Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Mikrobiologiczne wzorce patogenów: reakcje immunologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MK-MWPBIOL-2-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mikrobiologiczne wzorce patogenów: reakcje immunologiczne
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość immunologii oraz anatomii i fizjologii człowieka

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (57 godz.):

- udział w wykładach – 15 h

- udział w ćwiczeniach - 30 h

- konsultacje - 12 h

Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (68 godz.) :

- przygotowanie do ćwiczeń - 18 h

- przygotowanie do kolokwiów - 25 h

- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 25 h

Łącznie: 125 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Definiuje pojęcia: molekularne wzorce związane z patogenami, receptory rozpoznające wzorce (PRR), receptory Toll-podobne, odporność wrodzona i nabyta, gorączka, stan zapalny - K_W02, K_W07, K_W011

W2: Opisuje szlaki transdukcji sygnału związane z aktywacją receptorów rozpoznających antygen oraz efekt biologiczny ich pobudzenia – K_W02, K_W07, K_W011

W3: Opisuje mikrobiologiczne wzorce patogenów charakterystyczne dla różnych drobnoustrojów - K_W02, K_W07, K_W11, K_W12

W4: Definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas doświadczeń wykonywanych z użyciem materiału mikrobiologicznego – K_W17

W5: Wykazuje znajomość metod ilościowych i jakościowych oraz technik molekularnych do oceny aktywacji komórek immunologicznych oraz organizmów jednokomórkowych przez mikrobiologiczne wzorce patogenów – K_W09, K_W10


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii do oceny wpływu molekularnych wzorców patogenu na układ odpornościowy – K_U02, K_U05

U2: Stosuje techniki pomiarowe i analityczne oraz metody ilościowe i jakościowe do oceny procesów zachodzących z udziałem układu odpornościowego pobudzonego przez mikroorganizmy – K_U03, K_U07

U3: Dokonuje pomiarów związanych z aktywacją komórek immunologicznych oraz organizmów jednokomórkowych przez mikrobiologiczne wzorce patogenów – K_U08, K_U10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy na temat wpływu infekcji na funkcjonowanie organizmu człowieka – K_K01

K2: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych oraz za powierzony sprzęt podczas przeprowadzania doświadczeń z wykorzystaniem materiału mikrobiologicznego – K_09, K_10

K3: Jest zdolny do pracy zespołowej podczas wykonywania eksperymentów – K_K11

K4: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych doświadczeń oraz wykazuje krytycyzm w odniesieniu do uzyskanych wyników swojej pracy – K_K04, K_K06


Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacjami multimedialnymi

Ćwiczenia mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w grupach 2-3-osobowych). Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie więcej niż 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi i materiałem mikrobiologicznym.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat interakcji pomiędzy mikrobiologicznymi wzorcami patogenów a receptorami związanymi z wrodzonym układem odpornościowym. Wykład obejmuje omówienie biologicznych podstaw funkcjonowania nabytego i wrodzonego układu odpornościowego, porusza zagadnienia związane z: rodzajami molekularnych wzorców patogenów pochodzących z bakterii, wirusów i grzybów, rodzajami receptorów wrodzonego układu odpornościowego rozpoznającymi mikrobiologiczne wzorce patogenów oraz efektami biologicznymi aktywacji szlaków transdukcji sygnałów przez wymienione wzorce.

Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu przekazanie wiedzy i ułatwienie jej zrozumienia na temat wpływu mikrobiologicznych wzorców patogenów na funkcjonowanie komórek immunologicznych. Przedstawione zostaną również techniki umożliwiające wykrywanie patogenów w materiale biologicznym.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.

Na wykładach zostaną omówione następujące tematy:

zależności pomiędzy wrodzonym i nabytym układem immunologicznym; szlaki odpowiedzi gospodarza na zakażenie; mechanizmy prowadzące do stanu zapalnego; molekularne wzorce patogenów; klasyfikacja receptorów rozpoznających patogeny (PRRs); receptory Toll-like (TLR) i ich ligandy, miejsce występowania i budowa TLR, terapeutyczne zastosowanie agonistów TLR; receptory NLR i choroby związane z mutacjami w genach NLR; receptory RIG I-podobne i ich rola w odpowiedzi przeciwwirusowej.

Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są zagadnieniom obejmującym tematykę wpływu mikrobiologicznych wzorców patogenów na funkcjonowanie komórek immunologicznych. Przedstawione zostaną techniki umożliwiające ocenę wpływu tych wzorców na podstawowe funkcje komórek immunologicznych, takie jak ich przeżywalność czy produkcja wolnych rodników. Tematy obejmuje również zagadnienia związane z wpływem molekularnych wzorców patogenów na behawior organizmów jednokomórkowych na przykładzie Paramecium caudatum. Przedstawione zostaną również techniki umożliwiające wykrywanie patogenów w materiale biologicznym, na przykładzie testu immunoenzymatycznego ELISA. Dodatkowo, studenci zapoznają się z metodami izolacji frakcji mononuklearnych i polimorfonuklearnych komórek immunologicznych, technikami prowadzenia hodowli komórkowych oraz zasadami stymulacji komórek immunologicznych produktami pochodzącymi od mikroorganizmów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Roitt I., Brostoff J. Male D. Immunologia. PZWL 2000 i nowsze;

- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W. Immunologia. PWN 2004 i nowsze;

-

Literatura uzupełniająca:

- Deptuła W., Buczek J. Zarys immunologii ssaków 1998;

- Płytycz B., Gliński Z., Jarosz J., Książkiewicz-Kapralska M., Markowska M., Skwarło-Sońta K. Immunologia porównawcza 1999

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin pisemny – K_W02, K_W07, K_W11, K_U02, K_U05, K_K01

Egzamin ustny –

Kolokwium – K_W02, K_W07, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12 K_W17, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_U8, K_U10, K_K01, K_K09, K_K10

Referat/eseje –

Prezentacje –

Projekty –

Aktywność (tylko kompetencje) – K_K04, K_K06, K_K11

Inne – wskazać jakie

Kryteria oceniania:

zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa egzaminu w formie ustnej lub pisemnej.

zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: dwa kolokwia kontrolne (pisemne lub w formie testu z wykorzystaniem platformy Moodle UMK), obejmujące tematykę zajęć realizowanych na zajęciach, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa kolokwium w formie ustnej lub pisemnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Jędrzejewski
Prowadzący grup: Krzysztof Domagalski, Tomasz Jędrzejewski, Henryk Kozłowski, Justyna Sobocińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Jędrzejewski
Prowadzący grup: Krzysztof Domagalski, Tomasz Jędrzejewski, Justyna Sobocińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)