Burza hormonów nie tylko u człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-OG-BHNC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Burza hormonów nie tylko u człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstepnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 40 godz. - udział w wykładach – 30 - konsultacje z wykładowcą – 10 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 5godz. - przygotowanie do zajęć, uzupełnienie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:20 godz. - przygotowanie się do zaliczenia testu – 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student : W1: zna definicję hormonu zwierzęcego i roślinnego W2: zna budowę chemiczną i klasyfikację hormonów - K_W01; K_W11; K_W 16 W3: zna mechanizmy odbioru i przetwarzania sygnałów hormonalnych w komórkach- K_W01; K_W02; K_W16 W4: wymienia procesy chorobowe związane z dysfunkcją układu hormonalnego K_W01; K_W02; K_W16 W5: zna techniki badawcze służące do badań hormonów w układach biologicznych K_W03, K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student U1: wykorzystuje wiedzę z zakresu biochemii w analizie procesów zachodzących w komórkach – K_U02 U2: potrafi przedstawić argumenty w dyskusji na temat roli hormonów w fizjologii organizmów i procesach chorobowych - K_U03; K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: akceptuje znajomość chemii w poznawaniu życia na poziomie molekularnym – K_K02 K2: krytycznie odnosi się do obiegowych opinii i analizuje je w oparciu o zdobytą wiedzę - K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) oparty na prezentacji w programie Power Point. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy budowy i funkcji hormonów roślinnych i zwierzęcych, roli hormonów w procesach chorobowych, znaczeniu hormonów roślinnych w kontroli upraw. |
Pełny opis: |
Wykłady (30 godz.) – Hormon zwierzęcy i roślinny – definicje. Układ hormonalny zwierząt, działanie hormonów na komórki roślin. Budowa chemiczna i klasyfikacja hormonów zwierzęcych. Oś podwzgórze-przysadka mózgowa-gruczoły.Mechanizmy percepcji cząsteczek hormonalnych w komórkach zwierząt. Klasyfikacja, budowa i działanie receptorów hormonów. Systemy transdukcji sygnałów w komórkach. Dysregulacja działania hormonów a patogeneza chorób (nowotwory, miażdżyca, cukrzyca, zaburzenia neuropsychiczne, zaburzenia metaboliczne, bezpłodność). Metody badań układu hormonalnego. Hormony roślinne (fitohormony) – historia odkrycia, kontrowersje wokół terminu „hormony roślinne”. Budowa chemiczna i klasyfikacja fitohormonów. Czy gazy (etylen) może być hormonem ? Wpływ fitohormonów na wzrost i rozwój roślin. Rola hormonów w biotechnologii roślin. Jak izolowano i badano hormony roślinne i ich receptory ? Receptory fitohormonów i mechanizm ich działania. Czy systemy transdukcji sygnałów w komórkach roślin i zwierząt są podobne ? Różnice pomiędzy receptorami hormonów roślin i zwierząt. Sposoby regulacji stężeń fitohormonów. Fithormony a środki ochrony roślin. Czy fitoestrogeny mogą wykazywać aktywność biologiczną w komórkach roślin i zwierząt ? Czy każda cząsteczka sygnałowa może być hormonem ? Burza "w mózgu" - działanie substancji psychoaktywnych, biochemiczne podstawy aktywności kofeiny, nikotyny, etanolu, benzodiazepin, kokainy, amfetaminy. Melatonina - hormon snu, regulacja cyklu dobowego. Prostaglandyny - hormony z kwasów tłuszczowych. Nagrody Nobla uzyskane za badania dotyczące hormonów |
Literatura: |
Nowak J.Z. Zawilska J. B Receptory i mechanizmy przekazywania sygnału PWN Warszawa 2004 Biologia komórki roślinnej część 2 Funkcje. PWN Warszawa Artykuły przeglądowe opublikowane w kwartalnikach o zasięgu ogólnopolskim: Postępy Biologii Komórki, Postępy Biochemii, Kosmos |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: test pisemny wyboru jedenj prawidłowej odpowiedzi spośród czterech wariantów, 50-60% - ocena dostateczna; 70% - ocena dobra; 80-90% ocena dobra plus; powyżej 90% ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.