Hodowle in vitro roślin użytkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-K4-HIVR-BIOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Hodowle in vitro roślin użytkowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.) : - udział w zajęciach laboratoryjnych -30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.) - przygotowanie do zajęć - 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia - 17,5 godz. Łącznie 62,5 godz. (2,5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia pojęcia biologiczne związane z kulturami in roślin (np. sterylizacja, regeneracja, sztuczne nasiona)- K_W02 W2: Wskazuje właściwe metody regeneracji z różnych typów materiałów roślinnych -K_W03 W3: Opisuje i wyjaśnia skomplikowane zjawiska zachodzące podczas róznicowania paków i korzeni przybyszowych - K_W04 W4: Wykazuje znajomość metod jakościowych i ilościowych stosowanych w naukach biologicznych K_W09 W5: Ma aktualną wiedzę z zakresu szczegółowych nauk biologicznych (biochemii, genetyki, mikrobiologii i fizjologii) wykorzystywaną w badaniach K_W11 W6: Definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii K_W17 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu biochemii, mikrobiologii i fizjologii w analizie procesów przyrodniczych U2: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu -K_U02,K_U07- U3: Dokonuje pomiarów, interpretuje obserwacje, i na ich podstawie opracowuje i opisuje wyniki oraz wyciąga poprawne wnioski. K_U08 U4: Projektuje i przeprowadza eksperyment naukowy laboratorium w obecności opiekuna - K_U10 U5: Posługuje się językiem naukowym w stopniu umożliwiającym dokumentowanie i opracowywanie wyników badań naukowych -K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę powiększania kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób- K_K02 K2: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz -K_K04 K3: Wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy. -K_K07 K4: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, ocenę zagrożenia i tworzenie warunków bezpiecznej pracy.- K_K09 K5: Jest zdolny do pracy zespołowej.- K_K11 |
Metody dydaktyczne: | wykład z prezentacją multimedialną, demonstracja procedur w postaci filmu, zajęcia praktyczne: praca w warunkach aseptycznych, analiza makroskopowa i mikroskopowa regenerantów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Nabycie umiejętności: pracy w warunkach aseptycznych, przygotowania podłoży do hodowli roślin in vitro, wyprowadzenie sterylnych linii komórkowych i tkankowych, zapoznanie się z prowadzeniem różnych typów hodowli tkankowych, regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego, technikami klonowania roślin, metody ukorzeniania pędów, uzyskiwanie sztucznych nasion. Zakładanie zawiesiny komórkowej. |
Pełny opis: |
Nabycie umiejętności: pracy w warunkach aseptycznych, przygotowania podłoży do hodowli roślin in vitro, wyprowadzenie sterylnych linii komórkowych i tkankowych, zapoznanie się z prowadzeniem różnych typów hodowli tkankowych, regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego, technikami klonowania roślin, metody ukorzeniania pędów, uzyskiwanie sztucznych nasion. Zakładanie zawiesiny komórkowej. Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Przygotowanie podłoża do hodowli kultur in vitro i zakładanie kultury siewek. 2. Analiza potencjał morfologicznego eksplantatów różnego pochodzenia (Carlina, Drosera). Wykorzystanie kultur kalusa do masowego namnażania roślin, sadzonkowanie in vitro. 3. Mikropropagacja jako metoda masowego rozmnażania roślin użytkowych (Solanum , Gerbera ) i ochrony gatunków zagrożonych (Carlina, Taraxacum). 4. Wpływ auksyn na ukorzenianie mikropędów. 5. Tworzenie sztucznych nasion i ocena ich przydatności w rolnictwie. 6. Zawiesina komórkowa. Analiza wyników regeneracji i klonowania.. |
Literatura: |
Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009 Hodowla komórek i tkanek roślinnych pod red. Macieja Zenktelera PWN, 1984 Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996 Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005 Podstawy biologii komórki pod red. Bruce Alberts’a, PWN, 2009 Biologia komórki roślinnej. Funkcje pod red. Przemysława Wojtaszka, Adama Woźnego i Lecha Ratajczaka, PWN, 2009 Philips GC (2004) In vitro morphogenesis in plants – recent advances. In Vitro Cell Dev Biol Plant 40:342–345 Namasivayam P (2007) Acquisition of embryogenic competence during somatic embryogenesis. Plant Cell Tissue Organ Cult 90:1–8 Zhao XY, Su YH, Cheng ZJ, Zhang XS (2008) Cell fate switch during in vitro plant organogenesis. J Int Plant Biol 50:816–824 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę, na którą składają się : 1) oceny uzyskane z kolokwium -W02, W03, W04, W09, W11, W17, U15 dst (55-70%), dst+ (70-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95% ), bdb (96-100%) 2) ocena umiejętności pracy w warunkach aseptycznych (ocena możliwości rozmnożeniowych materiału danego do analizy oraz założenie kultury sadzonek węzłowych– poprawność przeprowadzenie procedury izolacji i ocena sterylności) - U02, U07, U08, U10,K04, W17 3) przygotowanie projektu reklamującego wybrany gatunek rozmnażany z wykorzystaniem kultury in vitro - U15, W03,W04, W11 ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
umiejętność obliczeń stężeń roztworów, fizjologia roślin w zakresie wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu, podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym. Podstawowa wiedza dotycząca pracy w warunkach aseptycznych i procedur przygotowywania podłozą kultur in vitro oraz izolacji materiału roślinnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.