Podstawy pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M3-PP-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu; - subdyscypliny pedagogiki specjalnej - koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - zasady i normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii - współczesne podejście do problematyki osoby z niepełnosprawnością - system kształcenia specjalnego, integracyjnego i włączającego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: 1) wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych; 2) rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu; 3) diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: 1) posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; 2) doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę pedagogiki specjalnej rozumianej jako nauka teoretyczna i praktyczna. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest poświęcony podstawowym zagadnieniom pedagogiki specjalnej. Zapoznaje z zjawiskiem niepełnosprawności, procesem rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii osób z specjalnymi potrzebami rozprzowymi. Porusza problematykę najnowszych trendów w podejściu do osoby z niepełnosprawnością. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: S. Kowalik (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. SCHOLAR. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu w postaci egzaminu odbędzie się w formie tradycyjnej lub zdalnej zgodnie z obowiązującym zarządzeniem JM UMK. Metody oceniania: - zaliczenie przedmiotu w postaci egzaminu pisemnego (forma tradycyjna); wykorzystana bibliografia - 25%; merytoryczny poziom prezentowanych treści - 50%; ocena kompetencji pisemnego prezentowania treści - 25%. Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów: powyżej 95% ocena bardzo dobry 90% ocena dobry plus 80% ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60% - próg zaliczenia, ocena dostateczny - zaliczenie przedmiotu w postaci egzaminu ustnego (wideokonferencja); wykorzystana bibliografia - 25%; merytoryczny poziom prezentowanych treści - 50%; ocena kompetencji ustnego prezentowania treści - 25%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Binnebesel | |
Prowadzący grup: | Józef Binnebesel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.