Kultury tkankowe roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-KTRBIOT-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury tkankowe roślin |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne obejmują umiejętność z zakresu Chemii (obliczenia stężeń roztworów), wiedzę z zakresu Botaniki (podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym) oraz Fizjologii roślin (wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu), co ułatwi zrozumienie treści przedmiotu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (47 godz.): - udział w wykładach – 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 2 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (28 godz.) : - zygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 5 h - przygotowanie do kolokwiów - 13 h. - przygotowanie do egzaminu - 10 h Łącznie 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia pojęcia biologiczne związane z kulturami in roślin (np. sterylizacja, regeneracja, sztuczne nasiona)- K_W02 W2: Wskazuje właściwe metody regeneracji z różnych typów materiałów roślinnych -K_W03 W3: Opisuje i wyjaśnia skomplikowane zjawiska zachodzące podczas różnicowania pąków i korzeni przybyszowych - K_W04 W4: Tłumaczy zależności struktura-funkcja na poziomie komórek (organizacja strukturalna i ich funkcje), tkanek i organizmów K_W10 W5: Definiuje podstawowe kategorie pojęciowe w biologii oraz matematyce, fizyce i chemii K_W11 W6: Ma wiedzę dotyczącą wykorzystania regenerantów w biotechnologii K_W13 W7: Zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne stosowane w jakościowych i ilościowych badaniach w zakresie biotechnologii K_W15 W8: Zna podstawowe aparaty i urządzenia stosowane w biotechnologie do protokołów regeneracji roślin K_W17 W8: Wskazuje korzyści i ryzyko wykorzystania biotechnologii w odniesieniu do człowieka i środowiska K_W19 W9: Definiuje podstawowe zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy K_W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Przeprowadza analizy, syntezy, podsumowania i poprawne wnioskowania krytycznie oceniając wiarygodność uzyskanych rezultatów K_U06 U2: Wybiera i stosuje odpowiednie metody i techniki do wy-konania zadania badawczego pod kierunkiem opiekuna K_U07 U3 Analizuje i poprawnie interpretuje uzyskane wyniki eksperymentalne : K_U08 U4:Posługuje się literaturą fachową w języku polskim K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i pogłębiania kompetencji zawodowych K_K01 K2 Planuje pracę zespołu, szczególnie w zakresie przydziału obowiązków i zarządzania czasem K_K04 K3: Potrafi zaplanować eksperyment służący realizacji określonego zadania badawczego K_K05 |
Metody dydaktyczne: | wykład z prezentacją multimedialną, demonstracja procedur w postaci filmu, zajęcia praktyczne: praca w warunkach aseptycznych, analiza makroskopowa i mikroskopowa regenerantów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu historii kultur tkankowych i poznaniu podstawowych procedur umożliwiających założenie i prowadzenie różnych typów kultur in vitro. Wyprowadzenie sterylnej kultury, regeneracja na drodze organogenezy i somatycznej embriogenezy oraz mikropropagacja roślin. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. |
Pełny opis: |
Wykłady poświęcone są poznaniu historii kultur tkankowych, zapoznaniem się z wyposażeniem pracowni i poznaniu podstawowych procedur umożliwiających założenie i prowadzenie różnych typów kultur in vitro. Omówione zostaną różne drogi regeneracji roślin i praktyczne ich wykorzystanie. Ponadto przedstawione będzie ekonomiczne znaczenie roślinnych kultur in vitro. Tematyka wykładów 1. Historia badań nad kulturami in vitro 2. Organizacja, wyposażenie i zasady pracy w pracowniach kultur in vitro 3. Pożywki hodowlane 4. Przebieg procesu proliferacji roślin roślinnych warunkach in vitro 5. Typy roślinnych kultur in vitro 6. Kultury organów in vitro (mikropropagacja roślin) - kultury odciętych korzeni - kultury merystemów wierzchołkowych pędów - kultury pędów bocznych (pąków pachwinowych) - kultury pąków przybyszowych 7. Kultury kalusa i kultury zawiesinowe 8. Kultury tkanek i organów roślinnych - kultury zarodków zygotycznych - kultury zarodków somatycznych – uzyskiwanie sztucznych nasion - kultury zalążni - kultury zalążków - fuzja komórek rozrodczych rozrodczych zapłodnienie in vitro 9-10. Kultury protoplastów 11-12. Uzyskiwanie roślin haploidalnych i dihaploidalnych - kultury pylników - kultury mikrospor - partenogeneza - androgeneza 13. Mieszańce międzygatunkowe i miedzyrodzajowe 14. Zmienność somaklonalna w kulturach in vitro 15. Ekonomiczne znaczenie roślinnych kultur in vitro Ćwiczenia poświęcone są założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Przygotowanie podłoża do hodowli kultur in vitro. Sterylizacja materiału roślinnego różnego typu (nasiona, łodyga, korzeń, pąki). Zakładanie kultury siewek, wierzchołków wzrostu, kalusowej. Organogeneza pędów i korzeni z różnego typu materiału inicjalnego. Analiza czynników wpływających na proces somatycznej embriogenezy u tytoniu, obserwacja zarodków w różnych fazach rozwojowych. Techniki klonowania i mikropropagacji roślin (petunia, fikus, rosiczka). Selekcja linii komórkowych buraka ćwikłowego na zasolenie. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. Tematyka ćwiczeń: 1.Organizacja pracowni kultur tkankowych, przepisy BHP, zapoznanie się ze składem podstawowych pożywek do hodowli tkankowych roślin i procedurą ich przygotowania, warunki prowadzenia hodowli komórkowych, sterylizacja. 2.Sterylizacja materiału roślinnego I. Nasiona. 3.Sterylizacja materiału roślinnego II. Organy (korzeń lub pęd). Zakładanie kultury kalusowej z materiału o różnym pochodzeniu. 4.Analiza sterylności nasion i ocena ich żywotności. Wstępna ocena kultur kalusowych. KOLOKWIUM 5.Organogeneza pędów i korzeni z eksplantatów pochodzących z różnych organów Lycopersicon esculentum 6.Organogeneza pędów i korzeni oraz somatyczna embriogeneza u Nicotiana tabacum. Analiza indukcji kalusa na materiale różnego pochodzenia. 7.Selekcja linii komórkowych buraka ćwikłowego różniących się zdolnościa do syntezy betalain. KOLOKWIUM 8.Techniki klonowania i mikropropagacji roślin. 9.Zmienność somaklonalna KOLOKWIUM 10.Analiza wyników regeneracji. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. ZALICZENIE |
Literatura: |
Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009 Hodowla komórek i tkanek roślinnych pod red. Macieja Zenktelera PWN, 1984 Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996 Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005 Podstawy biologii komórki pod red. Bruce Alberts’a, PWN, 2009 Biologia komórki roślinnej. Funkcje pod red. Przemysława Wojtaszka, Adama Woźnego i Lecha Ratajczaka, PWN, 2009 Philips GC (2004) In vitro morphogenesis in plants – recent advances. In Vitro Cell Dev Biol Plant 40:342–345 Guillon S, Trémouillaux-Guiller PPK, Rideau M, Gantet P (2006) Hairy root research: recent scenario and exciting prospects. Curr Opin Plant Biol 9:341–346 Namasivayam P (2007) Acquisition of embryogenic competence during somatic embryogenesis. Plant Cell Tissue Organ Cult 90:1–8 Zhao XY, Su YH, Cheng ZJ, Zhang XS (2008) Cell fate switch during in vitro plant organogenesis. J Int Plant Biol 50:816–824 Tyburski J, Tretyn A. Ascorbate and Glutathione in Organogenesis, Regeneration and Differentiation in Plant In vitro Cultures. In:N.A. Anjum et al. (eds.), Ascorbate-Glutathione Pathway and Stress Tolerance in Plants, DOI 10.1007/978-90-481-9404-9_2, © Springer Science+Business Media B.V. 2010 Wydajność mikrorozmnażania w kulturach in vitro wybranych gatunków chronionych z rodziny Asteraceae. Alina Trejgell, Andrzej Tretyn, Biotechnologia 90(3), 2010: 202-209 |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, śródsemestralne pisemne kolokwia kontrolne K_W02, K_W03, K_W04, K_W010, K_W011, K_W013, K_W015, K_W017, K_W019, K_W020, ocena dst (55-74%, dst+ (75-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95% ), bdb (96-100%) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) U1, U3, U4, K2, K3 ocena umiejętności pracy w warunkach aseptycznych (założenie kultury kalusowej z fragmentów liści i łodygi – poprawność przeprowadzenie procedury izolacji i ocena sterylności). U2, ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry. Wykład -egzamin pisemny K_W02, K_W03, K_W04, K_W010, K_W011, K_W013, K_W017, K_W019 Ocenie podlega każde pytanie ocena dst (60-74%, dst+ (75-79 %), db (80-89 %), db+ (90-95% ), bdb (96-100%) Ocena końcowa do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell, Jarosław Tyburski, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Wyprowadzenie sterylnej kultury, regeneracja na drodze organogenezy i somatycznej embriogenezy oraz mikropropagacja roślin. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. Wymagania wstępne obejmują umiejętność z zakresu Chemii (obliczenia stężeń roztworów), wiedzę z zakresu Botaniki (podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym) oraz Fizjologii roślin (wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu), co ułatwi zrozumienie treści przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Przygotowanie podłoża do hodowli kultur in vitro. Sterylizacja materiału roślinnego różnego typu (nasiona, łodyga, korzeń, pąki). Zakładanie kultury siewek, wierzchołków wzrostu, kalusowej. Organogeneza pędów i korzeni z różnego typu materiału inicjalnego. Analiza czynników wpływających na proces somatycznej embriogenezy u tytoniu, obserwacja zarodków w różnych fazach rozwojowych. Techniki klonowania i mikropropagacji roślin (petunia, fikus, rosiczka). Kultury korzeniowe.. Oceny zmienności somaklonalnej na poziomie morfologicznym w kulturach pędowych. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. |
|
Literatura: |
Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009 Hodowla komórek i tkanek roślinnych pod red. Macieja Zenktelera PWN, 1984 Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996 Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005 Podstawy biologii komórki pod red. Bruce Alberts’a, PWN, 2009 Biologia komórki roślinnej. Funkcje pod red. Przemysława Wojtaszka, Adama Woźnego i Lecha Ratajczaka, PWN, 2009 Philips GC (2004) In vitro morphogenesis in plants – recent advances. In Vitro Cell Dev Biol Plant 40:342–345 Guillon S, Trémouillaux-Guiller PPK, Rideau M, Gantet P (2006) Hairy root research: recent scenario and exciting prospects. Curr Opin Plant Biol 9:341–346 Namasivayam P (2007) Acquisition of embryogenic competence during somatic embryogenesis. Plant Cell Tissue Organ Cult 90:1–8 Zhao XY, Su YH, Cheng ZJ, Zhang XS (2008) Cell fate switch during in vitro plant organogenesis. J Int Plant Biol 50:816–824 Tyburski J, Tretyn A. Ascorbate and Glutathione in Organogenesis, Regeneration and Differentiation in Plant In vitro Cultures. In:N.A. Anjum et al. (eds.), Ascorbate-Glutathione Pathway and Stress Tolerance in Plants, DOI 10.1007/978-90-481-9404-9_2, © Springer Science+Business Media B.V. 2010 Wydajność mikrorozmnażania w kulturach in vitro wybranych gatunków chronionych z rodziny Asteraceae. Alina Trejgell, Andrzej Tretyn, Biotechnologia 90(3), 2010: 202-209 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Trejgell | |
Prowadzący grup: | Alina Trejgell, Jarosław Tyburski, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Wyprowadzenie sterylnej kultury, regeneracja na drodze organogenezy i somatycznej embriogenezy oraz mikropropagacja roślin. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. Wymagania wstępne obejmują umiejętność z zakresu Chemii (obliczenia stężeń roztworów), wiedzę z zakresu Botaniki (podstawowa znajomość budowy rośliny na poziomie tkankowym i organizmalnym) oraz Fizjologii roślin (wpływu czynników środowiska na wzrost i rozwój, odżywianie mineralne rośliny i rola regulatorów wzrostu), co ułatwi zrozumienie treści przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są założeniu i prowadzeniu różnych typów kultur in vitro. Przygotowanie podłoża do hodowli kultur in vitro. Sterylizacja materiału roślinnego różnego typu (nasiona, łodyga, korzeń, pąki). Zakładanie kultury siewek, wierzchołków wzrostu, kalusowej. Organogeneza pędów i korzeni z różnego typu materiału inicjalnego. Analiza czynników wpływających na proces somatycznej embriogenezy u tytoniu, obserwacja zarodków w różnych fazach rozwojowych. Techniki klonowania i mikropropagacji roślin (petunia, fikus, rosiczka). Kultury korzeniowe.. Oceny zmienności somaklonalnej na poziomie morfologicznym w kulturach pędowych. Aklimatyzacja regenerantów do warunków kultury ex vitro. |
|
Literatura: |
Biotechnologia roślin wydanie II pod red. Stefana Malepszego PWN, 2009 Hodowla komórek i tkanek roślinnych pod red. Macieja Zenktelera PWN, 1984 Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin pod redakcją Barbary Michalik, 1996 Fizjologia roślin pod red. Jana Kopcewicza i Stanisława Lewaka PWN, 2005 Podstawy biologii komórki pod red. Bruce Alberts’a, PWN, 2009 Biologia komórki roślinnej. Funkcje pod red. Przemysława Wojtaszka, Adama Woźnego i Lecha Ratajczaka, PWN, 2009 Philips GC (2004) In vitro morphogenesis in plants – recent advances. In Vitro Cell Dev Biol Plant 40:342–345 Guillon S, Trémouillaux-Guiller PPK, Rideau M, Gantet P (2006) Hairy root research: recent scenario and exciting prospects. Curr Opin Plant Biol 9:341–346 Namasivayam P (2007) Acquisition of embryogenic competence during somatic embryogenesis. Plant Cell Tissue Organ Cult 90:1–8 Zhao XY, Su YH, Cheng ZJ, Zhang XS (2008) Cell fate switch during in vitro plant organogenesis. J Int Plant Biol 50:816–824 Tyburski J, Tretyn A. Ascorbate and Glutathione in Organogenesis, Regeneration and Differentiation in Plant In vitro Cultures. In:N.A. Anjum et al. (eds.), Ascorbate-Glutathione Pathway and Stress Tolerance in Plants, DOI 10.1007/978-90-481-9404-9_2, © Springer Science+Business Media B.V. 2010 Wydajność mikrorozmnażania w kulturach in vitro wybranych gatunków chronionych z rodziny Asteraceae. Alina Trejgell, Andrzej Tretyn, Biotechnologia 90(3), 2010: 202-209 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.