Obsługa i wykorzystanie biologicznych baz danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-OBBIOL-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Obsługa i wykorzystanie biologicznych baz danych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu szkoły średniej z informatyki, chemii i biologii. Podstawowa obsługa komputera, podstawowe informacje na temat budowy kwasów nukleinowych i białek, rozumienie komunikatów w języku angielskim |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach – 30 h - indywidualne konsultacje - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 5 h - czytanie literatury - 5 h - praca własna nad opracowaniem projektów - 5 h Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawowe bazy danych biologicznych i ich zasoby – K_W15 W2: potrafi opisać znaczenie metod bioinformatycznych w rozwoju nauk medycznych i biotechnologicznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: używa komputera w zakresie koniecznym do obsługi i wykorzystania zasobów biologicznych baz danych – K_U10 U2: potrafi scharakteryzować właściwości cząsteczek DNA i białek na podstawie komputerowo przetworzonych informacji o ich pierwszorzędowej strukturze U3: posługuje się specjalistycznym słownictwem z zakresu bioinformatyki U4: potrafi zastosować podstawowe narzędzia i algorytmy bioinformatyczne w samodzielnie prowadzonych analizach sekwencji DNA i białek |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych i ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność wykonanych analiz – K_K01, K_K03 K2: racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z baz danych biologicznych – K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład problemowy - prezentacja multimedialna Metody dydaktyczne poszukujące: - projektu - sytuacyjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani bazami danych zawierających informacje o funkcjonalnych cechach roślin m.in. LEDA i BioFlor oraz TRY, bazach dotyczących gatunków roślin eHaloph i Seed oraz największą w Europie bazą danych o roślinności (danych fitosocjologicznych) EVA. Studenci zapoznają się z Basic Local Alignment Search Tool (BLAST), z bazami PlantCARE i PlantPan2.0 dotyczącymi analizy promotorów oraz poznają programy CLUSTAL i GeneDoc oraz bazy danych PROSITE, PDB do analizy sekwencji o strukturze przestrzennej białek. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z Laboratorium: Zajęcia prowadzone będą w ramach laboratorium komputerowego, w trakcie studenci zostaną zapoznani bazami danych zawierających informacje o funkcjonalnych cechach roślin m.in. LEDA i BioFlor oraz TRY, bazach dotyczących gatunków roślin eHaloph i Seed oraz największą w Europie bazią danych o roślinności (danych fitosocjologicznych) EVA. Następnie wykonają samodzielny projekt polegający na zebraniu wybranych informacji i ich przetworzeniu. W drugiej części zajęć studenci w ramach zajęć poznają zasady korzystania z internetowych baz danych zawierających informacje na temat sekwencji nukleotydowy i aminokwasowych. Przeprowadzone będzie analiza podobieństw sekwencji DNA i białek z wykorzystaniem BLAST oraz identyfikowanie w sekwencjach motywów funkcjonalnych w DNA, sekwencji ORF, sekwencji promotorowych genów. Tworzenie kontigów sekwencji, przeszukiwanie bazy EST i identyfikowanie nowych genów. Algorytmy do wielokrotnych dopasowań sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych (programy: CLUSTAL, GeneDoc). Analiza sekwencji promotorowych z wykorzystaniem baz PlantCARE i PlantPan2.0. Analiza sekwencji białek: bazy danych PROSITE, PDB. Przewidywanie struktur białek-przewidywanie domen strukturalnych, topologii transbłonowej białka, modyfikacji posttranslacyjnych. W ramach zaliczenia Studenci wykonają projekt dotyczący analizy wybranych sekwencji DNA. |
Literatura: |
1. http://www.uni-oldenburg.de/en/biology/landeco/research/projects/leda/ 2. KLEYER, M., BEKKER, R.M., KNEVEL, I.C., BAKKER, J.P, THOMPSON, K., SONNENSCHEIN, M., POSCHLOD, P., VAN GROENENDAEL, J.M., KLIMES, L., KLIMESOVÁ, J., KLOTZ, S., RUSCH, G.M., HERMY, M., ADRIAENS, D., BOEDELTJE, G., BOSSUYT, B., DANNEMANN, A., ENDELS, P., GÖTZENBERGER, L., HODGSON, J.G., JACKEL, A-K., KÜHN, I., KUNZMANN, D., OZINGA, W.A., RÖMERMANN, C., STADLER, M., SCHLEGELMILCH, J., STEENDAM, H.J., TACKENBERG, O., WILMANN, B., CORNELISSEN, J.H.C., ERIKSSON, O., GARNIER, E., PECO, B. (2008): The LEDA Traitbase: A database of life-history traits of Northwest European flora. Journal of Ecology 96: 1266-1274. 3. http://www2.ufz.de/biolflor/index.jsp 4. https://www.try-db.org/TryWeb/Home.php 5. http://euroveg.org/eva-database 6. https://www.sussex.ac.uk/affiliates/halophytes/ 7. http://data.kew.org/sid/about.html 8. PlantCARE - http://bioinformatics.psb.ugent.be/webtools/plantcare/html 9. PDB – http://www.wwpdb.org/ 10. Pfam – http://pfam.sanger.ac.uk/ 11. TIGRFAMs –http://www.tigr.org/TIGRFAMs/ 12. Cn3D – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Structure/CN3D/cn3d.shtml 13. Garcia-Molina, H., Ullman, J., and Widom, J. (2006). Systemy baz danych. Wydawnictwa Naukowo Techniczne. 14. Higgs P., Attwood T. (2008). Bioinformatyka i ewolucja molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 15. Apweiler, R., Bairoch, A., Wu C. (2004). Protein sequences databases. Curr Opin Chem Biol, 8(1):76–80. 16. Baxevanis, A.D., Ouellette, B.F.F. Bioinformatyka: podręcznik do analizy genów i białek. PWN 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Projekt - K_W15, K_U10, K_K01, K_K02, K_K03 Labolatorium: zaliczenie na ocenę na podstawie wykonywanego w zespołach projektu i jego prezentacji. Kryteria oceny – - umiejętność pracy w zespole, 1pkt - wartość merytoryczna, 1pkt - innowacyjność, 1 pkt - poprawność formalna, 1 pkt - umiejętność zaprezentowania, 1pkt Ocena jest sumą uzyskanych punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Dąbrowska, Agnieszka Piernik | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Dąbrowska, Agnieszka Piernik | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Dąbrowska, Marcin Woch | |
Prowadzący grup: | Grażyna Dąbrowska, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.