Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biochemia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-S1-CM-BCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biochemia
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student zna budowę komórki roślinnej i zwierzęcej i bakteryjnej, wymienia i charakteryzuje organella komórkowe.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz):

- udział w wykładach -15

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 9 godz.

- przygotowanie do kolokwium - 9 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu i obecność na zaliczeniu - 10 godz.

- udział w konsultacjach – 2 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna budowę chemiczną, właściwości i funkcje podstawowych klas związków chemicznych występujących w komórce: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08

W2: Student zna i rozumie zależności pomiędzy strukturą biocząsteczek, a ich funkcją: K_W06, K_W08, K_W11.

W3: Student definiuje procesy kataboliczne i anaboliczne w komórce, oraz charakteryzuje procesy przetwarzania, magazynowania i uwalniania energii: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08, K_W11.

W4 : Zna zasady przygotowania raportów, opracowań, prac dyplomowych i publikacji: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W10

W5: Zna podstawową literaturę polsko- i obcojęzyczną z zakresu wybranej specjalizacji: K_W10

W6: Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie zjawisk przyrodniczych: K_W02, K_W04, K_W05

W7: Student zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas zajęć laboratoryjnych ( K_W09).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student opisuje i analizuje związek między budową a funkcją biocząsteczek : K_U01, K_U07

U1: Student analizuje lokalizację i przebieg procesów związanych z przemianą energii w komórce i regulacją szlaków metabolicznych (K_U01, K_U03, K_U08

U2: Student objaśnia wybrane zagadnienia związane przebiegiem wybranych szlaków metabolicznych (K_U01, K_U03, K_U08).

U5: Student przeprowadza analizy ilościowe i jakościowe podstawowych związków chemicznych występujących w komórkach zwierząt i roślin (K_U05).

U5: Student przygotowuje dokumentację, interpretuje wyniki doświadczeń i poprawnie wyciąga wnioski (K_U05, K_U08).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych: (K_K01)

K2: Student krytycznie odnosi się do obiegowych opinii i analizuje je w oparciu o zdobytą wiedzę ( K_K01, K_K06).

K3: Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych (K_K05).

K5: Student potrafi współpracować w zespole (K_K02).


Metody dydaktyczne:

Wykład: metoda dydaktyczna podająca:

- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi


Zajęcia laboratoryjne: pokaz, ćwiczenia, doświadczenia, metoda laboratoryjna

W razie konieczności wprowadzenia kształcenia on-line: metody służące prezentacji treści, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody wymiany i dyskusji


Studenci pracują w zespołach 2-3 osobowych (klasa powinna liczyć maksymalnie 12 osób na 1 wykładowcę) z uwzględnieniem metodyki prowadzonych doświadczeń i obserwacji. Przeprowadzą doświadczenia zgodnie z protokołem oraz po omówieniu podstaw teoretycznych i zaplanowaniu pracy oraz zasad bezpieczeństwa.


- ćwiczenia laboratoryjne mają charakter eksperymentalno-pokazowy, studenci realizują zadania w zespołach 2-osobowych (grupa ćwiczeniowa powinny liczyć maksymalnie 12 osób na 1 prowadzącego) z uwzględnieniem metodyki prowadzonych doświadczeń i obserwacji. Wykonują doświadczenia zgodnie z pisemną instrukcją oraz po omówieniu podstaw teoretycznych i zaplanowaniu pracy – dostęp do sprzętu laboratoryjnego oraz zachowanie podstawowych zasad BHP dotyczących pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W czasie realizacji przedmiotu omówione zostaną podstawowe właściwości strukturalne i funkcjonalne białek, cukrowców, kwasów nukleinowych i lipidów i najważniejsze szlaki metabolizmu komórek wraz z procesami przetwarzania energii chemicznej w komórce.

Pełny opis:

Studenci uzyskują wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat budowy i funkcji biocząsteczek oraz procesów metabolicznych, w których energia jest przekształcana w postać użyteczną biologicznie.

Treści wykładu: Aminokwasy i białka: struktura, właściwości i funkcje (szczególna uwaga na zależność między budową a funkcją). Cukrowce: podział, nomenklatura, izomeria, monosacharydy, disacharydy, polisacharydy, glikozydy – wiązania glikozydowe, glikoproteiny. Kwasy nukleinowe: budowa, procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białek. Lipidy: klasyfikacja, struktura i funkcje. Błony biologiczne: struktura, funkcje i transport przez błony. Enzymy: budowa, klasyfikacja, nomenklatura, koenzymy, kinetyka reakcji enzymatycznych. Podstawowe pojęcia metabolizmu: źródła energii, ogólna strategia przemian metabolicznych cukrowców, białek i tłuszczy, ATP jako przenośnik energii, wiązania wysokoenergetyczne, rodzaje fosforylacji. Pozyskiwanie energii w procesach metabolicznych: glikoliza, oksydacyjna dekarboksylacja pirogronianu, cykl Krebsa. Łańcuch oddechowy jako ostatni etap utleniania komórkowego. Bilans energetyczny utleniania glukozy.

Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z różnymi technikami laboratoryjnymi umożliwiającymi ilościowe i jakościowe analizy składników chemicznych komórki zwierzęcej. Na ćwiczeniach zrealizowane będą następujące tematy: Obliczenia biochemiczne. Aminokwasy- budowa i właściwości. Oznaczanie stężenia białka metodą biuretową. Elektroforeza białek surowicy krwi. Preparatyka i analiza DNA z jąder komórkowych izolowanych i etiolowanych siewek pszenicy. Reakcje charakterystyczne cukrowców. Kinetyka reakcji enzymatycznych.

Literatura:

Zalecane podręczniki:

- Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL

- Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN

- Alberts B i wsp. Podstawy biologii komórki. PWN 2007

- Koolman J, Röhm K-H. Biochemia. Ilustrowany przewodnik.

Literatura uzupełniająca: aktualne publikacje naukowe z zakresu biochemii

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08

K_W11

Kryteria oceniania:

ocena dostateczna - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.

Wykłady: Egzamin pisemny, test zawierający pytania zamknięte pojedynczego wyboru oraz pytania otwarte. Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu przynajmniej 50% dostępnych punktów. Ocena bardzo dobra wymaga osiągnięcia powyżej 90% dostępnych punktów. Pozostałe stopnie ustalene proporcjonalnie w przedziale 50-90%

W01, W05, W04, W06, W08, U01, U02

Zaliczenie ćwiczeń: spełnienie wszystkich poniższych warunków

1/ obecność na zajęciach K01

2/ Zaliczenie raportów z przeprowadzanych doświadczeń W02, W04, W010, U05

3/ Kolokwium pisemne (70% oceny końcowej) : W01, W04, W05, W06, W08, W11, U2, U3, U4, U5

4/ aktywność studenta, bieżące przygotowanie do zajęć (30% oceny końcowej) : W01, W05, W06, U01, U04, U05, U08, K03

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

jak powyżej

Pełny opis:

jak powyżej

Literatura:

jak powyżej

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz, Katarzyna Roszek
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

jak powyżej

Pełny opis:

jak powyżej

Literatura:

jak powyżej

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Joanna Czarnecka, Katarzyna Roszek
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

jak powyżej

Pełny opis:

jak powyżej

Literatura:

jak powyżej

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Czarnecka
Prowadzący grup: Joanna Czarnecka, Katarzyna Roszek, Patrycja Wojtaczka
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

jak powyżej

Pełny opis:

jak powyżej

Literatura:

jak powyżej

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)