Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Neurobiological basis of disability

General data

Course ID: 2600-SIW-M3-NN-3-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (1014) Sports The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Neurobiological basis of disability
Name in Polish: Neurobiologiczne podstawy niepełnosprawności
Organizational unit: Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) podstawowe informacje z fizjologii człowieka

Type of course:

compulsory course

Total student workload:

(in Polish) 1. 30h wykład + 2h konsultacji tj. 32 godzin kontaktowych,

2. 40h praca indywidualna,

3. 28h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania,


całkowity czas nakładu pracy studenta to 100h = 4 ECTS


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: Student posiada wiedzę na temat budowy i funkcji struktur mózgowych, a także zna i rozumie związek pomiędzy funkcjonowaniem mózgu i zachowaniem K_W01; K_W02 K_W03 K_W05


W:2 Student potrafi wymienić podstawowe jednostki chorobowe i zna podstawowe pojęcia z zakresu neurobiologicznych podstaw niepełnosprawności K_W05

W3: Student charakteryzuje zaburzenia psychiczne i neurodegeneracyjne - aspekty neurobiologiczne, neurochemiczne. K_W01; K_W05

W4: Student wyjaśnia mechanizmy plastyczności mózgu w zaburzeniach K_W03

W5: Student posiada wiedzę na temat neuropsychologicznych konsekwencji urazów mózgu, chorób naczyniowych, guzów mózgu, zaburzeń świadomości, chorób otępiennych. K_W03

K_W04


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: Korzysta ze źródeł informacji dotyczących zaburzeń psychicznych i neurodegeneracyjnych K_U03

U:2 Analizuje i interpretuje wyniki doniesień naukowych dotyczących zaburzeń psychicznych i neurodegeneracyjnych K_U03

U:3 Potrafi komunikować się z osobami dotkniętymi różnymi typami dysfunkcji K_U05


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: Student jest świadomy problemów osób z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego i deficytami neuropsychologicznymi. K_K02

K2: Prezentuje postawy tolerancji wobec osób z deficytami neuropsychologicznymi K_K02

K3: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie niepełnosprawności dzieci i dorosłych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K03


Teaching methods:

(in Polish) wykład

Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat

1. neurobiologicznych podstaw niepełnosprawności; modelach zaburzeń, przyczynach i patomechanizmie zaburzeń.

2. relacji zachodzących pomiędzy mózgiem i zachowaniem, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych zaburzeń wieku rozwojowego, funkcjonowania osób dorosłych z zaburzeniami psychicznymi i nabytym uszkodzeniem mózgu o zróżnicowanej etiologii

Full description: (in Polish)

Treści szczegółowe:

1. Rozwój poglądów na związek mózg – zachowanie, organizacja funkcjonalna mózgu, mózgowa organizacja procesów psychicznych

2. Budowa i funkcje poszczególnych części mózgu.

3. Etiopatogeneza zaburzeń neurobehawioralnych

4. Zaburzenia komunikacji po uszkodzeniu mózgu Neuropsychologiczna charakterystyka zespołów otępiennych

5. Podstawowe procesy poznawcze i przykłady ich zaburzeń.

6. Zaburzenia podstawowych procesów psychicznych. Afazja. Apraksja. Amnezja. Agnozja. Zaburzenia uwagi.

7. Neurobiologiczne mechanizmy choroby Parkinsona, Alzheimera

8. Urazy mózgu, zaburzenia świadomości, choroby naczyniowe, choroby otępienne oraz ich neuropsychologiczne konsekwencje.

9. Objawy wczesnodziecięcych uszkodzeń ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego podstawy teoretyczne dotyczące zaburzeń napięcia mięśniowego.

10. Patogeneza, przebieg i skutki takich chorób jak: mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, ADHD, padaczka

11. Mechanizmy kompensacyjne – plastyczność mózgowa

Bibliography: (in Polish)

Brzyski M. i in. Mózg a zachowanie. PWN 1997;

Kossut M. (red.). Mechanizmy plastyczności mózgu. PWN 1994

Bijak M., Lasoń W. Neuropsychofarmakologia, dziś i jutro. IFPAN, Kraków, 2000;

Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001

Sławek J. – „Spastyczność – od patofizjologii do leczenia” Via Medica, 2013

Jodzio K., Nyka W.M. (red.) (2008). Neuropsychologia medyczna. Wybrane zagadnienia (s. 13-66). Sopot: Wydawnictwo Arche.

Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk

Walsh K.W. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. IPiN, Warszawa

Pąchalska, M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Domańska, Ł., Borkowska, A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo UMCS, Lublin

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Scholar.

Borkowska, A.R., Domańska, Ł. (2006). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lipowska, M. (2011). Dysleksja i ADHD – współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sęk, H. (2005) (red). Psychologia kliniczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bobkowicz -Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja, wychowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia-Universalis.

Inne materiały dostarczone przez wykładowcę

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium zaliczeniowe– W1-W5

Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

Internships: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Rogalska
Group instructors: Justyna Rogalska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)