Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Hodowle in vitro roślin użytkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-K4-HIVR-BIOT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Hodowle in vitro roślin użytkowych
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.) :


- udział w zajęciach laboratoryjnych -30 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.)


- przygotowanie do zajęć - 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia - 17,5 godz.


Łącznie 62,5 godz. (2,5 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wyjaśnia pojęcia biologiczne związane z kulturami in roślin (np. sterylizacja, regeneracja, sztuczne nasiona)- K_W02

W2: Wskazuje właściwe metody regeneracji z różnych typów materiałów roślinnych -K_W03

W3: Opisuje i wyjaśnia skomplikowane zjawiska zachodzące podczas róznicowania paków i korzeni przybyszowych - K_W04

W4: Wykazuje znajomość metod jakościowych i ilościowych stosowanych w naukach biologicznych K_W09

W5: Ma aktualną wiedzę z zakresu szczegółowych nauk biologicznych (biochemii, genetyki, mikrobiologii i fizjologii) wykorzystywaną w badaniach K_W11

W6: Definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii K_W17



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu biochemii, mikrobiologii i fizjologii w analizie procesów przyrodniczych

U2: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu -K_U02,K_U07-

U3: Dokonuje pomiarów, interpretuje obserwacje, i na ich podstawie opracowuje i opisuje wyniki oraz wyciąga poprawne wnioski. K_U08

U4: Projektuje i przeprowadza eksperyment naukowy laboratorium w obecności opiekuna - K_U10


U5: Posługuje się językiem naukowym w stopniu umożliwiającym dokumentowanie i opracowywanie wyników badań naukowych -K_U15


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę powiększania kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób- K_K02

K2: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz -K_K04

K3: Wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy. -K_K07

K4: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, ocenę zagrożenia i tworzenie warunków bezpiecznej pracy.- K_K09

K5: Jest zdolny do pracy zespołowej.- K_K11



Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną, demonstracja procedur w postaci filmu, zajęcia praktyczne: praca w warunkach aseptycznych, analiza makroskopowa i mikroskopowa regenerantów.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Nabycie umiejętności: pracy w warunkach aseptycznych, przygotowania podłoży do hodowli roślin in vitro, wyprowadzenie sterylnych linii komórkowych i tkankowych, zapoznanie się z prowadzeniem różnych typów hodowli tkankowych, regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego, technikami klonowania roślin, metody ukorzeniania pędów, uzyskiwanie sztucznych nasion. Zakładanie zawiesiny komórkowej.

Pełny opis:

Nabycie umiejętności: pracy w warunkach aseptycznych, przygotowania podłoży do hodowli roślin in vitro, wyprowadzenie sterylnych linii komórkowych i tkankowych, zapoznanie się z prowadzeniem różnych typów hodowli tkankowych, regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego, technikami klonowania roślin, metody ukorzeniania pędów, uzyskiwanie sztucznych nasion. Zakładanie zawiesiny komórkowej.

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Przygotowanie podłoża do hodowli kultur in vitro i zakładanie kultury siewek.

2. Analiza potencjał morfologicznego eksplantatów różnego pochodzenia (Carlina, Drosera). Wykorzystanie kultur kalusa do masowego namnażania roślin, sadzonkowanie in vitro.

3. Mikropropagacja jako metoda masowego rozmnażania roślin użytkowych (Solanum , Gerbera ) i ochrony gatunków zagrożonych (Carlina, Taraxacum).

4. Wpływ auksyn na ukorzenianie mikropędów.

5. Tworzenie sztucznych nasion i ocena ich przydatności w rolnictwie.

6. Zawiesina komórkowa. Analiza wyników regeneracji i klonowania..

Literatura:

Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009

Hodowla komórek i tkanek roślinnych pod red. Macieja Zenktelera PWN, 1984

Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996

Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005

Podstawy biologii komórki pod red. Bruce Alberts’a, PWN, 2009

Biologia komórki roślinnej. Funkcje pod red. Przemysława Wojtaszka, Adama Woźnego i Lecha Ratajczaka, PWN, 2009

Philips GC (2004) In vitro morphogenesis in plants – recent advances. In Vitro Cell Dev Biol Plant 40:342–345

Namasivayam P (2007) Acquisition of embryogenic competence during somatic embryogenesis. Plant Cell Tissue Organ Cult 90:1–8

Zhao XY, Su YH, Cheng ZJ, Zhang XS (2008) Cell fate switch during in vitro plant organogenesis. J Int Plant Biol 50:816–824

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę, na którą składają się :

1) oceny uzyskane z kolokwium -W02, W03, W04, W09, W11, W17, U15

dst (55-70%), dst+ (70-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95% ), bdb (96-100%)

2) ocena umiejętności pracy w warunkach aseptycznych (ocena możliwości rozmnożeniowych materiału danego do analizy oraz założenie kultury sadzonek węzłowych– poprawność przeprowadzenie procedury izolacji i ocena sterylności) - U02, U07, U08, U10,K04, W17

3) przygotowanie projektu reklamującego wybrany gatunek rozmnażany z wykorzystaniem kultury in vitro - U15, W03,W04, W11

ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Trejgell
Prowadzący grup: Alina Trejgell, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Trejgell
Prowadzący grup: Alina Trejgell
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Trejgell
Prowadzący grup: Alina Trejgell
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Trejgell
Prowadzący grup: Alina Trejgell
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)