Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Enzymy w diagnostyce medycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-K1-EDM-BIOT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Enzymy w diagnostyce medycznej
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 15

- praca własna nad opracowaniem sprawozdania -10

- przygotowanie do kolokwium końcowego–7,5


Łącznie: 62,5 godz. (2,5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student posiada zaawansowaną i aktualną wiedzę dotyczącą: udziału enzymów w wybranych procesach fizjologicznych; dysfunkcji enzymów w etiologii schorzeń oraz zastosowania enzymów w diagnostyce - K_W08, K_W09, K_W10, K_W13

W2: Student wykazuje znajomość metod jakościowych i ilościowych w diagnozowaniu zaburzeń i chorób fizjologicznych i metabolicznych; posiada wiedzę na temat czułości, specyficzności oraz ograniczeń wybranych metod enzymatycznych - K_W15, K_W16

W3: Student rozumie znaczenie współczesnej diagnostyki molekularnej dla opracowywania i stosowania nowych terapii - K_W19

W4: Student potrafi zaproponować właściwe metody badania metabolitów, enzymów oraz szlaków metabolicznych; wykazuje wiedzę ze statystyki na poziomie pozwalającym interpretację danych ilościowych - K_W02, K_W15, K_W16

W5: Student zna programy komputerowe umożliwiające matematyczne, statystyczne i graficzne opracowanie uzyskiwanych wyników - K_W14

W6: Student zna zasady etyki dotyczącej pracy z materiałem zwierzęcym i pochodzącym od człowieka oraz zasady etyki związane z prowadzeniem badań i wykorzystaniem danych źródłowych - K_W19, K_W21

W7: Student zna zasady BHP pracy z materiałem biologicznym i pracy w laboratorium - K_W20

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student wybiera i stosuje techniki pomiarowe i analityczne oraz metody jakościowe i ilościowe do diagnostyki materiału biologicznego - K_U07

U2: Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciąga poprawne wnioski dotyczące oceny zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka - K_U06, K_U08

U3: Student korzysta z danych literaturowych, głównie w języku angielskim, wykonuje analizę informacji, syntezę, podsumowuje, dokonuje krytycznej oceny, wyciąga wnioski - K_U03, K_U05, K_U06

U4: Student potrafi posługiwać się językiem naukowym (polskim i angielskim) w stopniu umożliwiającym omówienie, udokumentowanie i opracowanie uzyskanych danych - K_U03, K_U15, K_U16

U5: Student używa sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie koniecznym do analizy obrazów uzyskiwanych z zastosowaniem różnych metod diagnostycznych oraz do wyszukiwania publikacji naukowych, a także sporządzania raportów i prezentacji wyników - K_U03, K_U08, K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student rozumie potrzebę regularnego aktualizowania wiedzy ze względu na dynamiczny rozwój dokonujący się w obrębie medycyny i diagnostyki - K_K01,

K2: Student rozumie znaczenie badań naukowych, opracowania nowych metod diagnostycznych i udoskonalanie już istniejących - K_K01, K_K07, K_K08

K3: Student potrafi racjonalnie i krytycznie selekcjonować informacje uzyskane z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, dotyczących czułości metod badawczych lub podłoża schorzeń - K_K07

K4: Student ma świadomość odpowiedzialności za rozpowszechnianie nabytej wiedzy - K_K10

K5: Student wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy np. wykonywanych zadań praktycznych, przygotowanego przez siebie referatu - K_K07, K_K10

K6: Student ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność prowadzonych analiz oraz konieczności przestrzegania zasad etyki - K_K06

K7: Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za powierzony sprzęt, potrafi ocenić zagrożenia - K_K09

K9: jest zdolny do pracy zespołowej - K_K03, K_K04

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-10 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie w parach, wymaga to zwiększonej kontroli ze strony prowadzącego, która możliwa jest przy grupach z małą liczba studentów. Wykonywanie eksperymentów w oparciu o pisemne instrukcje. Zagadnienia związane zaburzeniem metabolizmu, molekularnym podłożem chorób cywilizacyjnych i zastosowaniem enzymów w diagnostyce przygotowywane w formie referatów studenckich z uwzględnieniem dyskusji po każdym referacie.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- referatu

Skrócony opis:

Przedmiot w formie ćwiczeń laboratoryjnych.

Przedmiot omawia rolę enzymów jako markerów schorzeń oraz narzędzi diagnostycznych, uwzględniających wykorzystanie w metodach biochemicznych i biotechnologicznych

Pełny opis:

Przedmiot w formie ćwiczeń laboratoryjnych.

-zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w diagnozowaniu chorób.

Studenci poznają zagadnienia dotyczące:

Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o metabolitach, enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w przebiegu i diagnozowaniu chorób. Poruszane zagadnienia dotyczą:

1. Patobiochemii, diagnostyki i terapii molekularnej enzymatycznych chorób spichrzeniowych

2. Charakterystyki enzymów związanych z etiologią chorób lizosomalnych

Wykorzystania enzymów do konstruowania testów diagnostycznych (enzymy jako markery, enzymy jako narzędzia diagnostyczne)

3. Zastosowania szybkich testów diagnostycznych do ilościowej analizy metabolitów i patogenów

5. Ilościowej i jakościowej analizy markerów molekularnych stanów niedokrwiennych

6.Wykorzystania testów enzymatycznych do oznaczania związków lipidowych we krwi

Literatura:

Spis zalecanych lektur:

Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL 2008

Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN 2009.

Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, A. Dembińska-Knieć, J. Nastalski. Urban & partner 2002.

Medical Biochemistry, N.V. Bhagavan, Academic Press 2001.

Basic medical biochemistry – a clinical approach, C.Smith, A.D.Matks, M.Lieberman. Lippincott Williams &Wilkins 1996.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ćwiczeń: K_W08, K_W09, K_W10, K_W13, K_W15, K_W16, K_U15, K_U16

obecność na zajęciach laboratoryjnych, ocena bieżącego przygotowania i aktywności w trakcie zajęć (30%), ocena referatu/prezentacji multimedialnej na określony temat przygotowanej przez studenta (20%), pozytywna ocena z kolokwium końcowego (50%);

Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Anna Hetmann, Dorota Nemecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Joanna Czarnecka, Anna Hetmann, Dorota Nemecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Anna Hetmann, Dorota Nemecz, Katarzyna Roszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Krzysztof Domagalski, Anna Hetmann, Katarzyna Roszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)