Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-CHORBIOL-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 1 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.): - udział w wykładach – 20 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 10 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (75 godz.) : - praca własna studenta - 75 h Łącznie: 125 godzin (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Opisuje podstawowe zjawiska chemiczne zachodzące w przyrodzie - K_W01 W2 - Charakteryzuje właściwości wybranych związków organicznych – K_W03 W3 - Dobiera właściwe metody pozwalające scharakteryzować właściwości fizyczne związków organicznych – K_W04 W4 - Dostrzega związki pomiędzy budową chemiczną i funkcjonowaniem organizmu - K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Stosuje wiedzę z zakresu chemii organicznej przy opisie zjawisk biologicznych – K_U01 U2 – Korzystając z materiałów źródłowych potrafi wyszukać informacje dotyczące właściwości, syntezy oraz identyfikacji związków organicznych - K_U014 U3 - Przeprowadza proste syntezy i pomiary wybranych właściwości fizykochemicznych w laboratorium w obecności opiekuna – K_U15 U4 - Posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników przeprowadzonych eksperymentów – K_U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – Korzysta z zasobów Internetu w celu wyszukiwania informacji na temat właściwości, procedur syntezy i sposobów identyfikacji związków organicznych – K_K02 K2 - Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz potrafi postępować w stanie zagrożenia –K_K08 K3 - Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych – K_K09. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające: − wykład informacyjny (konwencjonalny) − wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia laboratoryjne: metody dydaktyczne poszukujące: (ćwiczeniowa, doświadczeń, laboratoryjna) − praca indywidualna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami chemii organicznej tj. nomenklaturą, budową, właściwościami i reakcjami związków organicznych. Wykazanie powiązań pomiędzy budowa i właściwościami związków organicznych oraz ich funkcją w świecie przyrody. Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z syntezą i oceną czystości związków organicznych. Przyswojenie zagadnień z zakresu chemii organicznej stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych latach, np. biochemii. |
Pełny opis: |
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych. Na wykładzie omawiane są następujące zagadnienia: - nomenklatura związków organicznych, - izomeria, - mechanizmy reakcji w chemii organicznej, - węglowodory, - chlorowcopochodne węglowodorów, - związki aromatyczne, - alkohole i fenole, - aminy, - związki karbonylowe (aldehydy i ketony), - kwasy karboksylowe, - pochodne kwasów karboksylowych, - cukry, - lipidy, - peptydy i białka, - kwasy nukleinowe. Zajęcia laboratoryjne: Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja frakcyjna, krystalizacja) oraz ich izolacji z surowców naturalnych (destylacja z parą wodną, maceracja, ekstrakcja ciągła). Podstawowe metody syntezy związków organicznych na przykładzie reakcji utleniania i estryfikacji. |
Literatura: |
John McMurry, Chemia organiczna, T.1-5, PWN, Warszawa 2005 Julie Fisher, John R.P. Arnold, Krótkie wykłady, Chemia dla biologów, PWN, Warszawa 2012 Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, T. 1-2, PWN, Warszawa 2009 P. Tomasik, Chemia organiczna dla nie chemików, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków 2005 F. Karczyński, A. Borkowski, Chemia organiczna dla przyrodników, Wydawnictwo uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2001 Skrypty i teksty pomocnicze UMK, Ćwiczenia z chemii organicznej dla studentów biologii. Toruń 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe i otwarte) Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie wyników uzyskanych z kolokwium i opisów wykonanych preparatów, ocena ciągła studenta w czasie zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dorota Chełminiak-Dudkiewicz, Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Obieziurska-Fabisiak, Jacek Ścianowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Anna Kmieciak, Zbigniew Rafiński, Jacek Ścianowski, Agnieszka Tafelska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.