Matematyka i statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MATSA-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0542) Statystyka
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka i statystyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętności matematyczne i statystyczne na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach laboratoryjnych: 24 godz.; udział w konsultacjach 1h. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 35 godz.; (3 ECTS = 75h) |
Efekty uczenia się - wiedza: | (K_W07) - charakteryzuje elementy analizy matematycznej i metody statystyczne wykorzystywane przy przygotowywaniu ekspertyz sądowych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (K_U08) - posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi i statystycznymi do analizy danych; (K_U02) - potrafi pobierać i zabezpieczać materiał biologiczny w miejscu zdarzenia oraz dobierać optymalne metody analizy pozyskanego materiału, w tym również analizy statystyczne; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (K_K06) - akceptuje stosowanie metod matematyczno–statystycznych i informatycznych w biologii sądowej. |
Metody dydaktyczne: | Tradycyjny wykład Laboratorium |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs podzielony jest na część matematyczną i statystyczną. Część matematyczna prezentowana jest na wykładzie, a w jej skład wchodzą podstawy algebry liniowej z naciskiem na podstawowe wiadomości o macierzach oraz podstawy analizy matematycznej w tym rachunku różniczkowego i całkowego. Część statystyczna nauczana jest w formie ćwiczeniowej. Jej celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami statystycznymi w tym testowaniem hipotez statystycznych z wykorzystaniem parametrycznych i nieparametrycznych testów statystycznych oraz analizę korelacji i regresji. |
Pełny opis: |
W skład części matematycznej wchodzą następujące zagadnienia: 1) podstawowe działania na macierzach 2) wyznaczniki macierzy oraz macierze odwrotne 3) rozwiązywanie równań liniowych z wykorzystaniem macierzy: metoda z wykorzystaniem macierzy odwrotnej, metoda Cramera, metoda eliminacji Gaussa 4) własności funkcji elementarnych z naciskiem na funkcje trygonometryczne oraz wykładnicze 5) wprowadzenie pojęcia granicy funkcji 6) podstawy rachunku różniczkowego 7) podstawy rachunku całkowego W skład części statystycznej wchodzą następujące zagadnienia: 1) wprowadzenie pojęć takich jak populacja oraz próba statystyczna, zmienna losowa, rozkład statystyczny oraz typy skal pomiarowych 2) omówienie podstawowych rozkładów dyskretnych i ciągłych z naciskiem na rozkład normalny (Gaussa) 3) wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych 4) testy parametryczne: test t, test F, analiza wariancji oraz testy nieparametryczne: np. test chi^2 5) wprowadzanie do analizy korelacji i regresji liniowej |
Literatura: |
Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN Dowolne podręczniki do matematyki ze szkoły średniej, szczególnie z lat 60, 70 i 80 XX wieku. Dowolne kanały na YouTube dotyczące zagadnień matematycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Z części wykładowej (matematycznej) egzamin końcowy w postaci 10 zadań do samodzielnego rozwiązania uwzględniające wymienione powyżej efekty kształcenia (wiedza i umiejętności). Oceny wystawiane są zgodnie z następująca punktacją: 10 pkt - 5; 9 pkt - 4.5; 8 pkt - 4; 7 pt. - 3.5; 6 pkt - 3; <6 pkt - 2 Z części ćwiczeniowej (statystycznej) kolokwium końcowe w postaci 10 pytań testowych uwzględniające wymienione powyżej efekty kształcenia (wiedza i umiejętności), . Oceny wystawiane są zgodnie z następująca punktacją: 10 pkt - 5; 9 pkt - 4.5; 8 pkt - 4; 7 pt. - 3.5; 6 pkt - 3; <6 pkt - 2. Student musi otrzymać ocenę pozytywną z części matematycznej i statystycznej, aby zaliczyć kurs. Każdy student ma prawo do poprawy jeśli otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu lub kolokwium w pierwszym podejściu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 24 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Piwczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Grzywacz, Marcin Piwczyński, Kinga Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 24 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Piwczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Grzywacz, Marcin Piwczyński, Radosław Puchałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 24 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Piwczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Grzywacz, Marcin Piwczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kurs podzielony jest na część matematyczną i statystyczną. Część matematyczna prezentowana jest na wykładzie, a w jej skład wchodzą podstawy algebry liniowej z naciskiem na podstawowe wiadomości o macierzach oraz podstawy analizy matematycznej w tym rachunku różniczkowego i całkowego. Część statystyczna nauczana jest w formie ćwiczeniowej. Jej celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami statystycznymi w tym testowaniem hipotez statystycznych z wykorzystaniem parametrycznych i nieparametrycznych testów statystycznych oraz analizę korelacji i regresji. |
|
Pełny opis: |
W skład części matematycznej wchodzą następujące zagadnienia: 1) podstawowe działania na macierzach 2) wyznaczniki macierzy oraz macierze odwrotne 3) rozwiązywanie równań liniowych z wykorzystaniem macierzy: metoda z wykorzystaniem macierzy odwrotnej, metoda Cramera, metoda eliminacji Gaussa 4) własności funkcji elementarnych z naciskiem na funkcje trygonometryczne oraz wykładnicze 5) wprowadzenie pojęcia granicy funkcji 6) podstawy rachunku różniczkowego 7) podstawy rachunku całkowego W skład części statystycznej wchodzą następujące zagadnienia: 1) wprowadzenie pojęć takich jak populacja oraz próba statystyczna, zmienna losowa, rozkład statystyczny oraz typy skal pomiarowych 2) omówienie podstawowych rozkładów dyskretnych i ciągłych z naciskiem na rozkład normalny (Gaussa) 3) wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych 4) testy parametryczne: test t, test F, analiza wariancji oraz testy nieparametryczne: np. test chi^2 5) wprowadzanie do analizy korelacji i regresji liniowej |
|
Literatura: |
Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN Dowolne podręczniki do matematyki ze szkoły średniej, szczególnie z lat 60, 70 i 80 XX wieku. Dowolne kanały na YouTube dotyczące zagadnień matematycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.