Szkolenie dotyczące GMM i GMO
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-KBIOL-GMO-SX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Szkolenie dotyczące GMM i GMO |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.): - udział w ćwiczeniach – 45 h - konsultacje - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 10 h - przygotowanie projektu laboratorium GMM/GMO – 10 h - przygotowanie do zaliczenia wykładu – 5 h Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – Zna przepisy prawne dotyczące uzyskania możliwości utworzenia laboratorium GMM/GMO w Polsce - K_W6 W2 – Zna różnice pomiędzy laboratorium GMM/GMO kategorii I, II, III, IV - K_W6 W3 – Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady bezpiecznego postępowania z materiałem genetycznie modyfikowanym K_W14 W4 – Wskazuje korzyści i ryzyko wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych w odniesieniu do człowieka i środowiska K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Potrafi znaleźć przepisy dotyczące laboratorium GMM/GMO, których znajomość jest niezbędna, aby spełnić wymagania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej K_U06 U2 - Planuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna laboratorium GMM/GMO, analizuje błędy, wyciąga wnioski. K_U02, K_08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i pogłębiania kompetencji zawodowych. K_K01 K2 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do GMM i GMO. K_K02 K3 - Wyraża własną opinię dotyczącą GMM/GMO popartą naukowymi podstawami, respektuje zdanie innych osób uczestniczących w zajęciach K_K03 K4 - Postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03 K5 - Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz K_K03 K6 - Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej GMM/GMO K_K03 K6 - Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej GMM/GMO K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: -ćwiczenia audytoryjne będą obejmować wstęp teoretyczny, dyskusję. Następnie studenci będą wykonywać projekt laboratorium GMM/GMO I , II lub II kategorii zagrożenia, który przedstawią na ostatnich zajęciach. Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi wsparte demonstracją materiału dydaktycznego związanego z tematyką wykładów oraz dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Wykłady i zajęcia laboratoryjne umożliwią studentom zapoznanie się z organizacją laboratorium o klasie bezpieczeństwa I, II i III, w którym możliwa jest praca z GMM i/lub GMO. Uzyskają wiedzę dotyczącą wymagań sprzętowych danej grupy laboratoriów. Poruszone zostaną również aspekty dotyczące przechowywania próbek, procedur jakie obowiązują podczas utylizacji materiału modyfikowanego genetycznie. Studenci zostaną zapoznani z przepisami BHP i sanitarnymi, które są konieczne aby takie laboratorium uzyskało pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Przepisy prawne w Polsce/ EU/ świecie dotyczące uzyskania możliwości utworzenia laboratorium GMM/GMO - dr hab. J. Wiśniewska 3-4. Laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV - dr hab. J. Wiśniewska 5-6. Wymagania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) dotyczące laboratorium GMM/GMO- dr hab. J. Wiśniewska 7-8. Wymagania Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej dotyczące laboratorium GMM/GMO- dr hab. J. Wiśniewska 9-10.Praktyczne aspekty urządzania laboratorium GMM/GMO (zaliczenie tej części wykładów) - dr hab. J. Wiśniewska 11-12. GMO - przykłady i uprawa na świecie cz. I- dr hab. J. Wiśniewska 13-15. GMO - przykłady i uprawa na świecie cz. II- dr hab. J. Wiśniewska (zaliczenie) 16-17. Praktyczne wykorzystanie wiedzy o GMM w pracy badawczej. Przykłady badań prowadzonych z udziałem organizmów modyfikowanych genetycznie -dr hab. Grażyna Dąbrowska 18-19. Metody molekularne stosowane do uzyskiwania GMM i GMO-dr hab. Grażyna Dąbrowska 20-21. Przygotowanie zgłoszeń patentowych dotyczących badań z GMM i GMO cz I -dr hab. Grażyna Dąbrowska 22-23. Przygotowanie zgłoszeń patentowych dotyczących badań z GMM i GMO cz II -dr hab. Grażyna Dąbrowska 24-25. Depozyty patentowe mikroorganizmów modyfikowanych genetycznie cz.I -dr hab. Grażyna Dąbrowska 26-27 Depozyty patentowe mikroorganizmów modyfikowanych genetycznie cz. II-dr hab. Grażyna Dąbrowska 28-30. Podsumowanie wykładów i zaliczenie tej części wykładów -dr hab. Grażyna Dąbrowska Zajęcia laboratoryjne: 1. Laboratorium do pracy z GMM/GMO – oznakowanie, wyposażenie, instrukcje BHP do sprzętu laboratoryjnego 2. Jak przygotować laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV spełniające wymogi PIP i Sanepidu – część I (meble laboratoryjne z odpowiednim blatem, pomieszczenie wykafelkowane min. 2 m, zlew, umywalka, środki czystości, dygestorium, komory laminarne, lampy UV, wentylacja, światło, możliwość pracy ciągłej lub czasowej) 3. Jak przygotować laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV spełniające wymogi PIP i Sanepidu – część II (zasady bezpiecznej pracy (apteczka, instrukcja udzielania pierwszej pomocy, gaśnica, drogi ewakuacji, instrukcje BHP do urządzeń, okulary, rękawiczki) 4. Plan laboratorium GMM/GMO stopnie bezpieczeństwa biologicznego - I, II i III, IV (dokumentacja sprzętu BHP, specyfikacja związków chemicznych, oznakowanie roztworów rozcieńczonych – piktogramy, przechowywanie trucizn – metanol) i 5. Zaliczenie – projekt laboratorium GMM/GMO zawierającego odpowiedni sprzęt i dokumentację laboratoryjną Zajęcia audytoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń, dyskusję. Studenci będą wykonywać projekty w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Po wykonaniu projektu, studenci prezentują go, pozostali studenci wraz z prowadzącym go analizują i oceniają. |
Literatura: |
Wykłady i ćwiczenia: -GMO w świetle najnowszych badań. (pod red.) K. Niemirowicz-Szczytt. Wydawnictwo SGGW, 2012. -Biotechnologia roślin. (pod red) St. Malepszy Wydawnictwo PWN 2009 -http://gmo.mos.gov.pl - aktualna podana przez wykładowcę Angers-Loustau A., Petrillo M., Bonfini L., et al. (2014) JRC GMO-Matrix: a web applica-tion to support Genetically Modified Organisms detection strategies. BMC Bioinform., 15, 417. Wahler D., Schauser L., Bendiek J., et al. (2013) Next-Generation Sequencing as a tool for detailed molecular characterisation of genomic insertions and flanking regions in genet-ically modified plants: a pilot study using a rice event unauthorised in the EU. Food Anal. Methods, 6, 1718–1727. Savini C., Querci M., Ermolli M., et al. (2008) Report on the verification of the perfor-mance of a method for the detection of ‘Bt63' rice using real-time PCR. European Commis-sion, Joint Research Centre. http://gmo-crl.jrc.ec.europa.eu/gmomethods/docs/Bt63_Rice_verification_report_final.pdf (22 Sep-tember 2015, data last accessed) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w zakresie wiedzy i umiejętności: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność podczas przygotowania projektu). W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Ocena ostateczna z zajęć laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach i oceny z projektu laboratorium: do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. Zaliczenie pisemne wykładów – W1, W2, W3, W4 Zaliczenie ćwiczeń – W1, W2, W3, W4, U1, U2, K3, K4 Projekty – U2, K4, K5, Aktywność – K1, K2, K3, K4, K6– tylko kompetencje |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykłady w roku akademicki 2020/2021 będą prowadzone w formie online (synchronicznie) na platformie Microsoft Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.