Rekreacja i turystyka aktywna osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M3-RT-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Rekreacja i turystyka aktywna osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Rekreacja i turystyka aktywna osób z niepełnosprawnością powinien posiadać wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z nauk o kulturze fizycznej, a także z nauk o zdrowiu, w szczególności w zakresie problemów osób z różnymi niepełnosprawnościami. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - udział w ćwiczeniach – 15 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (70 godz.): - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - przygotowanie pracy poglądowej: 20 godzin - konsultacje związane z realizacją przedmiotu: 1 godzina Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do pracy poglądowej i egzaminu: 9 godzin Łączna liczba godzin: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna miejsce rekreacji i turystyki aktywnej w różnych obszarach kultury fizycznej (K_W10). W2. Rozpoznaje osoby: z niepełnosprawnością ruchową,wzrokową, słuchową, intelektualną (K_W09). W3. Rozumie, diagnozuje i interpretuje problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (K_W02, K_W09). W4. Rozwiązuje problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami poprzez dobór odpowiednich form rekreacji i turystyki aktywnej (K_W03, K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Planuje i prowadzi zajęcia rekreacyjno-turystyczne z osobami z różnymi niepełnosprawnościami (K_U01,K_U04). U2. Prawidłowo dobiera sprzęt, dyscyplinę, trening sportowy uwzględniając specyficzne możliwości motoryczne niepełnosprawnych (K_U05, K_U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Podejmuje samodzielne decyzje i bierze za nie odpowiedzialność (K_K02). K2. Dostrzega rozwój w różnych dziedzinach nauk o kulturze fizycznej i rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie dla własnego profesjonalizmu (K_K03). K3. Bierze odpowiedzialność podczas ćwiczeń za bezpieczeństwo swoje i innych (K_K04, K_K05). K4. Swoją postawą promuje zdrowie i różne formy aktywności fizycznej (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: ćwiczeniowa, doświadczeń, klasyczna metoda problemowa, pokaz, studium przypadku, referatu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń, w ramach których przybliżone zostają cele i zadania rekreacji i turystyki aktywnej osób z różnymi niepełnosprawnościami. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz adaptowanej aktywności fizycznej. W realizacji przedmiotu studenci nabędą niezbędne umiejętności ruchowe charakterystyczne dla osób poruszających się na wózkach aktywnych oraz zostanie przeprowadzony trening orientacji przestrzennej niezbędny w poznaniu problemów osób z niepełnosprawnością wzrokową. Tematyka zajęć będzie dotyczyła planowania i realizacji zajęć o charakterze rekreacyjno-turystcznym z uwzględnieniem ograniczeń osób z różnymi niepełnosprawnościami. Studenci nauczą się rozwiązywać problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami poprzez dobór odpowiednich form rekreacji i turystyki aktywnej. |
Literatura: |
Dziedzic J., Remplewicz J.: Kultura fizyczna w szkołach i zakładach dla niewidomych i niedowidzących. 1980. Grabowski J. i współ.:Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych. Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, 2007. Kaganek K.:Bariery uprawiania turystyki przez osoby niepełnosprawne w kontekście statusu materialnego,http://www.monz.pl/ Kaganek K.:Uwarunkowania uprawiania turystyki aktywnej przez osoby niepełnosprawne, http://bazekon.icm.edu.pl/ Kowalik S.: Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009. Mączka D.:Znaczenie turystyki dla osób niepełnosprawnych, https://www.researchgate.net/publication/ Śledzińska J.: Turystyka osób niepełnosprawnych w Polskim Towarzystwie Turystyczno- Krajoznawczym, https://www.pfron.org.pl/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie z oceną, z ćwiczeń za aktywny i praktyczny udział (U1,U2, K1-K4) oraz na podstawie oceny uzyskanej z pracy poglądowej napisanej na wybrany temat (W3). Wykłady są zaliczane na podstawie aktywnego udziału oraz oceny uzyskanej z egzaminu (W1, W2, W4). Egzamin zostanie przeprowadzony w formie testu jednokrotnego wyboru. Studenci odpowiadają na 20 pytań, za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt. Ocena z egzaminu jest sumą uzyskanych punktów. <10 pkt. - ndst. 11-12 pkt.- dst 13-14 pkt.- dst+ 15- 16 pkt.- db 17- 18 pkt.- db+ 19 -20 pkt.-bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stępowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Stępowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń, w ramach których przybliżone zostają cele i zadania rekreacji i turystyki aktywnej osób z różnymi niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz adaptowanej aktywności fizycznej. W realizacji przedmiotu studenci nabędą niezbędne umiejętności ruchowe charakterystyczne dla osób poruszających się na wózkach aktywnych oraz zostanie przeprowadzony trening orientacji przestrzennej niezbędny w poznaniu problemów osób z niepełnosprawnością wzrokową. Tematyka zajęć będzie dotyczyła planowania i realizacji zajęć o charakterze rekreacyjno-turystcznym z uwzględnieniem ograniczeń osób z różnymi niepełnosprawnościami. Studenci nauczą się rozwiązywać problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami poprzez dobór odpowiednich form rekreacji i turystyki aktywnej. |
|
Literatura: |
Dziedzic J., Remplewicz J.: Kultura fizyczna w szkołach i zakładach dla niewidomych i niedowidzących. 1980. Grabowski J. i współ.:Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych. Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, 2007. Kaganek K.:Bariery uprawiania turystyki przez osoby niepełnosprawne w kontekście statusu materialnego,http://www.monz.pl/ Kaganek K.:Uwarunkowania uprawiania turystyki aktywnej przez osoby niepełnosprawne, http://bazekon.icm.edu.pl/ Kowalik S.: Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009. Mączka D.:Znaczenie turystyki dla osób niepełnosprawnych, https://www.researchgate.net/publication/ Śledzińska J.: Turystyka osób niepełnosprawnych w Polskim Towarzystwie Turystyczno- Krajoznawczym, https://www.pfron.org.pl/ |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.