Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł 1-Komórka jako podstawowa jednostka struktury, funkcji i reprodukcji-Podstawy cytofizjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-PCBIOT-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Moduł 1-Komórka jako podstawowa jednostka struktury, funkcji i reprodukcji-Podstawy cytofizjologii
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w wykładach - 15 h

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 h

- konsultacje - 5 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 20 h

- przygotowanie do kolokwiów - 20 h



Łącznie 75 godz. (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Charakteryzuje strukturalno-funkcjonalną organizację komórki pro- i eukariotycznej, opisuje teorię ewolucji komórki – K_W01, K_W04, K_W09, K_W10, K_W12

W2: Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii komórki: kompartymenty komórkowe, cytoplazma, cytozol, organelle komórkowe, chromatyna, chromosom, cytoszkielet, cykl komórkowy, mitoza, mejoza, różnicowanie komórkowe, komórki macierzyste – K_W01, K_W04, K_W08, K_W10, K_W12

W3: wskazuje różnice w funkcjonowaniu komórek i wirusów – K_W01, K_W04, K_W08, K_W09, K_W10


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Zdobywa umiejętność mikroskopowania i zastosowania podstawowych technik bioobrazowania komórki – K_U01, K_U11

U2: Sporządza dokumentację z obserwacji mikroskopowych w postaci zdjęć oraz rysunków i schematów, interpretuje własne obserwacje i wyciąga wnioski– K_U06, K_U07, K_U08, K_U10, K_U12, K_U14

U3:Wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktycznym rozwiązywaniu problemów badawczych z zakresu biologii komórki – K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U12, K_U15, K_U19


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość znaczenia procesów komórkowych w rozwoju biotechnologii - K_K07, K_K08

K2: Ma świadomość postępu wiedzy z dziedziny biologii komórki i rozumie potrzebę ustawicznego jej pogłębiania oraz popularyzacji – K_K01, K_K10

K3: Posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz organizacji pracy w zespole – K_K03, K_K04, K_K09

K4: Ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych analiz i ekspertyz oraz przestrzega zasad etyki – K_K05, K_K06

K5: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wykazuje szczególną dbałość o specjalistyczną aparaturę badawczą wykorzystywaną podczas realizacji zajęć laboratoryjnych – K_K09


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja, cześć praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń) nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m.in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć w grupach 8-12 osobowych. Ponadto ograniczona ilość osób w grupach warunkuje możliwość pełnego korzystania przez studentów z laboratorium oraz specjalistycznego sprzętu.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Wymagania wstępne: znajomość biologii na poziomie szkoły średniej. Na wykładzie student uzyskuje podstawowe informacje dotyczące (1) organizacji komórek prokariotycznych i eukariotycznych, (2) budowy i funkcji organelli komórkowych, (3) przebiegu cyklu życiowego i różnicowania komórek, (4) pochodzenia i wykorzystania komórek macierzystych. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętność mikroskopowania, samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe i sporządza dokumentację oberwanych obiektów. Utrwala wiedzę dotyczącą komórki jako podstawowej jednostki życia.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej funkcjonalno-przestrzennej budowy komórki jako podstawowej jednostki życia.

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Ewolucja komórki – pochodzenie życia na Ziemi.

2. Organizacja komórki prokariotycznej.

3. Organizacja komórki eukariotycznej:

• budowa i funkcje błony komórkowej,

• budowa i podstawowe funkcje jądra komórkowego,

• organizacja i funkcje organelli jednobłonowych,

• organelle semiautonomiczne; mitochondria, plastydy.

4. Wirusy – genetyczne pasożyty.

5. Cykl komórkowy, mitoza, mejoza.

6. Jedność i specjalizacja komórek.

7. Pochodzenie i wykorzystanie komórek macierzystych.

Na ćwiczeniach student:

• poznaje budowę mikroskopu świetlnego oraz zasady mikroskopowania,

• samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe,

• porównuje budowę komórki pro- i eukariotycznej,

• opisuje różnice w strukturze komórek roślinnych i zwierzęcych,

• poznaje organizmy modelowe wykorzystywane do badań procesów życiowych komórki,

• zapoznaje się z cyklem życiowym komórki oraz jego regulacją,

• analizuje proces różnicowania komórek na przykładzie erytropoezy.

Literatura:

1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. 2009. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa.

2. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. 2006. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Kawiak J., Zabel M. 2009. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner.

4. Allison L.A 2007. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu jedno- lub wielokrotnego wyboru, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.

Ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie końcowe, obejmujące tematykę realizowanych zajęć, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność); istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja, ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Zaliczenie wykładów - K_W01, K_W04, K_W08, K_W09, K_W10, K_W12, K_U12, K_U15, K_U19, K_K01, K_K10

Test końcowy z ćwiczeń - K_W01, K_W04, K_W08, K_W09, K_W10, K_W12, K_U01, K_U06, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12, K_U14

Aktywność – K_K01, K_K05, K_K10

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Dawid Kubiak, Katarzyna Niedojadło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania wstępne: znajomość biologii na poziomie szkoły średniej. Na wykładzie student uzyskuje podstawowe informacje dotyczące (1) organizacji komórek prokariotycznych i eukariotycznych, (2) budowy i funkcji organelli komórkowych, (3) przebiegu cyklu życiowego i różnicowania komórek, (4) pochodzenia i wykorzystania komórek macierzystych. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętność mikroskopowania, samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe i sporządza dokumentację oberwanych obiektów. Utrwala wiedzę dotyczącą komórki jako podstawowej jednostki życia.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej funkcjonalno-przestrzennej budowy komórki jako podstawowej jednostki życia.

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Ewolucja komórki – pochodzenie życia na Ziemi.

2. Organizacja komórki prokariotycznej.

3. Organizacja komórki eukariotycznej:

• budowa i funkcje błony komórkowej,

• budowa i podstawowe funkcje jądra komórkowego,

• organizacja i funkcje organelli jednobłonowych,

• organelle semiautonomiczne; mitochondria, plastydy.

4. Wirusy – genetyczne pasożyty.

5. Cykl komórkowy, mitoza, mejoza.

6. Jedność i specjalizacja komórek.

7. Pochodzenie i wykorzystanie komórek macierzystych.

Na ćwiczeniach student:

• poznaje budowę mikroskopu świetlnego oraz zasady mikroskopowania,

• samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe,

• porównuje budowę komórki pro- i eukariotycznej,

• opisuje różnice w strukturze komórek roślinnych i zwierzęcych,

• poznaje organizmy modelowe wykorzystywane do badań procesów życiowych komórki,

• zapoznaje się z cyklem życiowym komórki oraz jego regulacją,

• analizuje proces różnicowania komórek na przykładzie erytropoezy.

Literatura:

1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. 2009. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa.

2. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. 2006. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Kawiak J., Zabel M. 2009. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner.

4. Allison L.A 2007. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania wstępne: znajomość biologii na poziomie szkoły średniej. Na wykładzie student uzyskuje podstawowe informacje dotyczące (1) organizacji komórek prokariotycznych i eukariotycznych, (2) budowy i funkcji organelli komórkowych, (3) przebiegu cyklu życiowego i różnicowania komórek, (4) pochodzenia i wykorzystania komórek macierzystych. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętność mikroskopowania, samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe i sporządza dokumentację oberwanych obiektów. Utrwala wiedzę dotyczącą komórki jako podstawowej jednostki życia.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej funkcjonalno-przestrzennej budowy komórki jako podstawowej jednostki życia.

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Ewolucja komórki – pochodzenie życia na Ziemi.

2. Organizacja komórki prokariotycznej.

3. Organizacja komórki eukariotycznej:

• budowa i funkcje błony komórkowej,

• budowa i podstawowe funkcje jądra komórkowego,

• organizacja i funkcje organelli jednobłonowych,

• organelle semiautonomiczne; mitochondria, plastydy.

4. Wirusy – genetyczne pasożyty.

5. Cykl komórkowy, mitoza, mejoza.

6. Jedność i specjalizacja komórek.

7. Pochodzenie i wykorzystanie komórek macierzystych.

Na ćwiczeniach student:

• poznaje budowę mikroskopu świetlnego oraz zasady mikroskopowania,

• samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe,

• porównuje budowę komórki pro- i eukariotycznej,

• opisuje różnice w strukturze komórek roślinnych i zwierzęcych,

• poznaje organizmy modelowe wykorzystywane do badań procesów życiowych komórki,

• zapoznaje się z cyklem życiowym komórki oraz jego regulacją,

• analizuje proces różnicowania komórek na przykładzie erytropoezy.

Literatura:

1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. 2009. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa.

2. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. 2006. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Kawiak J., Zabel M. 2009. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner.

4. Allison L.A 2007. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niedojadło
Prowadzący grup: Katarzyna Niedojadło, Wiktoria Parzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania wstępne: znajomość biologii na poziomie szkoły średniej. Na wykładzie student uzyskuje podstawowe informacje dotyczące (1) organizacji komórek prokariotycznych i eukariotycznych, (2) budowy i funkcji organelli komórkowych, (3) przebiegu cyklu życiowego i różnicowania komórek, (4) pochodzenia i wykorzystania komórek macierzystych. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętność mikroskopowania, samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe i sporządza dokumentację oberwanych obiektów. Utrwala wiedzę dotyczącą komórki jako podstawowej jednostki życia.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej funkcjonalno-przestrzennej budowy komórki jako podstawowej jednostki życia.

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Ewolucja komórki – pochodzenie życia na Ziemi.

2. Organizacja komórki prokariotycznej.

3. Organizacja komórki eukariotycznej:

• budowa i funkcje błony komórkowej,

• budowa i podstawowe funkcje jądra komórkowego,

• organizacja i funkcje organelli jednobłonowych,

• organelle semiautonomiczne; mitochondria, plastydy.

4. Wirusy – genetyczne pasożyty.

5. Cykl komórkowy, mitoza, mejoza.

6. Jedność i specjalizacja komórek.

7. Pochodzenie i wykorzystanie komórek macierzystych.

Na ćwiczeniach student:

• poznaje budowę mikroskopu świetlnego oraz zasady mikroskopowania,

• samodzielnie wykonuje proste preparaty mikroskopowe,

• porównuje budowę komórki pro- i eukariotycznej,

• opisuje różnice w strukturze komórek roślinnych i zwierzęcych,

• poznaje organizmy modelowe wykorzystywane do badań procesów życiowych komórki,

• zapoznaje się z cyklem życiowym komórki oraz jego regulacją,

• analizuje proces różnicowania komórek na przykładzie erytropoezy.

Literatura:

1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. 2009. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa.

2. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. 2006. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Kawiak J., Zabel M. 2009. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner.

4. Allison L.A 2007. Podstawy biologii molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)