Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Cytogenetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-K5-CYT-BIOT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cytogenetyka
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zdany egzamin z Biologii komórki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):

- udział w wykładach - 0

- udział w ćwiczeniach audytoryjnych - 0

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godz.

- udział w ćwiczeniach terenowych– 0


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 17,5

- przygotowanie do kolokwiów - 10

- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 0

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5


Łącznie 62,5 godz. (2,5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje kategorie oraz budowę chromosomu interfazowego i mitotycznego– K_W01, K_W03, K_W09, K_W11, K_W12, K_W13

W2: Definiuje i objaśnia metody barwienia i analizy chromosomów– K_W15, K_W16

W3: Charakteryzuje metody cytogenetyczne w rozwiązywaniu problemów związanych m.in. z diagnostyką chorób genetycznych człowieka, analizą mieszańców międzygatunkowych roślin–K_W01, K_W03, K_W09, K_W11, K_W12, K_W13, K_W15, K_W16


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:Zdobywa umiejętność przygotowania materiału roślinnego i zwierzęcego do badań cytogenetycznych– K_U01, K_U02, K_U12

U2:Wykorzystuje poznane barwienia chromosomów oraz technikę fluorescencyjnej hybrydyzacji in situ, wykonuje proste analizy kariotypu, sporządza kariogramy i idiogramy– K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07

U3:Sporządza dokumentację z obserwacji mikroskopowych, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki, ocenia ich wiarygodność i wyciąga wnioski– K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U08, K_U10, K_U14

U4:Wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktycznym rozwiązywaniu problemów badawczych z zakresu cytogenetyki w biotechnologii– K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U12, K_U15


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość postępu wiedzy z dziedziny cytogenetykioraz znaczenia metod cytogenetycznychw rozwoju biotechnologii– K_K07, K_K08

K2: Posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz organizacji pracy w zespole – K_K03, K_K04, K_K09

K3: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych analiz i ekspertyz oraz przestrzega zasad etyki – K_K05, K_K06

K4: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wykazuje szczególną dbałość o specjalistyczną aparaturę badawczą wykorzystywaną podczas realizacji zajęć laboratoryjnych – K_K09


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja, część praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m.in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć w grupach 8-12 osobowych. Ponadto ograniczona ilość osób w grupach warunkuje możliwość pełnego korzystania przez studentów z laboratorium oraz specjalistycznego sprzętu.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą cytogenetyki klasycznej i molekularnej. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technikami przygotowywania materiału zwierzęcego i roślinnego do badań, metodami barwienia preparatów chromosomowych i analizy kariotypu, technikami cytogenetyki molekularnej (m.in. FISH, GISH) oraz ich wykorzystania w diagnostyce chorób człowieka, hodowli i taksonomi roślin.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą szerokiego zakresu cytogenetyki roślin i zwierząt, łączącej dane uzyskane metodami molekularnymi z technikami in situ i analizą mikroskopową obrazów. Treści przedmiotu obejmują zagadnienia związane z:

• budową i funkcjonowaniem chromosomu oraz terytorium chromosomowego, typami chromosomów (chromosomy B, płci, politeniczne i szczoteczkowe), liczbowymi i strukturalnymi aberracjami chromosomów,

• poznaniem wybranych metod stosowanych w badaniach cytogenetycznych, takich jak:

- przygotowanie materiału roślinnego (komórki merystematyczne) metodą maceracji enzymatycznej i zwierzęcego (hodowle komórkowe) techniką „chromosome spread” do badań cytogenetycznych,

- metody prążkowe: barwienie prążków C, srebrzenie prążków NOR, fluorescencyjne barwienie prążków,

- FISH (fluorescencyjna in situ hybrydyzacja) - lokalizacja genów (diagnostyka), lokalizacja sekwencji niekodujących (taksonomia), GISH (genomowa hybrydyzacja in situ) - odróżnianie genomów rodzicielskich w mieszańcach gatunkowych,

• zasadami analizy kariotypów, tworzeniem kariogramów i idiogramów,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w diagnostyce chorób człowieka,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w hodowli i taksonomii roślin.

Literatura:

1. Brown TA. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

2. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska MJ. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

3. Bal J. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

4. Drewa G, Ferenc T. Genetyka Medyczna. Podręcznik dla studentów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011

5. Witt M. Szczepański T., Dawidowska M. Hematologia molekularna patogeneza, patomechanizmy i metody badawcze. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2009

6. Słomski R. Analiza DNA, teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2008

7. Srebniak MI, Tomaszewska A. Badania cytogenetyczne w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

8. Korf BR. Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

9. Connor M, Ferguson-Smith M. Podstawy genetyki medycznej. Wyd. ang. VI, PZWL, Warszawa, 1998

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe, obejmujące tematykę realizowanych zajęć, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność); istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja, ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Test końcowy z ćwiczeń - K_W01, K_W03, K_W09, K_W11, K_W12, K_W13, K_W15, K_W16, K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U10, K_U12, K_U14, K_U15

Aktywność – K_K05, K_K06, K_K07, K_K08

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą cytogenetyki klasycznej i molekularnej. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technikami przygotowywania materiału zwierzęcego i roślinnego do badań, metodami barwienia preparatów chromosomowych i analizy kariotypu, technikami cytogenetyki molekularnej (m.in. FISH, GISH) oraz ich wykorzystania w diagnostyce chorób człowieka, hodowli i taksonomi roślin.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą szerokiego zakresu cytogenetyki roślin i zwierząt, łączącej dane uzyskane metodami molekularnymi z technikami in situ i analizą mikroskopową obrazów. Treści przedmiotu obejmują zagadnienia związane z:

• budową i funkcjonowaniem chromosomu oraz terytorium chromosomowego, typami chromosomów (chromosomy B, płci, politeniczne i szczoteczkowe), liczbowymi i strukturalnymi aberracjami chromosomów,

• poznaniem wybranych metod stosowanych w badaniach cytogenetycznych, takich jak:

- przygotowanie materiału roślinnego (komórki merystematyczne) metodą maceracji enzymatycznej i zwierzęcego (hodowle komórkowe) techniką „chromosome spread” do badań cytogenetycznych,

- metody prążkowe: barwienie prążków C, srebrzenie prążków NOR, fluorescencyjne barwienie prążków,

- FISH (fluorescencyjna in situ hybrydyzacja) - lokalizacja genów (diagnostyka), lokalizacja sekwencji niekodujących (taksonomia), GISH (genomowa hybrydyzacja in situ) - odróżnianie genomów rodzicielskich w mieszańcach gatunkowych,

• zasadami analizy kariotypów, tworzeniem kariogramów i idiogramów,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w diagnostyce chorób człowieka,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w hodowli i taksonomii roślin.

Literatura:

1. Brown TA. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

2. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska MJ. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

3. Bal J. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

4. Drewa G, Ferenc T. Genetyka Medyczna. Podręcznik dla studentów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011

5. Witt M. Szczepański T., Dawidowska M. Hematologia molekularna patogeneza, patomechanizmy i metody badawcze. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2009

6. Słomski R. Analiza DNA, teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2008

7. Srebniak MI, Tomaszewska A. Badania cytogenetyczne w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

8. Korf BR. Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

9. Connor M, Ferguson-Smith M. Podstawy genetyki medycznej. Wyd. ang. VI, PZWL, Warszawa, 1998

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą cytogenetyki klasycznej i molekularnej. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technikami przygotowywania materiału zwierzęcego i roślinnego do badań, metodami barwienia preparatów chromosomowych i analizy kariotypu, technikami cytogenetyki molekularnej (m.in. FISH, GISH) oraz ich wykorzystania w diagnostyce chorób człowieka, hodowli i taksonomi roślin.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą szerokiego zakresu cytogenetyki roślin i zwierząt, łączącej dane uzyskane metodami molekularnymi z technikami in situ i analizą mikroskopową obrazów. Treści przedmiotu obejmują zagadnienia związane z:

• budową i funkcjonowaniem chromosomu oraz terytorium chromosomowego, typami chromosomów (chromosomy B, płci, politeniczne i szczoteczkowe), liczbowymi i strukturalnymi aberracjami chromosomów,

• poznaniem wybranych metod stosowanych w badaniach cytogenetycznych, takich jak:

- przygotowanie materiału roślinnego (komórki merystematyczne) metodą maceracji enzymatycznej i zwierzęcego (hodowle komórkowe) techniką „chromosome spread” do badań cytogenetycznych,

- metody prążkowe: barwienie prążków C, srebrzenie prążków NOR, fluorescencyjne barwienie prążków,

- FISH (fluorescencyjna in situ hybrydyzacja) - lokalizacja genów (diagnostyka), lokalizacja sekwencji niekodujących (taksonomia), GISH (genomowa hybrydyzacja in situ) - odróżnianie genomów rodzicielskich w mieszańcach gatunkowych,

• zasadami analizy kariotypów, tworzeniem kariogramów i idiogramów,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w diagnostyce chorób człowieka,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w hodowli i taksonomii roślin.

Literatura:

1. Brown TA. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

2. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska MJ. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

3. Bal J. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

4. Drewa G, Ferenc T. Genetyka Medyczna. Podręcznik dla studentów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011

5. Witt M. Szczepański T., Dawidowska M. Hematologia molekularna patogeneza, patomechanizmy i metody badawcze. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2009

6. Słomski R. Analiza DNA, teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2008

7. Srebniak MI, Tomaszewska A. Badania cytogenetyczne w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

8. Korf BR. Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

9. Connor M, Ferguson-Smith M. Podstawy genetyki medycznej. Wyd. ang. VI, PZWL, Warszawa, 1998

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Janusz Niedojadło, Katarzyna Niedojadło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą cytogenetyki klasycznej i molekularnej. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technikami przygotowywania materiału zwierzęcego i roślinnego do badań, metodami barwienia preparatów chromosomowych i analizy kariotypu, technikami cytogenetyki molekularnej (m.in. FISH, GISH) oraz ich wykorzystania w diagnostyce chorób człowieka, hodowli i taksonomi roślin.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą szerokiego zakresu cytogenetyki roślin i zwierząt, łączącej dane uzyskane metodami molekularnymi z technikami in situ i analizą mikroskopową obrazów. Treści przedmiotu obejmują zagadnienia związane z:

• budową i funkcjonowaniem chromosomu oraz terytorium chromosomowego, typami chromosomów (chromosomy B, płci, politeniczne i szczoteczkowe), liczbowymi i strukturalnymi aberracjami chromosomów,

• poznaniem wybranych metod stosowanych w badaniach cytogenetycznych, takich jak:

- przygotowanie materiału roślinnego (komórki merystematyczne) metodą maceracji enzymatycznej i zwierzęcego (hodowle komórkowe) techniką „chromosome spread” do badań cytogenetycznych,

- metody prążkowe: barwienie prążków C, srebrzenie prążków NOR, fluorescencyjne barwienie prążków,

- FISH (fluorescencyjna in situ hybrydyzacja) - lokalizacja genów (diagnostyka), lokalizacja sekwencji niekodujących (taksonomia), GISH (genomowa hybrydyzacja in situ) - odróżnianie genomów rodzicielskich w mieszańcach gatunkowych,

• zasadami analizy kariotypów, tworzeniem kariogramów i idiogramów,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w diagnostyce chorób człowieka,

• zastosowaniem metod cytogenetycznych w hodowli i taksonomii roślin.

Literatura:

1. Brown TA. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

2. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska MJ. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

3. Bal J. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

4. Drewa G, Ferenc T. Genetyka Medyczna. Podręcznik dla studentów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011

5. Witt M. Szczepański T., Dawidowska M. Hematologia molekularna patogeneza, patomechanizmy i metody badawcze. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2009

6. Słomski R. Analiza DNA, teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2008

7. Srebniak MI, Tomaszewska A. Badania cytogenetyczne w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

8. Korf BR. Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

9. Connor M, Ferguson-Smith M. Podstawy genetyki medycznej. Wyd. ang. VI, PZWL, Warszawa, 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)