Integracja procesów życiowych na poziomie komórki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DM-IPZ-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja procesów życiowych na poziomie komórki |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna z biologii komórki i genetyki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:18h. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h 3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia przedmiotu (kolokwium): 35h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: ma pogłębioną wiedzę teoretyczną dotyczącą biologii molekularnej, w tym metod wykorzystywanych w celach diagnostycznych i badawczych K_W02: ma pogłębioną wiedzę dotyczącą cytotoksycznych czynników biotycznych i abiotycznych oraz metod ich identyfikacji K_W03: zna w pogłębionym stopniu budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych i charakteryzuje ich znaczenie w diagnostyce i pracach badawczych K_W16: zna kluczowe pojęcia dotyczące etapów przebiegu wybranych procesów życiowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U4: wykorzystuje wiedzę dotyczącą struktury i właściwościami biomolekuł (sond molekularnych, przeciwciał, enzymów, rekombinowanych kwasów nukleinowych i białek), w tym cząsteczek chimerowych, do przeprowadzenia analiz diagnostycznych i procesu badawczego K_U13: posługuje się specjalistyczną terminologią oraz nomenklaturą biologiczną i terminami specjalistycznymi z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki i inżynierii genetycznej, mikrobiologii i biochemii K_U10: wykorzystuje wiedzę w zakresie markerów molekularnych w trakcie procesu diagnostycznego i badawczego K_U13: posługuje się specjalistyczną terminologią oraz nomenklaturą biologiczną i terminami specjalistycznymi z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki i inżynierii genetycznej, mikrobiologii i biochemii |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K1: dba o prestiż absolwenta uniwersytetu, prestiż zawodowy diagnosty molekularnego i zachowanie odpowiedniej postawy zawodowej K_K5: ma świadomość ograniczeń, ale i nieustannego poszerzania się stanu wiedzy i rozwoju techniki; rozumie potrzebę kształcenia przez całe życie K_K6: ma świadomość i potrafi uzasadnić znaczenie rozwoju nauki i technologii dla służby zdrowia, przemysłu i gospodarki |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy wzajemnej koordynacji procesów życiowych w tym głównie molekularnych na poziomie komórki. Treści przedmiotu dotyczą złożoności metabolizmu komórkowego omówionego na podstawie regulacji ekspresji genów, autofagii i odpowiedzi na stres abiotyczny. Na wykładzie omawiane będą przykłady mechanizmów komórkowych występujących w chorobach człowieka i roślin. |
Pełny opis: |
Na wykładzie zostaną omówione następujące zagadnienia: 1) Funkcjonalna organizacja jądra komórkowego 2) Udział procesów epigenetycznych w regulacji aktywności genów 3) Mechanizmy alternatywnego splicingu, alternatywnej poliadenylacji, edycji RNA 4) Epitranskryptom – nowy mechanizm regulacji ekspresji genów 5) Integracja procesów degradacji RNA w komórce 6) Molekularne mechanizmy transportu białek w komórce roślinnej 7) Autofagia – udział w chorobach człowieka 8) Odpowiedź komórki na stres abiotyczny |
Literatura: |
1) Podstawy biologii molekularnej - L.A Alison 2) Sens nonsensu czyli na straży jakości mRNA - A. Sulkowska, I. Wawer; Postępy Biochemii 2017 3) Nuclear speckles: molecular organization, biological function and role in disease - Galganski, Urbanek, Krzyzosiak; Nucleic Acids Research, 2017, Vol. 45, No. 18 4) Białka zapasowe roślin – główny surowiec odżywczy – droga od biosyntezy do wewnątrzkomórkowych struktur spichrzowych - A Chmielnicka, A Żabka, K Winnicki, J Polit; Postepy Hig Med Dosw (online), 2017; 71: 530-540 5) Autofagia czyli wielkie sprzątanie - A. Orzechowski; Kosmos tom 66 2017 6) Rola etylenu i zmiany na poziomie transkryptomu w odpowiedzi na stres niedotlenienia u roślin - S. Górka, D. Olszewska, D. Kubiak, J. Niedojadło. Postępy Biochemii 66 (1) 2020 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemny w formie testu, wymagany próg na ocenę dostateczną - 60-65%, 66-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Janusz Niedojadło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Janusz Niedojadło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Niedojadło | |
Prowadzący grup: | Janusz Niedojadło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.