Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Szkolenie dotyczące GMM i GMO

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-KBIOL-GMO-SX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Szkolenie dotyczące GMM i GMO
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: _Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.):

- udział w ćwiczeniach – 45 h

- konsultacje - 5 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 10 h

- przygotowanie projektu laboratorium GMM/GMO – 10 h

- przygotowanie do zaliczenia wykładu – 5 h



Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)





Efekty uczenia się - wiedza:

W1 – Zna przepisy prawne dotyczące uzyskania możliwości utworzenia laboratorium GMM/GMO w Polsce - K_W6

W2 – Zna różnice pomiędzy laboratorium GMM/GMO kategorii I, II, III, IV - K_W6

W3 – Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady bezpiecznego postępowania z materiałem genetycznie modyfikowanym K_W14

W4 – Wskazuje korzyści i ryzyko wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych w odniesieniu do człowieka i środowiska K_W11



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Potrafi znaleźć przepisy dotyczące laboratorium GMM/GMO, których znajomość jest niezbędna, aby spełnić wymagania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej K_U06

U2 - Planuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna laboratorium GMM/GMO, analizuje błędy, wyciąga wnioski. K_U02, K_08



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i pogłębiania kompetencji zawodowych. K_K01

K2 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do GMM i GMO. K_K02

K3 - Wyraża własną opinię dotyczącą GMM/GMO popartą naukowymi podstawami, respektuje zdanie innych osób uczestniczących w zajęciach K_K03

K4 - Postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03

K5 - Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz K_K03

K6 - Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej GMM/GMO K_K03


K6 - Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej GMM/GMO K_K03


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

-ćwiczenia audytoryjne będą obejmować wstęp teoretyczny, dyskusję. Następnie studenci będą wykonywać projekt laboratorium GMM/GMO I , II lub II kategorii zagrożenia, który przedstawią na ostatnich zajęciach.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi wsparte demonstracją materiału dydaktycznego związanego z tematyką wykładów oraz dyskusja

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- oxfordzka
- projektu

Skrócony opis:

Wykłady i zajęcia laboratoryjne umożliwią studentom zapoznanie się z organizacją laboratorium o klasie bezpieczeństwa I, II i III, w którym możliwa jest praca z GMM i/lub GMO. Uzyskają wiedzę dotyczącą wymagań sprzętowych danej grupy laboratoriów. Poruszone zostaną również aspekty dotyczące przechowywania próbek, procedur jakie obowiązują podczas utylizacji materiału modyfikowanego genetycznie. Studenci zostaną zapoznani z przepisami BHP i sanitarnymi, które są konieczne aby takie laboratorium uzyskało pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej.

Pełny opis:

Wykłady:

1-2. Przepisy prawne w Polsce/ EU/ świecie dotyczące uzyskania możliwości utworzenia laboratorium GMM/GMO - dr hab. J. Wiśniewska

3-4. Laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV - dr hab. J. Wiśniewska

5-6. Wymagania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) dotyczące laboratorium GMM/GMO- dr hab. J. Wiśniewska

7-8. Wymagania Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej dotyczące laboratorium GMM/GMO- dr hab. J. Wiśniewska

9-10.Praktyczne aspekty urządzania laboratorium GMM/GMO (zaliczenie tej części wykładów) - dr hab. J. Wiśniewska

11-12. GMO - przykłady i uprawa na świecie cz. I- dr hab. J. Wiśniewska

13-15. GMO - przykłady i uprawa na świecie cz. II- dr hab. J. Wiśniewska (zaliczenie)

16-17. Praktyczne wykorzystanie wiedzy o GMM w pracy badawczej. Przykłady badań prowadzonych z udziałem organizmów modyfikowanych genetycznie -dr hab. Grażyna Dąbrowska

18-19. Metody molekularne stosowane do uzyskiwania GMM i GMO-dr hab. Grażyna Dąbrowska

20-21. Przygotowanie zgłoszeń patentowych dotyczących badań z GMM i GMO cz I -dr hab. Grażyna Dąbrowska

22-23. Przygotowanie zgłoszeń patentowych dotyczących badań z GMM i GMO cz II -dr hab. Grażyna Dąbrowska

24-25. Depozyty patentowe mikroorganizmów modyfikowanych genetycznie cz.I -dr hab. Grażyna Dąbrowska

26-27 Depozyty patentowe mikroorganizmów modyfikowanych genetycznie cz. II-dr hab. Grażyna Dąbrowska

28-30. Podsumowanie wykładów i zaliczenie tej części wykładów -dr hab. Grażyna Dąbrowska

Zajęcia laboratoryjne:

1. Laboratorium do pracy z GMM/GMO – oznakowanie, wyposażenie, instrukcje BHP do sprzętu laboratoryjnego

2. Jak przygotować laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV spełniające wymogi PIP i Sanepidu – część I (meble laboratoryjne z odpowiednim blatem, pomieszczenie wykafelkowane min. 2 m, zlew, umywalka, środki czystości, dygestorium, komory laminarne, lampy UV, wentylacja, światło, możliwość pracy ciągłej lub czasowej)

3. Jak przygotować laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV spełniające wymogi PIP i Sanepidu – część II (zasady bezpiecznej pracy (apteczka, instrukcja udzielania pierwszej pomocy, gaśnica, drogi ewakuacji, instrukcje BHP do urządzeń, okulary, rękawiczki)

4. Plan laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV (dokumentacja sprzętu BHP, specyfikacja związków chemicznych, oznakowanie roztworów rozcieńczonych – piktogramy, przechowywanie trucizn – metanol) i

5. Zaliczenie – projekt laboratorium GMM/GMO zawierającego odpowiedni sprzęt i dokumentację laboratoryjną

Zajęcia audytoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń, dyskusję. Studenci będą wykonywać projekty w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia.

Po wykonaniu projektu, studenci prezentują go, pozostali studenci wraz z prowadzącym go analizują i oceniają.

Literatura:

Wykłady i ćwiczenia:

-GMO w świetle najnowszych badań. (pod red.) K. Niemirowicz-Szczytt. Wydawnictwo SGGW, 2012.

-Biotechnologia roślin. (pod red) St. Malepszy Wydawnictwo PWN 2009

-http://gmo.mos.gov.pl

- aktualna podana przez wykładowcę

Angers-Loustau A., Petrillo M., Bonfini L., et al. (2014) JRC GMO-Matrix: a web applica-tion to support Genetically Modified Organisms detection strategies. BMC Bioinform., 15, 417.

Wahler D., Schauser L., Bendiek J., et al. (2013) Next-Generation Sequencing as a tool for detailed molecular characterisation of genomic insertions and flanking regions in genet-ically modified plants: a pilot study using a rice event unauthorised in the EU. Food Anal. Methods, 6, 1718–1727.

Savini C., Querci M., Ermolli M., et al. (2008) Report on the verification of the perfor-mance of a method for the detection of ‘Bt63' rice using real-time PCR. European Commis-sion, Joint Research Centre. http://gmo-crl.jrc.ec.europa.eu/gmomethods/docs/Bt63_Rice_verification_report_final.pdf (22 Sep-tember 2015, data last accessed)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w zakresie wiedzy i umiejętności: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność podczas przygotowania projektu). W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.

Ocena ostateczna z zajęć laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach i oceny z projektu laboratorium: do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Zaliczenie pisemne wykładów – W1, W2, W3, W4

Zaliczenie ćwiczeń – W1, W2, W3, W4, U1, U2, K3, K4

Projekty – U2, K4, K5,

Aktywność – K1, K2, K3, K4, K6– tylko kompetencje

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wiśniewska
Prowadzący grup: Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wiśniewska
Prowadzący grup: Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wiśniewska
Prowadzący grup: Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wiśniewska
Prowadzący grup: Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)