Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-S1-CM-BCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student zna budowę komórki roślinnej i zwierzęcej i bakteryjnej, wymienia i charakteryzuje organella komórkowe. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz): - udział w wykładach -15 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 9 godz. - przygotowanie do kolokwium - 9 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu i obecność na zaliczeniu - 10 godz. - udział w konsultacjach – 2 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna budowę chemiczną, właściwości i funkcje podstawowych klas związków chemicznych występujących w komórce: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08 W2: Student zna i rozumie zależności pomiędzy strukturą biocząsteczek, a ich funkcją: K_W06, K_W08, K_W11. W3: Student definiuje procesy kataboliczne i anaboliczne w komórce, oraz charakteryzuje procesy przetwarzania, magazynowania i uwalniania energii: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08, K_W11. W4 : Zna zasady przygotowania raportów, opracowań, prac dyplomowych i publikacji: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W10 W5: Zna podstawową literaturę polsko- i obcojęzyczną z zakresu wybranej specjalizacji: K_W10 W6: Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie zjawisk przyrodniczych: K_W02, K_W04, K_W05 W7: Student zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępuje zgodnie z zasadami BHP podczas zajęć laboratoryjnych ( K_W09). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student opisuje i analizuje związek między budową a funkcją biocząsteczek : K_U01, K_U07 U1: Student analizuje lokalizację i przebieg procesów związanych z przemianą energii w komórce i regulacją szlaków metabolicznych (K_U01, K_U03, K_U08 U2: Student objaśnia wybrane zagadnienia związane przebiegiem wybranych szlaków metabolicznych (K_U01, K_U03, K_U08). U5: Student przeprowadza analizy ilościowe i jakościowe podstawowych związków chemicznych występujących w komórkach zwierząt i roślin (K_U05). U5: Student przygotowuje dokumentację, interpretuje wyniki doświadczeń i poprawnie wyciąga wnioski (K_U05, K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych: (K_K01) K2: Student krytycznie odnosi się do obiegowych opinii i analizuje je w oparciu o zdobytą wiedzę ( K_K01, K_K06). K3: Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych (K_K05). K5: Student potrafi współpracować w zespole (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Zajęcia laboratoryjne: pokaz, ćwiczenia, doświadczenia, metoda laboratoryjna W razie konieczności wprowadzenia kształcenia on-line: metody służące prezentacji treści, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody wymiany i dyskusji Studenci pracują w zespołach 2-3 osobowych (klasa powinna liczyć maksymalnie 12 osób na 1 wykładowcę) z uwzględnieniem metodyki prowadzonych doświadczeń i obserwacji. Przeprowadzą doświadczenia zgodnie z protokołem oraz po omówieniu podstaw teoretycznych i zaplanowaniu pracy oraz zasad bezpieczeństwa. - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter eksperymentalno-pokazowy, studenci realizują zadania w zespołach 2-osobowych (grupa ćwiczeniowa powinny liczyć maksymalnie 12 osób na 1 prowadzącego) z uwzględnieniem metodyki prowadzonych doświadczeń i obserwacji. Wykonują doświadczenia zgodnie z pisemną instrukcją oraz po omówieniu podstaw teoretycznych i zaplanowaniu pracy – dostęp do sprzętu laboratoryjnego oraz zachowanie podstawowych zasad BHP dotyczących pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
W czasie realizacji przedmiotu omówione zostaną podstawowe właściwości strukturalne i funkcjonalne białek, cukrowców, kwasów nukleinowych i lipidów i najważniejsze szlaki metabolizmu komórek wraz z procesami przetwarzania energii chemicznej w komórce. |
Pełny opis: |
Studenci uzyskują wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat budowy i funkcji biocząsteczek oraz procesów metabolicznych, w których energia jest przekształcana w postać użyteczną biologicznie. Treści wykładu: Aminokwasy i białka: struktura, właściwości i funkcje (szczególna uwaga na zależność między budową a funkcją). Cukrowce: podział, nomenklatura, izomeria, monosacharydy, disacharydy, polisacharydy, glikozydy – wiązania glikozydowe, glikoproteiny. Kwasy nukleinowe: budowa, procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białek. Lipidy: klasyfikacja, struktura i funkcje. Błony biologiczne: struktura, funkcje i transport przez błony. Enzymy: budowa, klasyfikacja, nomenklatura, koenzymy, kinetyka reakcji enzymatycznych. Podstawowe pojęcia metabolizmu: źródła energii, ogólna strategia przemian metabolicznych cukrowców, białek i tłuszczy, ATP jako przenośnik energii, wiązania wysokoenergetyczne, rodzaje fosforylacji. Pozyskiwanie energii w procesach metabolicznych: glikoliza, oksydacyjna dekarboksylacja pirogronianu, cykl Krebsa. Łańcuch oddechowy jako ostatni etap utleniania komórkowego. Bilans energetyczny utleniania glukozy. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studenta z różnymi technikami laboratoryjnymi umożliwiającymi ilościowe i jakościowe analizy składników chemicznych komórki zwierzęcej. Na ćwiczeniach zrealizowane będą następujące tematy: Obliczenia biochemiczne. Aminokwasy- budowa i właściwości. Oznaczanie stężenia białka metodą biuretową. Elektroforeza białek surowicy krwi. Preparatyka i analiza DNA z jąder komórkowych izolowanych i etiolowanych siewek pszenicy. Reakcje charakterystyczne cukrowców. Kinetyka reakcji enzymatycznych. |
Literatura: |
Zalecane podręczniki: - Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL - Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN - Alberts B i wsp. Podstawy biologii komórki. PWN 2007 - Koolman J, Röhm K-H. Biochemia. Ilustrowany przewodnik. Literatura uzupełniająca: aktualne publikacje naukowe z zakresu biochemii |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: Egzamin pisemny: K_W01, K_W03, K_W06, K_W08 K_W11 Kryteria oceniania: ocena dostateczna - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Wykłady: Egzamin pisemny, test zawierający pytania zamknięte pojedynczego wyboru oraz pytania otwarte. Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu przynajmniej 50% dostępnych punktów. Ocena bardzo dobra wymaga osiągnięcia powyżej 90% dostępnych punktów. Pozostałe stopnie ustalene proporcjonalnie w przedziale 50-90% W01, W05, W04, W06, W08, U01, U02 Zaliczenie ćwiczeń: spełnienie wszystkich poniższych warunków 1/ obecność na zajęciach K01 2/ Zaliczenie raportów z przeprowadzanych doświadczeń W02, W04, W010, U05 3/ Kolokwium pisemne (70% oceny końcowej) : W01, W04, W05, W06, W08, W11, U2, U3, U4, U5 4/ aktywność studenta, bieżące przygotowanie do zajęć (30% oceny końcowej) : W01, W05, W06, U01, U04, U05, U08, K03 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
jak powyżej |
|
Pełny opis: |
jak powyżej |
|
Literatura: |
jak powyżej |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz, Katarzyna Roszek | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
jak powyżej |
|
Pełny opis: |
jak powyżej |
|
Literatura: |
jak powyżej |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnecka, Katarzyna Roszek | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
jak powyżej |
|
Pełny opis: |
jak powyżej |
|
Literatura: |
jak powyżej |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnecka, Katarzyna Roszek, Patrycja Wojtaczka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
jak powyżej |
|
Pełny opis: |
jak powyżej |
|
Literatura: |
jak powyżej |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.