Zabawy i gry ruchowe w rewalidacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M3-ZG-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Zabawy i gry ruchowe w rewalidacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1-zna różne rodzaje zabaw i gier ruchowy oraz wie jak je wykorzystywać i modyfikować w rewalidacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (K_W09) W2 –posiada elementarną wiedzę na temat bezpieczeństwa i organizacji zajęć zabaw i gier ruchowych dla osób niepełnosprawnych (K_W09) W3-zna znaczenie zabaw i gier ruchowych w rewalidacji oraz w promocji zdrowia i zdrowego stylu życia osób niepełnosprawnych (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1-potrafi wykorzystywać zabawy i gry ruchowe w procesie nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych i kompetencji społecznych u osób niepełnosprawnych (K_U07) U2-wykorzystuje odpowiednio dobrane metody, formy i środki dydaktyczne (K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1-ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K03) K2-ma świadomość bycia odpowiedzialnym za zdrowie i bezpieczeństwo osób uczestniczących w zajęciach, okazuje im szacunek oraz troszczy się o ich dobro (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydakt. eksponująca Metody dydakt. podające-pogadanka, wykład informacyjny Metoda dydakt. poszukująca-ćwiczeniowa Metoda naśladowcza ścisła, zadaniowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Pełny opis: |
Rola zabaw i gier ruchowych w rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kryteria gier i zabaw ruchowych w rewalidacji osób niepełnosprawnych intelektualnie Różne sposoby modyfikacji zabaw i gier ruchowych. Bezpieczeństwo na zajęciach. Zabawy i gry rzutne do celu i na odległość z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych kul (gazety, szmatki). Skoki i biegi po prostej i slalomem, indywidualne i zespołowe przez własnoręcznie zrobione przeszkody. Przykładowe zabawy i gry ruchowe z elementami matematyki i języka polskiego Zabawy ruchowe we dwójkę: bieganie i łapanie, ucieczka i pościg, pchanie i ciągnięcie, zręczność i zwinność, równowaga. „Muzykowanie” kształtowanie rytmu, pamięci i zdolności manualnych wykorzystując własnoręcznie zrobione instrumenty w zabawach ze śpiewem i przy muzyce. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF, Warszawa, 2000. Gawlik K., Walaszczyk A. Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. AWF, Katowice, 2002. Gawlik K., Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. AWF, Katowice, 2004. Marchewka A. Wychowanie fizyczne specjalne. AWF, Kraków, 1999. Wieczór E, Szmalec J, Brzuzy G, (2019) Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznej. Difin Szmalec J, Wyszyński D (2019) Terapia ręki od A do Z, zrób to co ja. Harmonia Griesbeck J. Zabawy i gry dla grup. „Jedność”, Kielce, 1999. Iskra J.,Walaszczyk A., Juras B.Lekkoatletyczne formy rekreacji ruchowej. Inspiracje i przykłady. AWF, Katowice, 2009 Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. Sit., Warszawa, 1995. Wysocka A., Wysocki C. Gry i zabawy w wychowaniu fizycznym i rekreacji ruchowej. WSWFiT, Białystok, 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność w czasie zajęć on-line, opracowanie scenariusza zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.