Podstawy tafonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-PTSA-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy tafonomii |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu: Antropologia morfologiczna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (11 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10 - udział w konsultacjach -1 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (9 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - przygotowanie eseju zaliczeniowego - 2 - praca własna nad zaliczeniem zajęć - 2 |
Efekty uczenia się - wiedza: | (K_W01) - opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w organizmach żywych i w środowisku przyrodniczym; (K_W02) - zna teoretyczne podstawy stosowanych metod analitycznych, technik badawczych, metod pomiarowych, sposobów szacowania wartości wybranych cech; (K_W04) - opisuje praktyczne zastosowania w postępowaniu dowodowym najważniejszych osiągnięć w dziedzinie nauk biologicznych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (K_U01) - potrafi stosować podstawowe techniki pomiarowe i analityczne wykorzystywane w postępowaniu dowodowym; (K_U06) - stosuje metody analizy materiału dowodowego z zakresu nauk biologicznych; (K_U07) - umie wykorzystywać dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (K_K02) - jest ostrożny i krytyczny w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biologii sądowej; (K_K03) - ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z przygotowywaniem ekspertyz sądowych; (K_K04) - ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką naukową. |
Metody dydaktyczne: | prezentacja multimedialna, film, praca z wybranymi elementami szkieletu, opis, metoda obserwacji, metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Tafonomia jest nauką, która bada pośmiertny los szczątków organicznych. W trakcie zajęć studenci poznają podstawową terminologię, metodykę prac i identyfikacji zmian szczątków (w tym przede wszystkim zębów i kości, w tym także śladów określanych jako tzw. "cut-marks"). |
Pełny opis: |
- Historia badań, podstawowe definicje - Procesy postdepozycyjne będące wynikiem czynników fizycznych i chemicznych - Działanie mikroorganizmów i roślin, uszkodzenia odzwierzęce, działalność człowieka - Etapy rozkładu zwłok - Obrządek pogrzebowy źródłem zmian tafonomicznych |
Literatura: |
P.A Allison, D. J. Bottjer, (ed), 2011, Taphonomy: Bias and Process Through Time. Springer, Berlin P.A Allison, D.E.G. Briggs, (ed), 1991. Taphonomy: Releasing the Data Locked in the Fossil Record. Plenum Press, New York. P. Andrews, 1995, Experiments in Taphonomy, Journal of Archaeological Science (1995) 22, 147–153. S.I. Fairgrieve, 2008, Forensic Cremation. Recovery and Analysis. London, New York. W.D. Haglund, M.H, Sorg, 1996. Forensic Taphonomy: The Postmortem Fate of Human Remains G. Quatrehomme, M.Y. İşcan, 1997, Postmortem skeletal lesions, Forensic Science International, Volume 89, Issue 3, 6 October 1997, Pages 155–165. L. R. Lyman, 1994, Vertebrate Taphonomy, Cambridge University Press. A. Marciniak, 1996, Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i czynne i aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian umiejętności praktycznych na materiale kostnym; przygotowanie eseju zaliczeniowego, kolokwium zaliczeniowe. Oceną końcową jest wynik kolokwium zaliczeniowego. Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować powyżej 60% zadań, na ocenę dobrą - powyżej 80%, na ocenę bardzo dobrą - powyżej 90%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
W związku z sytuacją epidemiologiczną i zagrożeniem COVID-19: - praca z wybranymi elementami szkieletu zostaje dla części grup zastąpiona pracą zdalną z wybranymi elementami szkieletu; - sprawdzian umiejętności praktycznych na materiale kostnym nie zostanie przeprowadzony. Pozostałe kryteria zaliczenia pozostają bez zmian. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.