zasady pisania reakcji chemicznych. 2. Rodzaje reakcji: synteza, analiza, redoks oraz reakcje dysproporcjonowania, reakcje elektrodowe, hydroliza i dysocjacja. 3. Obliczanie i przeliczanie stężeń roztworów przygotowanie roztworów. 4. Obliczanie pH. Pojemność buforu i przygotowywanie. 5. Analiza ilościowa jonów. 6. Fotometryczne metody analizy chemicznej. 7. Chromatograficzne i elektrochemiczne metody analizy. |
Literatura: |
L. Jones, P. Atkins "Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje." - PWN A.Bielański "Podstawy Chemii Nieorganicznej" - PWN Lesław Huppenthal, Alicja Kościelecka, Zbigniew Wojtczak – Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii. Lech Pajdowski – Chemia ogólna. J.Minczewski, Z.Marczenko "Chemia Analityczna I, II" - PWN A. Hulanicki "Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej" |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Sprawdzian wiedzy w formie pytań otwartych i zadań obliczeniowych: na ocenę dostateczną student musi odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczania z ćwiczeń (wpisana do USOS-a pozytywna ocena z ćwiczeń). Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę uzyskuje się na podstawie średniej ocen z kolokwiów sprawdzających wejściowych lub wyjściowych po każdej jednostce ćwiczeniowej zajęć laboratoryjnych (oceniane są zrealizowane zadania). W przypadku niezaliczenia dwóch sprawdzianów student pisze kolokwium z całości materiału. W zakresie wiedzy i umiejętności: zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych zajęć i kolokwium z całości materiału: na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach lub ocena z kolokwium z całości materiału. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burkowska-But, Paulina Glazińska, Agnieszka Kalwasińska, Jacek Kęsy, Katarzyna Marciniak, Justyna Sobocińska, Maria Swiontek Brzezinska, Emilia Wilmowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burkowska-But, Agnieszka Kalwasińska, Jacek Kęsy, Katarzyna Marciniak, Marta Michalska-Sionkowska, Paulina Spisz, Maria Swiontek Brzezinska, Emilia Wilmowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burkowska-But, Katarzyna Dembińska, Agnieszka Kalwasińska, Jacek Kęsy, Katarzyna Marciniak, Paulina Spisz, Emilia Wilmowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.