Usługi wellness i SPA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M4-UW-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Usługi wellness i SPA |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza z zakresu sportu i wellness |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 45 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 15 - pisanie prac, projektów- 15 - czytanie literatury- 10 - przygotowanie do egzaminu- 10 Łącznie: 100 godz. ( 4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Ma wiedzę i rozumie związek pomiędzy wellness i spa a jakością życia ludzkiego, z uwzględnieniem potrzeb edukacji i sportu - K_W01 W2 - Zna wybrane pojęcia, metody i teorie dotyczące kształtowania odpowiedniego poziomu usług z zakresu wellness i spa - K_W05 W3 - Rozumie w stopniu pogłębionym cechy człowieka jako twórcy zdrowego stylu życia i podmiotu konstytuującego struktury społeczne w zakresie sportu i wellness oraz zasady ich funkcjonowania - K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Zna i potrafi stosować odpowiednią terminologię w celu propagowania wiedzy na temat wellness i spa - K_U05 U2 - Potrafi planować, realizować oraz dokumentować działania związane z prowadzeniem działalności w zakresie wellness i spa z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków bazowych, społecznych i fizycznych - K_U10 U3 - Potrafi wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł informacji, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji w zakresie usług wellness i spa - K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Zna wartość zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie usług wellness i spa i na ich podstawie rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla skuteczności i efektywności działania oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań w zakresie usług wellness i spa - K_K02 K2 - Jest zdolny do współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad dziećmi i młodzieżą, seniorami, zawodnikami i klientami a także ma świadomość znaczenia podejmowania własnych inicjatyw w zakresie usług wellness i spa - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz. Metoda dydaktyczna podająca: - wykład problemowy, opis, pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, giełda pomysłów, projektu, studium przypadku. Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody odnoszące się do fikcyjnych sytuacji, metody wymiany i dyskusji. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi ze szczególnym rodzajem usług wpisujących się w turystykę zdrowotną, a mianowicie spa i wellness. |
Pełny opis: |
Spa a wellness. Pochodzenie i idea współczesnego spa. Typy obiektów spa. Czynniki wpływające na rozwój usług typu spa i wellness. Instytucje regulujące działalność typu spa i wellness. Usługi spa i wellness, wyposażenie obiektów spa i wellness (podstawowe i dodatkowe). Oferta spa i wellness w Polsce oraz w Europie. Spa i wellness jako nowy trend w turystyce zdrowotnej. Usługi spa i wellness w kontekście turystyki medycznej i uzdrowiskowej. Oczekiwania względem obiektów spa i wellness, profil społeczno-demograficzny odbiorców usług. Perspektywy rozwoju usług typu spa i wellness. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Boruszczak, M. (red.), 2009: Turystyka uzdrowiskowa. Stan i perspektywy, rozdz. 2: Trendy w usługach profilaktyczno-leczniczych uzdrowisk, Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa. Dąbrowska-Zielińska, K., Wołk-Musiał, E., 2012: Turystyka uzdrowiskowa w Polsce i na świecie – perspektywy rozwoju Spa i wellness w Polsce. Inżynieria ekologiczna, Nr 30, ss. 36-47. Langviniene, N., Sekliuckiene, J., 2009: Factors of Influence on Successful Development of Lithuanian Resort Wellness SPA Services. Social Sciences, No. 4 (66), pp. 72-81. Parzych, K., 2012: Analiza wybranych aspektów turystyki SPA. Studium przypadku Hotelu Spa „Dolina Charlotty” Resort & Spa. Słupskie Prace Geograficzne, 9, ss. 109-119. Literatura uzupełniająca: Biełuszko, K., Grobelna, A., 2015: Usługi spa and wellness w ofercie przedsiębiorstw hotelowych województwa pomorskiego jako czynnik rozwoju funkcji turystycznej regionu. Przedsiębiorczość i zarządzanie, Tom. XVI, Z. 4, Cz. II, ss. 25-42. Didascalou, E., Lagos, D., Nastos, P., 2009: Wellness tourism: evaluating destination attributes for tourism planning in a competitive segment market. Tourismos: an International Multidisciplinary Journal of Tourism, Vol. 4, No. 4, pp. 113-126. Dimitrov, P., 2011: Long-term forecasting of the Spa and wellness subsector of the Bulgarian tourism industry. Tourism&Management Studies, No. 7, pp. 140-148. Grobelna, A., Marciszewska, B., 2013: Rola usług Spa & Wellness w kreowaniu pozytywnych doświadczeń konsumentów na przykładzie produktów hotelowych. Polityki Europejskie. Finanse i Marketing, 9(58), ss. 184-195. Kizielewicz, J., 2013: Theme cruises as a trend in marine tourism. Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, No. 22(105), ss. 30-39. Prochorowicz, M., Sammel, A., 2013: Spa i wellness jako dodatkowy produkt noclegowej bazy turystycznej. Ekonomiczne problemy turystyki, 3(23), ss. 59-72. Rapacz, A., Jaremen, D.E., 2013: Znaczenie usług spa & wellness w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw hotelarskich – case study hoteli uzdrowiskowych w Świeradowie-Zdroju. Ekonomiczne problemy turystyki, 3(23), ss. 107-122. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny (test końcowy) - K_W01, K_W05, K_W07 projekt (pn. Stan usług wellness i spa oraz dalsze perspektywy rozwoju, na który będą składały się ćwiczenia szczegółowe) - K_U05, K_U10, K_U13, K_K02, K_K05 Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte/pytania zamknięte) 50% oceny końcowej 3.0 – 51-60%; 3.5 – 61-70%; 4.0 – 71-80%; 4.5 – 81-90%; 5.0 – 91-100% - K_W01, K_W05, K_W07 Projekt 45% oceny końcowej 3.0 – 51-60%; 3.5 – 61-70%; 4.0 – 71-80%; 4.5 – 81-90%; 5.0 – 91-100% - K_U05, K_U10, K_U13, K_K02, K_K05 Aktywność na zajęciach 5% oceny końcowej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.