Enzymy w diagnostyce medycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-K1-EDM-BIOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Enzymy w diagnostyce medycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 15 - praca własna nad opracowaniem sprawozdania -10 - przygotowanie do kolokwium końcowego–7,5 Łącznie: 62,5 godz. (2,5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada zaawansowaną i aktualną wiedzę dotyczącą: udziału enzymów w wybranych procesach fizjologicznych; dysfunkcji enzymów w etiologii schorzeń oraz zastosowania enzymów w diagnostyce - K_W08, K_W09, K_W10, K_W13 W2: Student wykazuje znajomość metod jakościowych i ilościowych w diagnozowaniu zaburzeń i chorób fizjologicznych i metabolicznych; posiada wiedzę na temat czułości, specyficzności oraz ograniczeń wybranych metod enzymatycznych - K_W15, K_W16 W3: Student rozumie znaczenie współczesnej diagnostyki molekularnej dla opracowywania i stosowania nowych terapii - K_W19 W4: Student potrafi zaproponować właściwe metody badania metabolitów, enzymów oraz szlaków metabolicznych; wykazuje wiedzę ze statystyki na poziomie pozwalającym interpretację danych ilościowych - K_W02, K_W15, K_W16 W5: Student zna programy komputerowe umożliwiające matematyczne, statystyczne i graficzne opracowanie uzyskiwanych wyników - K_W14 W6: Student zna zasady etyki dotyczącej pracy z materiałem zwierzęcym i pochodzącym od człowieka oraz zasady etyki związane z prowadzeniem badań i wykorzystaniem danych źródłowych - K_W19, K_W21 W7: Student zna zasady BHP pracy z materiałem biologicznym i pracy w laboratorium - K_W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student wybiera i stosuje techniki pomiarowe i analityczne oraz metody jakościowe i ilościowe do diagnostyki materiału biologicznego - K_U07 U2: Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciąga poprawne wnioski dotyczące oceny zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka - K_U06, K_U08 U3: Student korzysta z danych literaturowych, głównie w języku angielskim, wykonuje analizę informacji, syntezę, podsumowuje, dokonuje krytycznej oceny, wyciąga wnioski - K_U03, K_U05, K_U06 U4: Student potrafi posługiwać się językiem naukowym (polskim i angielskim) w stopniu umożliwiającym omówienie, udokumentowanie i opracowanie uzyskanych danych - K_U03, K_U15, K_U16 U5: Student używa sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie koniecznym do analizy obrazów uzyskiwanych z zastosowaniem różnych metod diagnostycznych oraz do wyszukiwania publikacji naukowych, a także sporządzania raportów i prezentacji wyników - K_U03, K_U08, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozumie potrzebę regularnego aktualizowania wiedzy ze względu na dynamiczny rozwój dokonujący się w obrębie medycyny i diagnostyki - K_K01, K2: Student rozumie znaczenie badań naukowych, opracowania nowych metod diagnostycznych i udoskonalanie już istniejących - K_K01, K_K07, K_K08 K3: Student potrafi racjonalnie i krytycznie selekcjonować informacje uzyskane z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, dotyczących czułości metod badawczych lub podłoża schorzeń - K_K07 K4: Student ma świadomość odpowiedzialności za rozpowszechnianie nabytej wiedzy - K_K10 K5: Student wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy np. wykonywanych zadań praktycznych, przygotowanego przez siebie referatu - K_K07, K_K10 K6: Student ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność prowadzonych analiz oraz konieczności przestrzegania zasad etyki - K_K06 K7: Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za powierzony sprzęt, potrafi ocenić zagrożenia - K_K09 K9: jest zdolny do pracy zespołowej - K_K03, K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-10 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie w parach, wymaga to zwiększonej kontroli ze strony prowadzącego, która możliwa jest przy grupach z małą liczba studentów. Wykonywanie eksperymentów w oparciu o pisemne instrukcje. Zagadnienia związane zaburzeniem metabolizmu, molekularnym podłożem chorób cywilizacyjnych i zastosowaniem enzymów w diagnostyce przygotowywane w formie referatów studenckich z uwzględnieniem dyskusji po każdym referacie. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot w formie ćwiczeń laboratoryjnych. Przedmiot omawia rolę enzymów jako markerów schorzeń oraz narzędzi diagnostycznych, uwzględniających wykorzystanie w metodach biochemicznych i biotechnologicznych |
Pełny opis: |
Przedmiot w formie ćwiczeń laboratoryjnych. -zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w diagnozowaniu chorób. Studenci poznają zagadnienia dotyczące: Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o metabolitach, enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w przebiegu i diagnozowaniu chorób. Poruszane zagadnienia dotyczą: 1. Patobiochemii, diagnostyki i terapii molekularnej enzymatycznych chorób spichrzeniowych 2. Charakterystyki enzymów związanych z etiologią chorób lizosomalnych Wykorzystania enzymów do konstruowania testów diagnostycznych (enzymy jako markery, enzymy jako narzędzia diagnostyczne) 3. Zastosowania szybkich testów diagnostycznych do ilościowej analizy metabolitów i patogenów 5. Ilościowej i jakościowej analizy markerów molekularnych stanów niedokrwiennych 6.Wykorzystania testów enzymatycznych do oznaczania związków lipidowych we krwi |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL 2008 Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN 2009. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, A. Dembińska-Knieć, J. Nastalski. Urban & partner 2002. Medical Biochemistry, N.V. Bhagavan, Academic Press 2001. Basic medical biochemistry – a clinical approach, C.Smith, A.D.Matks, M.Lieberman. Lippincott Williams &Wilkins 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń: K_W08, K_W09, K_W10, K_W13, K_W15, K_W16, K_U15, K_U16 obecność na zajęciach laboratoryjnych, ocena bieżącego przygotowania i aktywności w trakcie zajęć (30%), ocena referatu/prezentacji multimedialnej na określony temat przygotowanej przez studenta (20%), pozytywna ocena z kolokwium końcowego (50%); Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Anna Hetmann, Dorota Nemecz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnecka, Anna Hetmann, Dorota Nemecz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Anna Hetmann, Dorota Nemecz, Katarzyna Roszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Domagalski, Anna Hetmann, Katarzyna Roszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.