Balneologia i klimatoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M4-BK-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Balneologia i klimatoterapia |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student uczestniczący w wykładzie powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu geografii, biologii i turystyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 55 godz.): - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 65 godz.): - przygotowanie do wykładu-10 - przygotowanie do ćwiczeń – 15 - pisanie prac, projektów- 15 - czytanie literatury- 5 - przygotowanie do egzaminu- 15 - przygotowanie do kolokwium - 5 Łącznie: 120 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o podstawowych pojęciach dotyczących fizjologii człowieka oraz o powiązaniach pomiędzy sportem i jakością życia ludzkiego – K_W01 W2: Rozumie pojęcia i zjawiska oraz dotyczące ich metody wyjaśniające złożone zależności między środowiskiem przyrodniczym a organizmem człowieka K_W05 W3: Zna i rozumie możliwości wykorzystania osiągnięć nauk przyrodniczych do rozwijania umiejętności prozdrowotnych K_W03, K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Umie przeprowadzać doświadczenia, interpretować ich wyniki oraz oceniać funkcjonowanie organizmu w różnych warunkach środowiskowych - K_U01, K_U02 U2: Potrafi wykorzystać specjalistyczną terminologię z zakresu biometeorologii człowieka w celu propagowania wiedzy na temat zdrowego stylu życia, sportu i wellness -K_U05 U3:Wykorzystuje dostępne źródła informacji dotyczące zasobów środowiska, w tym surowców stosowanych w przyrodolecznictwie i podczas realizacji zadań sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych - K_U4, K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, medycznych, nauk o zdrowiu i kultury fizycznej - K_K03 K2: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia zdrowia i życia w różnych warunkach środowiskowych - K_K04 K3: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania; jest zdolny do współpracy w zespole - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład w formie prezentacji multimedialnych Ćwiczenia: projekty, pomiary i opracowania, np. opracowanie analizy balneochemicznej lub z biometeorologii człowieka. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Na wykładzie omówione zostaną różne formy lecznictwa klimatycznego i potencjał leczniczy na terenie Polski. Student pozna zasoby wód leczniczych i termalnych, zasoby peloidów na terenie Polski oraz wykorzystanie tych surowców w przyrodolecznictwie. |
Pełny opis: |
Historia klimatoterapii. Zespoły bodźców biometeorologicznych: fotoaktyniczny, termiczno-wilgotnościowy i jakości powietrza. Meteotropizm. Potencjał leczniczy klimatu Polski. Charakterystyka uzdrowisk w Polsce pod względem klimatycznym. Rodzaje klimatoterapii: kąpiele słoneczne (helioterapia), kąpiele powietrzne (aeroterapia), zabiegi powietrzno-ruchowe (terenoterapia), kąpiele morskie (talassoterapia), inhalacje naturalnego aerozolu morskiego lub tężniowego. Okresy klimatoterapeutyczne. Metodyka badań i oceny lokalnych elementów środowiska dla potrzeb klimatoterapii. Występowanie oraz możliwości wykorzystania i zastosowania surowców naturalnych w balneologii. Zasoby wód leczniczych oraz peloidów na terenie Polski, charakterystyka uzdrowisk w Polsce pod względem zasobności i wykorzystania naturalnych surowców w balneologii. Podstawy geologii uzdrowiskowej oraz balneochemii. Metody badań stosowane w balneologii. Dodatkowo planowane są jednodniowe zajęcia w terenie na obszarze uzdrowiska (np. Ciechocinek, Wieniec Zdrój czy Inowrocław). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Błażejczyk K, Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Wyd. IGiPZ PAN, Warszawa. Kozłowska-Szczęsna T. i in., 2002, Bioklimat uzdrowisk polskich i możliwości jego wykorzystania w lecznictwie. Wyd. IGiPZ PAN, Warszawa Kuchcik M., Błażejczyk K., Szmyd J., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., 2013, Potencjał leczniczy klimatu Polski, Wyd. Akademickie Sedno, Warszawa Ponikowska I. (red.), 2015, Encyklopedia balneologii i medycyny fizykalnej oraz bioklimatologii, balneochemii i geologii uzdrowiskowej. Wydawnictwo Aluna, Warszawa- Konstancin-Jeziorna Ponikowska I., Kochański J.W. red. 2017, Wielka Księga Balneologii, Medycyny Fizykalnej i Uzdrowiskowej. Tom I. Część ogólna. 1-836. Wyd. Aluna. Ciężkowski W., Chowaniec J., Górecki W., Krawiec A., Rajchel L., Zuber A. 2010. Mineral and thermal waters of Poland. Prz. Geologiczny. t. 58, nr 9/1, s. 762-773 Dowgiałło J., 1969. Występowanie wód leczniczych w Polsce, [W:] Dowgiałło J., Karski A., Potocki I. – Geologia surowców balneologicznych, 143-212, WG, Warszawa. Rajchel L., 2012. Szczawy i wody kwasowęglowe Karpat polskich. Wyd. AGH. Kraków Krawiec A., Ciężkowski W., 2017. Geologia i górnictwo wód leczniczych i peloidów w Polsce. s. 103-130. W: Ponikowska I., Kochański J.W. (red.) Wielka Księga Balneologii, Medycyny Fizykalnej i Uzdrowiskowej. Tom I. Wyd. Aluna. Literatura uzupełniająca: Bułatowa M., Płatonow., 1996, Trening w różnych warunkach geoklimatycznych i pogodowych, Centralny Ośrodek Sportu, Warszawa. Kiełczewski B., Zalewski J., 1972, Zarys biometeorologii sportu, Wyd. Sport i turystyka, Warszawa. Koźmiński C. (red.), 2016, Turystyka zdrowotna uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ponikowska I, Marciniak K., 1988, Ciechocinek. Terenoterapia uzdrowiskowa. PWN: Warszawa Karwan K., 1989. Wody mineralne i lecznicze uzdrowisk karpackich. Wyd. AGH Kraków Kępińska B., Łowczowska A., 2002. Wody geotermalne w lecznictwie, rekreacji i turystyce. Wyd. IGSMiE PAN nr 113. Kraków Krawiec A., 2012. Therapeutic waters as geotourism values of the Polish Baltic sea coast. Geoturystyka. Kraków 1-2 (28-29): 3-12 Paczyński B., Płochniewski Z., 1996. Wody mineralne i lecznicze Polski. PIG Warszawa: 1-108. Ponikowska I., 1996. Lecznictwo uzdrowiskowe- poradnik dla chorych. Wyd. Branta. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny - W1, W2, W3, U1, U2, U3, projekty z ćwiczeń - W1, W3, U1, U2, U3 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie np. testu (pytania otwarte oraz zamknięte) lub ustny. Progi oceniania: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych opracowań. Progi oceniania średniej z wykonanych ćwiczeń: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Araźny, Arkadiusz Krawiec | |
Prowadzący grup: | Andrzej Araźny, Arkadiusz Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Zajęcia (zarówno wykłady jak i ćwiczenia) prowadzone w formie tradycyjnej, w przypadku obostrzeń związanych z covid możliwe jest zdalne prowadzenie zajęć poprzez platformę TEAMS Sposób prowadzenia zajęć (kontaktowy/zdalny) zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora przed rozpoczęciem semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Araźny, Arkadiusz Krawiec | |
Prowadzący grup: | Andrzej Araźny, Arkadiusz Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Zajęcia (zarówno wykłady jak i ćwiczenia) prowadzone w formie tradycyjnej, w przypadku obostrzeń związanych z covid możliwe jest zdalne prowadzenie zajęć poprzez platformę TEAMS Sposób prowadzenia zajęć (kontaktowy/zdalny) zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora przed rozpoczęciem semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.