Allelopatia i jej znaczenie w agrocenozach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-K4-AA-BIOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Allelopatia i jej znaczenie w agrocenozach |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z dziedziny morfologii, anatomii i fizjologii roślin. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. - praca własna nad opracowaniem sprawozdania - 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 12,5 godz. Łącznie: 62,5 godz. (2,5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – zna podstawowe formy chemicznie mediowanych oddziaływań między organizmami, K_W01 W2 – rozumie chemicznie mediowaną równowagę w ekosystemach, K_W04 W3 – posiada wiedzę z zakresu wzajemnych interakcji pomiędzy roślinami i roślinami a mikroorganizmami, oraz zróżnicowania genotypowego w tolerancji oddziaływań allelopatycznych, K_W08 W4 – zna najważniejsze nowoczesne techniki analityczne stosowane w ocenie wpływu allelopatii na rośliny, K_W15, K_W17 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 – posiada umiejętność postępowania z materiałem roślinnym, przygotowania i zabezpieczania próby do analizy, K_U11, U2 – umie korzystać z literatury naukowej, K_U05, K_U14 U3 – umie zaplanować odpowiedni dobór gatunków/odmian roślin do uprawy w danych warunkach środowiska i przewidywać zakres zarówno pozytywnego jak i ujemnego, wpływu allelopatii na opłacalność produkcji roślinnej, K_U11 U4 – potrafi formułować hipotezy, opinie i wnioski, K_U06, K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – wykazuje dociekliwość poznawczą pozwalającą na pracę samodzielną i w zespole, w prowadzeniu obserwacji i pomiarów oraz dyskusji wyników, K_K03, K_K11 K2 – świadomie dba o bezpieczeństwo pracy oraz ochronę środowiska, prezentując postawę proekologiczną, K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie. Wykonywanie eksperymentów w oparciu o pisemne instrukcje. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat wpływu oddziaływań pomiędzy roślinami i wybranymi innymi organizmami występującymi w ekosystemach oraz wpływu takich oddziaływań na wzrost i rozwój oraz plonowanie roślin uprawnych |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się: - ze zjawiskiem allelopatii, które jest powszechne w agrofitocenozach i ekosystemach naturalnych, - substancjami allelopatycznymi oraz szlakami ich biosyntezy, - sposobami uwalniania allelopatin do środowiska, - z allelopatycznymi roślinami uprawnymi, - z organowym zróżnicowaniem aktywności allelopatycznej roślin, - z wpływem warunków stresowych na poziom oddziaływań allelopatycznych, - możliwościami zastosowania allelopatii w produkcji roślinnej, - możliwościami wykorzystania biotechnologii w kreatywnym wykorzystaniu zjawiska allelopatii Ćwiczenia: 1. BHP w laboratorium badawczym. Omówienie warunków zaliczenia kursu. Zapoznanie z aparaturą wykorzystywaną w trakcie ćwiczeń. 2. Przygotowanie wodnych wyciągów różnych organów rośliny donora allelozwiązków. Porównanie wybranych parametrów, właściwości fizycznych wodnych wyciągów z liści donora (pH, EC, potencjał osmotyczny). 3. Zróżnicowanie genotypowe i organowe w aktywności allelopatycznej – założenie doświadczeń, obserwacje, pomiary. 4. Ocena aktywności allelozwiązków zawartych w wydzielinach korzeniowych - założenie doświadczenia, obserwacje, zliczenie, pomiary. 5. Ocena aktywności allelozwiązków zawartych w substancjach lotnych uwalnianych przez rośliny donora. 6. Autoallelopatia – założenie doświadczenia, obserwacje, zliczenie, pomiary. 7. Analiza i opracowanie uzyskanych wyników, wnioski |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Wójcik-Wojtkowiak D., Politycka B., Weyman-Kaczmarkowa W.: Allelopatia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu; 2. Kopcewicz J., Lewak S.: Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2005 3. Grzesiuk S, Koczowska I, Górecki RJ. Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby. red. Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999. Górecki RJ, Grzesiuk S. Fizjologia plonowania roślin red. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002. 4. P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1996. 5. Kołodziejczyk A. Naturalne związki organiczne, PWN, 2011 Literatura uzupełniająca 1. J. B. Harborne, Introduction to Ecological Biochemistry, 2. Academic Press 1997 2. M. Goodman, F. Morehouse, Organic molecules in action, Gordon & Breach, 1973 3. L. Dzierzbicka, D. Witt; Chemia organiczna związków naturalnych L. Dzierzbicka, D. Witt; PG, 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i raporty końcowe – K_W01, K_W04, K_W08, K_W15, K_W17, K_U05, K_U06, K_U11, K_U12, K_U14 Aktywność (tylko kompetencje) – K_K03,K_K09 K_K11 Kryteria oceniania zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: pisemne opracowanie obejmujące tematykę realizowaną na zajęciach (70%), ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć, zaangażowanie, aktywność) (30%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawełek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawełek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawełek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawełek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawełek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawełek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawełek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawełek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.