Metodyka zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M3-MZ-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studenci rozpoczynający edukację z przedmiotu metodyka zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością, powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii, zasad prowadzenia zabaw i gier ruchowych oraz różnych rodzajów aktywności fizycznych; wiadomości nabyte na pierwszym i drugim roku kształcenia z zakresu anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 15 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim- 8 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do wykładu- 5 godz. - czytanie literatury- 12godz. - przygotowanie do zaliczenia 15 godz. Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Nazywa, stosuje, interpretuje najnowszą dydaktykę i jej miejsce w metodyce zajęć ruchowych w pracy z osobami z niepełnosprawnością, w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. - K_W03 W2: Opisuje uwarunkowania efektywności procesu usprawniania osób z niepełnosprawnością na każdym etapie rozwoju ontogenetycznego i kinezjologicznym. - K_W03, K_W12 W3: Zna prakseologiczny model postępowania metodycznego z osobami z niepełnosprawnością, zasady nauczania, uczenia się, doboru treści i organizacji kształcenia ruchowego, metody nauczania, wychowania, realizacji zadań oraz zdobywania i przekazywania wiadomości. - K_W03, K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Porównuje oraz wyjaśnia potrzebę dostosowania stylów kierowania i uczenia, sprzyjających zdrowiu, do procesu usprawniania ruchowego. - K_U07 U1: Interpretuje prakseologiczny model pracy, niezbędny w diagnostyce, planowaniu, realizacji, monitorowaniu, ocenie skuteczności, jak również nieodzowny w przygotowaniu zadania, jednostki metodycznej i programu - K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Dostrzega rozwój w różnych obszarach nauk o kulturze fizycznej i rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie. - K_K03 K2: Rozumie znaczenie stylów uczenia w skutecznym porozumiewaniu się i aktywnym słuchaniu. - K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Głównym celem w nauczaniu przedmiotu jest poznanie współczesnych kierunków metodyki zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością, opartej na pedagogice kultury fizycznej i metodyce edukacji fizycznej, a także postrzeganie możliwości zastosowania rekreacyjno-sportowych form oraz środków aktywności fizycznej, dogodnych w obszarze integracji osób z niepełnosprawnością przez sport. Nabywanie wiedzy o stosowaniu umiejętności prakseologicznych w edukacji fizycznej osób z niepełnosprawnością i efektywnego usprawniania wg indywidualnych potrzeb. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów. Wykłady mają za zadanie wyjaśnić genezę i współczesne kierunki metodyki zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Przedstawione zostaną rodzaje aktywności fizycznej, ich wartości zdrowotne i możliwości terapeutyczne. Poznają znaczenie motywacji w procesie nauczania ruchu osób z niepełnosprawnością, metodyki edukacji fizycznej z punktu widzenia umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym, warunkującym efektywność procesu usprawniania w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Wskazane zostaną role zawodowe specjalisty zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością na rzecz zdrowia i stylu życia. Studenci poznają style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model kształcenia ruchowego, obserwację efektów, analizę skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. Nabędą wiedzę na temat zasad edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości oraz budowy ramowego programu rocznego i jednostki metodycznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej. wyd. II OW MW, Bydgoszcz 2015. 2. Morgulec-Adamowicz N, Kosmol A.; Sportowe formy aktywnosci osób niepełnosprawnych i starszych. Adaptowana aktywność fizyczna. PTN-AAF, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Kostencka A., Śmiglewska M., Szark-Eckard M. (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012. Kruszewski K.(red.) ; Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2016. Śmiglewska M.; Program wychowania fizycznego. Klasy IV-VI, szkoła podstawowa. Bea-Bleja, Toruń 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - zaliczenie pisemne na ocenę - pytania półotwarte, dotyczące treści wykładów. Uzyskanie co najmniej 6 pozytywnych odpowiedzi, daje ocenę pozytywną - W03, W12,U07, U08. Suma uzyskanych punktów ocena <59 niedostateczny 59-68 dostateczny 69-76 dostateczny plus 77-84 dobry 85-89 dobry plus 90 - 100 bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
„nie dotyczy” |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stępowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Stępowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Głównym celem w nauczaniu przedmiotu jest poznanie współczesnych kierunków metodyki zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością, opartej na pedagogice kultury fizycznej i metodyce edukacji fizycznej, a także postrzeganie możliwości zastosowania rekreacyjno-sportowych form oraz środków aktywności fizycznej, dogodnych w obszarze integracji osób z niepełnosprawnością przez sport. Nabywanie wiedzy o stosowaniu umiejętności prakseologicznych w edukacji fizycznej osób z niepełnosprawnością i efektywnego usprawniania wg indywidualnych potrzeb. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów. Wykłady mają za zadanie wyjaśnić genezę i współczesne kierunki metodyki zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. Przedstawione zostaną rodzaje aktywności fizycznej, ich wartości zdrowotne i możliwości terapeutyczne. Poznają znaczenie motywacji w procesie nauczania ruchu osób z niepełnosprawnością, metodyki edukacji fizycznej z punktu widzenia umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym, warunkującym efektywność procesu usprawniania w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Wskazane zostaną role zawodowe specjalisty zajęć ruchowych osób z niepełnosprawnością na rzecz zdrowia i stylu życia. Studenci poznają style uczenia i kierowania pracą, prakseologiczny model kształcenia ruchowego, obserwację efektów, analizę skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. Nabędą wiedzę na temat zasad edukacji, metod nauczania, wychowania, realizacji zadań, zdobywania i przekazywania wiadomości oraz budowy ramowego programu rocznego i jednostki metodycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej. wyd. II OW MW, Bydgoszcz 2015. 2. Morgulec-Adamowicz N, Kosmol A.; Sportowe formy aktywnosci osób niepełnosprawnych i starszych. Adaptowana aktywność fizyczna. PTN-AAF, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Kostencka A., Śmiglewska M., Szark-Eckard M. (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012. Kruszewski K.(red.) ; Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2016. Śmiglewska M.; Program wychowania fizycznego. Klasy IV-VI, szkoła podstawowa. Bea-Bleja, Toruń 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.