Metody fizykochemiczne w diagnostyce molekularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DM-MF-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Metody fizykochemiczne w diagnostyce molekularnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość budowy i właściwości związków chemicznych. Znajomość podstawowych zjawisk fizykochemicznych. Podstawowe umiejętności praktyczne – pipetowanie, ważenie, miareczkowanie. Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (38 godz.): - udział w wykładzie - 8 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (112 godz.): - przygotowanie do zaliczenia - 40 - przygotowanie do ćwiczeń - 30 - praca własna nad opracowaniami - 32 - udział w konsultacjach – 10 Łącznie: 150 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 01 rozumie fizyczne podstawy procesów biologicznych oraz metod pomiarowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej W 02 rozumie mechanizmy przemian chemicznych oraz relacje między zjawiskami i parametrami fizykochemicznymi w aspekcie metod analitycznych W 03 zna podstawy metodyczne metod analitycznych i ich zastosowanie w diagnostyce molekularnej W 04 zna rodzaje i charakterystykę materiału biologicznego, zasady i metodykę pobierania, transportu, przechowywania i przygotowania do analizy W 05 zna definicje i metody oceny precyzji, dokładności, swoistości, czułości funkcjonalnej i liniowości metod analitycznych oraz zasady kontroli ich jakości W 06 rozumie zasady funkcjonowania aparatury stosowanej w technikach analitycznych W 07 Student zna zagadnienia z zakresu analizy statystycznej wyników pomiarowych oraz aparat matematyczno-informatyczny niezbędny do obróbki danych pomiarowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 01 potrafi pobierać materiał do badań, ocenić jego przydatność, przechowywać i przygotowywać do analizy U 02 umie dobrać optymalne metody analityczne dla wskazanego materiału biologicznego i ocenić wiarygodność wyników tych analiz U 03 potrafi stosować instrumentalne metody analityczne i posługiwać się zautomatyzowaną aparaturą pomiarową (i pomocniczym sprzętem laboratoryjnym), stosowanymi w analizie instrumentalnej U 04 potrafi krytycznie ocenić jakość analityczną oraz profesjonalnie opracować i interpretować wyniki analiz U 05 potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć i mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny, przeprowadzać obliczenia chemiczne U 06 potrafi mierzyć, interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne badanych substancji U 07 umie sporządzić raport i zaprezentować wyniki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 01 systematycznie aktualizuje swoja wiedzę i ma świadomość jej praktycznego zastosowania K 02 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i współpracowników K 03 wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt K 04 wykazuje zdolność do efektywnego wykonywania pracy doświadczalnej indywidualnej i/lub w zespole przyjmując w niej różne role K 05 potrafi określać priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego zadania |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające – Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego Metody dydaktyczne aktywizujące - Ćwiczenia laboratoryjne – ilustratywne i badawcze w oparciu o pisemne instrukcje; studenci realizują zadania indywidualnie lub w parach; zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, gdyż wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania analizy instrumentalnej jest zapoznanie studentów z: - rodzajami materiałów biologicznych w analityce ogólnej oraz zasadami ich pobierania, transportu i przechowywania - zasadami przygotowania prób do badań - teoretycznymi i praktycznymi podstawami metod fizykochemicznych wykorzystywanych w diagnostyce molekularnej - technikami stosowanymi w analizie instrumentalnej (spektroskopowymi, elektroanalitycznymi, rozdzielczymi) - zasadami działania, użytkowania i konserwacji aparatury pomiarowej - zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych w diagnostyce molekularnej i zasadami doboru metod analitycznych do oznaczeń ilościowych i jakościowych - czynnikami wpływającymi na wiarygodność wyników badań - zasadami interpretacji uzyskanych wyników - interpretacją wyników badań z uwzględnieniem błędu przedlaboratoryjnego i laboratoryjnego. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z cyklu wykładów i zajęć laboratoryjnych. - BHP- specyfika pracy w laboratorium, zasady pracy zgodne z dobrą praktyką laboratoryjną. Obsługa sprzętu wykorzystywanego w toku trwania ćwiczeń - Podział instrumentalnych metod analitycznych - Przygotowanie próbek do analizy ilościowej i jakościowej - Dokładność i precyzja metod, czułość i swoistość analityczna. Czynniki mające wpływ na wiarygodność analizy, kryteria dopuszczalnego błędu metody - Rodzaje metod (spektroskopowe, elektroanalityczne, rozdzielcze). - Metody detekcji - Analiza i interpretacja wyników - Metody przygotowania raportu |
Literatura: |
Kocjan R. (red.). Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 2: Analiza instrumentalna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000 Kryściak J. Chemiczna analiza instrumentalna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1999 Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 Kłyszejko-Stefanowicz L.(red.). Ćwiczenia z biochemii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 Galus Z. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 Zgirski A., Gondko R. Obliczenia biochemiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: warunkiem dopuszczającym do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń składających się na dany przedmiot; dopuszczalne formy egzaminu: test pojedynczego wyboru; test wielokrotnego wyboru; pytania opisowe), czas trwania egzaminu: 120 min; wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . Ćwiczenia laboratoryjne: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach; pisemne opracowanie obejmujące tematykę realizowaną na zajęciach (70%), ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i opracowania (20%), aktywność na zajęciach (10%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jaworski, Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Jaworski, Jacek Kęsy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jaworski, Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Jacek Kęsy, Mateusz Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jaworski, Jacek Kęsy | |
Prowadzący grup: | Jacek Kęsy, Mateusz Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.