Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody eksploracji i dokumentacji terenowej w antropologii sądowej i kryminalistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-METSA-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody eksploracji i dokumentacji terenowej w antropologii sądowej i kryminalistycznej
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (12 godz.):

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10

- udział w konsultacjach -2

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.):

- przygotowanie do wykładu - 5

- przygotowanie do egzaminu – 5



Efekty uczenia się - wiedza:

(K_W02) - zna teoretyczne podstawy stosowanych metod analitycznych, technik badawczych, metod pomiarowych, sposobów szacowania wartości wybranych cech;

(K_W06) - charakteryzuje metody analizy materiału dowodowego z zakresu biologii;



Efekty uczenia się - umiejętności:

(K_U01) - potrafi stosować podstawowe techniki pomiarowe i analityczne wykorzystywane w postępowaniu dowodowym;

(K_U03) - stosuje metody z zakresu antropologii i anatomii porównawczej, rozpoznaje i odróżnia kości szkieletu ludzkiego od kości zwierząt w materiale zabezpieczonym w miejscu zdarzenia;

(K_U07) - umie wykorzystywać dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego;



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(K_K01) - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu nauk biologicznych;

(K_K03) - ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z przygotowywaniem ekspertyz sądowych;

(K_K04) - ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką naukową.



Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacje multimedialna, wykład, opowiadanie

Laboratorium: prezentacja multimedialna, wykład, film, praca manualna - z wybranymi elementami szkieletu; wykonanie dokumentacji rysunkowej i opisowej


Metody dydaktyczne eksponujące/podające/poszukujące/w kształceniu on line:

pokaz, opis, opowiadanie, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczeniowa, laboratoryjna, obserwacji, pomiaru w terenie, projektu, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu

Pełny opis:

Studenci w trakcie wykładu zapoznają się z definicjami i metodyką następujących zagadnień: poszukiwanie i prospekcja (w tym metody inwazyjne i nieinwazyjne, poszukiwania powierzchniowe, z powietrza, w środowisku wodnym, teledetekcja, badania sondażowe , metoda elektrooporowa, georadarowa, poszukiwania przy pomocy zwierząt); eksploracja i dokumentacja terenowa (obiekty, materiał przepalony, stanowiska o rozbudowanej stratygrafii, mikrostratygrafia, miejsca katastrof i zbrodni masowych, wykorzystanie sprzętu ciężkiego, siatki pomiarowe); charakterystyka, podejmowanie i zabezpieczanie materiału pozyskanego z różnych środowisk. Uczą się o wspólnych metodach stosowanych w przypadku badań archeologicznych i dochodzenia kryminalistycznego, zasadach, trudnościach i sposobach eksploracji, poznają algorytmy postępowania w przypadku podejmowania ludzkich szczątków kostnych ze stanowisk o różnym charakterze. Poznają podstawowe metody zabezpieczania i konserwacji materiału dowodowego, pozyskanego w wyniku eksploracji różnych środowisk.

W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych studenci dowiadują się o aktualnie obowiązujących aktach prawnych, umożliwiających uczestnictwa antropologa sądowego w eksploracji. Poznają metody geofizyczne, które umożliwiają identyfikację miejsca zdarzenia, w tym miejsca zalegania szczątków. Uczą się o sposobach eksploracji i dokumentacji, zarówno grobów pojedynczych (w tym zarówno poddanych inhumacji, jak i kremacji), grobów zbiorowych, czy miejsc katastrof. Uzyskują także podstawowe informacje na temat gromadzenia, zabezpieczania i przechowywania materiału kostnego.

Literatura:

Ph. Barker, 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa.

V.J. DiMaio, D. DiMaio D, 2001, Forensic Pathology. Boca Raton: CRC Press

B. Hołyst, 1996, Kryminalistyka. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN

J. Hunter, M. Cox, 2005, Forensic Archaeology: Advances in Theory and Practice, Londyn- Nowy Jork: Routledge

Metody badan wykopaliskowych, 2000, W. Brzezinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Generalny Konserwator Zabytków, Warszawa.

Metodyka ratowniczych badan archeologicznych, 1999, Z. Kobylinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich - Oddział Warszawski, Warszawa.

Standardy metodyczne i dokumentacyjne badań archeologicznych i opracowań ich wyników. Wytyczne opracowane przez KOBiDZ w konsultacji z Kolegium Doradczym ds. archeologii przy Dyrektorze KOBiDZ, 2010, „Kurier Konserwatorski”, nr 6, s. 40-49.

M. Trzciński (red.), 2013, Archeologia sądowa w teorii i praktyce, Wrocław: Wolters Kluwer.

J. Widacki, 2008, Kryminalistyka, Warszawa: C.H. Beck

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: W zakresie wiedzy i umiejętności: wynik końcowy testu zaliczeniowego. Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować powyżej 60% zadań, na ocenę dobrą - powyżej 80%, na ocenę bardzo dobrą - powyżej 90%.

Laboratorium: Obecność i czynne i aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian umiejętności praktycznych; przygotowanie eseju zaliczeniowego. Ostateczna ocena z zajęć jest wypadkową powyższych ocen.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Drozd-Lipińska
Prowadzący grup: Alicja Drozd-Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Drozd-Lipińska
Prowadzący grup: Alicja Drozd-Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Mucha
Prowadzący grup: Natalia Mucha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)