Integracja na poziomie organizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DM-IPO-1-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Integracja na poziomie organizmu | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 100 godz. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (18 godz): - udział w wykładach – 18 godz Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (82 godz): -regularna praca studenta nad przyswojeniem wiedzy po każdym wykładzie; samodzielne poszerzanie wiedzy na bazie materiału prezentowanego na wykładzie – 50 godz -przygotowanie się do „wykładu odwróconego” – 10 godz - przygotowanie do sprawdzianu końcowego – 22 godz. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę dotyczącą złożoności budowy organizmu (komórki, tkanki, organy) - K_W08 W2: rozumie istniejące zależności pomiędzy poziomem organizacji struktury a funkcją organizmu - K_W08, K_W19 W3: zna kluczowe pojęcia z zakresu biologii molekularnej, toksykologii oraz patogenezy - K_W08 W4: zna złożone systemy integracyjne w organizmie sterujące jego funkcją - K_W08, K_W19 W5: rozumie procesy adaptacyjne organizmu do zmian w środowisku - K_W08, K_W19 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posługuje się specjalistyczną terminologią oraz nomenklaturą biologiczną – w zakresie fizjologii, toksykologii, patofizjologii - K_U13 U2: posługuje się terminami specjalistycznymi z zakresu biologii molekularnej, biochemii, biotechnologii - K_U13 U3: tłumaczy działanie integracyjnych systemów w organizmie K_U13 U4: potrafi sporządzać i prezentować referaty posługując się poprawną terminologią naukową i specjalistyczną - K_U14 U5: potrafi korzystać z wykładów prowadzonych on line |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość ograniczeń, ale i nieustannego poszerzania się stanu wiedzy i rozwoju techniki; - K_K05 K2: rozumie potrzebę kształcenia przez całe życie - K_K05 K3: ma świadomość i potrafi uzasadnić znaczenie rozwoju nauki i technologii dla służby zdrowia, przemysłu i gospodarki - K_K05 K4: potrafi tłumaczyć innym znaczenie wysokiego stopnia integracji i jego znaczenia w funkcjonowaniu organizmów - K_K06 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, opis, pogadanka z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. W całości realizowany on-line na platformie TEAMS. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Skrócony opis: |
„Integracja na poziomie organizmu” to wykład, którego zadaniem jest syntetyczne spojrzenie na szereg mechanizmów integracyjnych działających w organizmie zapewniających jego homeostazę oraz zdolności przystosowawcze do zmieniających się warunków środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. |
||
Pełny opis: |
Wykład „Integracja na poziomie organizmu” będzie stanowił podsumowanie wiedzy studentów z zakresu fizjologii zwierząt i człowieka, endokrynologii, neurofizjologii, ekofizjologii; zostaną wprowadzone elementy psychologii. Zadaniem wykładu jest umożliwienie studentom syntetycznego, całościowego spojrzenia na funkcjonowanie organizmów zwierząt i człowieka w określonych i zmieniających się warunkach środowiska. Podstawowym zagadnieniem będzie homeostaza oraz funkcjonowanie dodatnich i ujemnych sprzężeń zwrotnych. Studenci poznają psychoneuroimmunologiczne aspekty reakcji stresowych oraz powiązania między stresem a stanem zdrowia człowieka. Omawiane będą zagadnienia wchodzące w zakres chronobiologii. Przedstawione zostanie powiązanie funkcji na poziomie molekularnym z działaniem organizmu jako całości. Poruszone zostaną zagadnienia świadomego wpływu człowieka na funkcjonowanie jego organizmu. |
||
Literatura: |
-Podręczniki do neurofizjologii, neurobiologii Np. Neurobiologia – Gary G. Matthews -Zegar biologiczny i rytmika okołodobowa Jerzy Z. Nowak, Jolanta B. Zawilska Farmakoterapia w psychiatrii i neurologii, 1998, 1, 5-32 -Rytmy biologiczne – uniwersalny system odczytywania czasu Zawilska J., Nowak J. Nauka 2006, 4, 129-133 -http://neuropedia.org.pl/zegar_biologiczny_ml/ -Glej – wróg czy przyjaciel? Joanna Mika Wszechświat, t. 115, nr 1–3/2014 Czasopismo „Świat mózgu” – patronat European Federation of Neurologocal Associacion Literatura będzie uzupełniana na bieżąco na wykładach |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie - sprawdzian końcowy (testowy lub w postaci krótkich odpowiedzi na pytania) w formie stacjonarnej. Uzyskanie oceny dostatecznej możliwe po uzyskaniu 60 % możliwych punktów za obecność, ze sprawdzianu oraz z przygotowania do wykładu odwróconego; ocena dobra jest za 80%, bardzo dobra od 93%. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jefimow, Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jefimow, Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jefimow, Justyna Rogalska, Maria Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.