Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Molecular biology of the cell and human diseases

General data

Course ID: 2600-OG-BMK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0511) Biology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Molecular biology of the cell and human diseases
Name in Polish: Biologia molekularna komórki i chorób człowieka
Organizational unit: Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak

Type of course:

elective course

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (20 godzin):

- udział w wykładach - 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godzin):

- przygotowanie do wykładu - 2 godziny

- pisanie prac, projektów - 5 godzin

- czytanie literatury - 3 godziny


Łącznie: 30 godzin ( 1 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: Nabywa znajomość podstaw budowy i funkcjonowania komórki, organizacji informacji genetycznej, regulacji ekspresji genów oraz cykli podziałowych komórki.

W2: Opisuje złożoność procesów zachodzących w organizmie na poziomie molekularnym i komórkowym.

W3: Poznaje złożoność i zmienność żywych organizmów oraz konsekwencje wynikające z tego dla diagnostyki wybranych stanów chorobowych.

W4: Charakteryzuje związki między zaburzeniami funkcjonowania komórek zachodzącymi na poziomie molekularnym a stanami chorobowymi tkanek, narządów i całego organizmu.

W5: Rozumie konieczność analizy procesów fizjologicznych i patologicznych na poszczególnych poziomach organizacji biologicznej.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: Analizuje skutki zaburzeń ekspresji genów i podziałów komórkowych.

U2: Wykorzystuje wiedzę dla interpretacji zmian w morfologii wybranych typów komórek człowieka i potrafi zaproponować możliwe przyczyny ich wystąpienia.

U3: Korzysta z danych literaturowych, również w języku angielskim, wykonuje analizę informacji, syntezę, podsumowuje, dokonuje krytycznej oceny, wyciąga wnioski.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: Ma świadomość złożoności procesów patologicznych oraz poważnych konsekwencji narażenia komórek na działanie czynników szkodliwych mogących wywołać na poziomie molekularnym zmiany stanowiące początek poważnych chorób.

K2: Rozumie potrzebę kształcenia się i współpracy z przedstawicielami innych dziedzin w celu optymalnego wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności.

Teaching methods:

(in Polish) Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny)

Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture

Short description: (in Polish)

Przedmiotem nauczania jest złożoność budowy i funkcjonowania podstawowej jednostki życia, jaką jest komórka oraz zaburzenia, które mogą w niej występować prowadząc do wielu różnych chorób trapiących człowieka. Student zapoznaje się więc z procesami zachodzącymi w komórce i różnorodnością typów komórek w organizmie. Nabywa wiedzę w zakresie organizacji i funkcjonowania informacji genetycznej, a więc podstawowych mechanizmów regulujących tłumaczenie informacji z języka genów na język białek oraz podziałów i śmieci komórki umożliwiających prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu. Poznaje także skutki zaburzeń tych złożonych i fascynujących procesów biologicznych. Treści przedmiotu dotyczą również molekularnego podłoża procesów patologicznych zachodzących w komórkach różnych narządów człowieka. Celem zajęć jest więc wykształcenie umiejętności wiązania procesów i ich zmian patologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji (komórka, tkanka, narząd, organizm).

Full description: (in Polish)

Treści programowe przedmiotu stanową próbę odpowiedzi na pytania, w jaki sposób zbudowana jest podstawowa jednostka życia – komórka i w jaki sposób patologiczne zmiany w jej budowie i funkcjonowaniu mogą prowadzić do chorób człowieka? Punktem wyjścia w tych rozważaniach jest poznanie budowy komórki eukariotycznej, głównych typów związków węgla budujących struktury subkomórkowe i molekuł przekazujących sygnały w komórce. Istotna jest też świadomość znaczenia istnienia przedziałów o różnym charakterze wewnątrz komórki i różnorodności typów komórek w organizmie oraz wybranych aspektów organizacji komórek w tkankach. Dla zrozumienia mechanizmów tłumaczenia informacji z języka genów na język białek oraz przekazywania materiału genetycznego komórkom potomnym istotne jest poznanie budowy i funkcji chromosomu. Złożoność mechanizmów odczytywania informacji genetycznej, z jednej strony daje możliwości regulacji ekspresji genów, ale z drugiej strony związana jest z ryzykiem dysfunkcji mogących prowadzić do poważnych stanów chorobowych organizmu. Student poznaje również istotę mechanizmów transportu wewnątrzkomórkowego, a także różnorodność szlaków sygnalizacyjnych w komórce oraz przekazywania sygnałów między komórkami tworzących skomplikowaną i jednocześnie niezwykłą sieć powiązań. Ponadto omawiane są prawidłowe podziały komórek oraz ich nieograniczona proliferacja wywołana zaburzeniami regulacji cyklu komórkowego. Student poznaje również różne drogi prowadzące do śmierci komórki. Jako szczególnie interesujący przedstawiony jest proces samobójczej śmierci komórki, do której dochodzi na skutek jej nieodwracalnych uszkodzeń lub sygnałów płynących z jej otoczenia. Akcentowane jest ogromne znaczenie tego niezwykłego zjawiska dla rozwoju i funkcjonowania organizmu. Mając wiedzę o procesach życiowych prawidłowej komórki, student zapoznaje się z różnorodnością patologii komórek towarzyszących różnym chorobom człowieka, np.: zawałom narządów, gruźlicy, pylicom, łuszczycy, miażdżycy, nowotworom oraz zmianom zwyrodnieniowym. Przedmiotem nauczania są więc również zaburzenia budowy i funkcjonowania komórek występujące w różnych chorobach człowieka. Przyczyny występowania stanów chorobowych analizowane są na poziomie molekularnym i komórkowym.

Bibliography: (in Polish)

1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. wydanie polskie (red. Kmita H., Wojtaszek P.): „Podstawy biologii komórki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

2. Alberts B., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P.: „Molecular biology of the cell”, Garland Science Taylor & Francis Group, New York, Abingdon, 2008

3. Brown T.A.: „Genomy”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001

4. Domagała W., Chosia M., Bedner E.: „Tajemniczy świat chorych komórek człowieka. Przewodnik do nauki histopatologii.”, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Medycznej, Szczecin 2000

5. Fauci A.S., Braunwald E., Kasper D.K., Hauser S.L., Longo D.L., Jameson J.L., Loscalzo J.: „Interna Harrisona”, Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2009

6. Kumar V., Abbas A.K., Aster J.C., wydanie polskie (red. Olszewski W.T.): „Patologia”, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014

7. Stachura J., Domagała W.: „Patologia znaczy słowo o chorobie”, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2005

8. Stevens A., Lowe J. wydanie polskie (red. Korobowicz E.): „Patologia”, Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2004

9. Tymoczko J.L., Berg J.M., Stryer L. wydanie polskie (red. Szweykowska-Kulińska Z., Jarmołowski A.): „Biochemia - Krótki kurs”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013

10. Aktualne publikacje z czasopism o zasięgu międzynarodowym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

- prace, projekty - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę na podstawie napisanej pracy

- niezbędnym warunkiem zaliczenia jest również obecność na wykładach (co najmniej 80%).

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Kuźbicki
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading

Classes in period "Summer semester 2025/26" (future)

Time span: 2026-02-23 - 2026-09-20
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Kuźbicki
Group instructors: Łukasz Kuźbicki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)