Identyfikacja i biologia gatunków roślin inwazyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MDW-2A-IRI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Identyfikacja i biologia gatunków roślin inwazyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje na temat morfologii roślin i metod ich identyfikacji |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (38 godz.): - obecność na wykładzie - 20 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 18 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (37 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - przygotowanie do egzaminu - 10 - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - przygotowanie do kolokwiów - 10 - praca własna nad zaliczeniem zajęć - 7 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – Student wymienia gatunki roślin inwazyjnych obecne w Polsce (K_W09) W2 – Student wie o zagrożeniach dla gospodarki i zdrowia człowieka wywoływanych przez gatunki inwazyjne roślin (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Student rozpoznaje na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi gatunki roślin inwazyjnych występujacych w Polsce – (K_U04) U2 – Student na podstawie wiedzy o biologii wybranych gatunków inwazyjnych potrafi przewidzieć możliwości ich rozprzestrzeniania się w środowisku – (K_U10, K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu identyfikacji gatunków roślin inwazyjnych – (K_K01) K2 – Student wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biologii sądowej (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, okazów żywych i zielnikowych, praca z kluczami do oznaczania roślin, wyszukiwanie informacji w literaturze i zasobach internetu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę na temat cech umożliwiających gatunkom roślin dokonanie skutecznej inwazji, stadiów inwazji, możliwości przeciwdziałania i zwalczania inwazji roślinnych, zagrożeń dla zdrowia i gospodarki człowieka związanych z niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się gatunków roślin. Przedmiot przygotowuje studentów do samodzielnego identyfikowania gatunków roślin inwazyjnych oraz oceny potencjalnych właściwości inwazyjnych gatunku. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych. Wykład: Prezentacja zagadnień dotyczących biologii gatunków inwazyjnych, cech umożliwiających gatunkom roślin dokonanie skutecznej inwazji, stadiów inwazji, możliwości przeciwdziałania i zwalczania inwazji roślinnych, zagrożeń dla zdrowia i gospodarki człowieka związanych z niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się gatunków roślin. Omówienie znaczenia identyfikacji i znajomości biologii gatunków inwazyjnych w postępowaniu sądowym dotyczącym oceny i wyceny szkód w środowisku, gospodarce i zdrowiu człowieka. Omówienie metod przewidywania potencjalnych właściwości inwazyjnych gatunków wprowadzanych do uprawy. Zajęcia laboratoryjne: wstęp teoretyczny z prezentacją multimedialną dotyczącą charakterystyki wybranych gatunków i zasad realizacji projektu. - część praktyczna: zbiór danych o oddziaływaniu gatunków inwazyjnych na szatę roślinną (metoda transektu przechodzącego przez zbiorowiska roślinne opanowane przez gatunki inwazyjne) - praca kameralna (opracowanie danych) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Crosti R. 2009. Inwazyjność upraw przeznaczonych na produkcję biopaliw i potencjalne szkody wyrządzane naturalnym siedliskom i gatunkom rodzimym. Raport dla Stałego Komitetu Rady Europy Dajdok Z., Pawlaczyk P. (red.) 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników Heywood V., Brunel S. 2012. Kodeks postępowania w zakresie ogrodnictwa i inwazyjnych roślin obcych. Przyroda i środowisko, nr 155, Publikacje Rady Europy Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2011 r. w sprawie listy roślin i zwierząt gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym. Tokarska-Guzik B. i in. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. Wyd. GDOŚ Warszawa Faliński J.B. 2004. Inwazje w świecie roślin. Phytocoenosis vol. 16 (N.S.), Seminarium Geobotanicum 10. Jackowiak B. 1999. Modele ekspansji roślin synantropijnych i transgenicznych. Phytocoenosis vol. 11 (N.S.), Seminarium Geobotanicum 6. Literatura uzupełniająca: Genovesi P., Shine C. 2011. European strategy on invasive alien species. Przyroda i środowisko, nr 161, Publikacje Rady Europy Shine C., Kettunen M., Genovesi P., Gollasch S., Pagad S. & Starfinger U. 2008. Technical support to EU strategy on invasive species (IAS) – Policy options to control the negative impacts of IAS on biodiversity in Europe and the EU (Final module report for the European Commission). Institute for European Environmental Policy (IEEP), Brussels, Belgium. 104 pp. + Annexes. Gniazdowska A. 2005. Oddziaływanie allelopatyczne – „nowa broń” roślin inwazyjnych. Kosmos Problemy Nauk Biologicznych. Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika 54, 2-3(267-268):221-226 Miklaszewska K., Pągowska E. 2007. Problem roślinnych gatunków inwazyjnych w Polsce. Postępy w ochronie roślin, 47(1):84-87 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny – test. Na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. Zajęcia laboratoryjne: W zakresie umiejętności: ocena poprawności wykonania raportu z zajęć. W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z ocen uzyskanych na zajęciach; ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; 3,0-3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kamiński, Marcin Woch, Anna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Woch, Anna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.