Moduł 3- Fizjologia roślin i zwierząt-Fizjologia roślin z elementami anatomii i morfologii -
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-FRBIOT-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł 3- Fizjologia roślin i zwierząt-Fizjologia roślin z elementami anatomii i morfologii - |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (65 godz.): - udział w wykładzie - 20 h - udział w ćwiczeniach - 40 h - udział w konsultacjach – 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.): - przygotowanie do egzaminu - 25 h - przygotowanie do ćwiczeń - 30 h - praca własna nad opracowaniami - 5 h Łącznie: 125 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - opisuje procesy fizjologiczne u roślin; K_W01 W2 - wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z gospodarką wodną i mineralną, fotosyntezą, oddychaniem, transportem, procesami wzrostu i rozwoju roślin; K_W03, K_W04 W3 - zna podstawy strukturalno-funkcjonalne, metaboliczne i molekularne procesów fizjologicznych oraz mechanizmy regulacji tych procesów przez czynniki endogenne; K_W09, K_W10 W4 - ma podstawowa wiedzę z zakresu fizjologii roślin wykorzystywaną w badaniach nad mechanizmami funkcjonowania roślin; K_W08, K_W13 W5 - objaśnia wpływ czynników środowiskowych na przebieg poszczególnych procesów fizjologicznych u roślin; K_W05 W6 - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie wybranych procesów fizjologicznych u roślin; K_W12, K_W14, K_W15, K_W17, K_W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie podstawowych procesów fizjologicznych i mechanizmach funkcjonowania rośliny; K_U06, K_U11 U2 - potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki zachodzenia wybranych procesów fizjologicznych i wymienić czynniki na nie wpływające; K_U06 U3 - stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu. Na podstawie obserwowanych objawów morfologicznych potrafi ocenić stan fizjologiczny rośliny i rozpoznać możliwe przyczyny obserwowanych nieprawidłowości; K_U07, K_U08 U4 -przygotowuje materiał roślinny i zwierzęcy do doświadczeń, przeprowadza pomiary w laboratorium w obecności opiekuna i interpretuje obserwacje, a na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski;K_U01, K_U09, K_U10, K_U14 U5 - wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim; K_U03, K_U05, K_U12, K_U15, K_U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - pogłębia wiedzę poprzez szukanie dodatkowych informacji w publikacjach naukowych; K_K01, K_K11 K2 - racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanych z literatury naukowej; K_K07 K3 - ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz; K_K06 K4 - wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy; K_K07 K5 - jest odpowiedzialny z powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; K_K09 K6 - jest zdolny do pracy zespołowej; K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania indywidualnie lub w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób. Wykonywanie obserwacji i analiz w oparciu o pisemne instrukcje. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zadania fizjologii roślin i podstawowe metody badań. Zależność pomiędzy strukturą i funkcją. Gospodarka wodna komórki i rośliny. Pobieranie i transport wody i soli mineralnych. Odżywianie mineralne. Pierwiastki niezbędne i ich znaczenie w procesach rozwojowych roślin. Fotosynteza. Rośliny C-3 i C-4, rośliny kwasowe (CAM). Fotooddychanie. Oddychanie. Glikoliza. Cykl Krebsa. Alternatywna droga oddechowa. Metabolizm azotowy roślin. Biologiczne wiązanie azotu atmosferycznego. Odżywianie azotowe roślin. Wzrost: regulacja przez światło i fitohormony. Rozwój roślin. Cykl rozwojowy rośliny. Kiełkowanie nasion. Wzrost wegetatywny. Fotoreceptory. Kontrola kwitnienia. Ruchy roślin. Wpływ środowiska na procesy fizjologiczne. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wstęp –przedmiot, cele, zarys historii fizjologii roślin, budowa morfologiczna i anatomiczna roślin 2. Gospodarka wodna 3. Gospodarka mineralna 4. Gospodarka azotowa 5. Fotosynteza 6. Oddychanie 7. Transport asymilatów 8. Produktywność roślin 9. Wzrost i rozwój roślin 10. Hormony i regulatory wzrostu 11. Odbiór i transdukcja sygnałów 12. Molekularne podłoże procesów fizjologicznych Ćwiczenia: - budowa anatomiczna organów roślinnych - badanie wybranych właściwości błon cytoplazmatycznych, - pomiar wybranych parametrów gospodarki wodnej komórki i organizmu, - określanie zawartości barwników asymilacyjnych i pomiar intensywności fotosyntezy roślin typu C3 i C4, - badanie intensywności procesów oddechowych, - ocena wpływu deficytów mineralnych na stan fizjologiczny roślin, - wybrane zagadnienia regulacji procesów wzrostu i rozwoju. |
Literatura: |
S. Lewak, J. Kopcewicz, K. Jaworski – Fizjologia roślin – wprowadzenie. PWN, Warszawa (2019). M. Kozłowska (red) - Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. PWRiL, Poznań (2007). A. Szmidt-Jaworska, J. Kopcewicz (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2020) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach Ćwiczenia: Ocenianie ciągłe wiedzy, umiejętności i osiągniętych kompetencji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opanowanie przez studenta materiału przerabianego na ćwiczeniach oraz pozytywne zaliczenie wykonywanych prac, sprawozdań z pojedynczych ćwiczeń i wszystkich kolokwiów i wejściówek występujących podczas semestru Kryteria oceniania zaliczenie wykładów: zaliczenie w formie pisemnej, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć (80%), dokumentacja wykonanych ćwiczeń (20%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adriana Szmidt-Jaworska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adriana Szmidt-Jaworska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Monika Skorupa, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adriana Szmidt-Jaworska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak, Monika Skorupa, Adriana Szmidt-Jaworska, Alina Trejgell, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.