Zarządzanie usługami prozdrowotnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M4-ZU-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie usługami prozdrowotnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu przedmiotów: - Podstawy zarządzania; - Przedsiębiorczość; - Edukacja zdrowotna, |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student ma ogólną wiedzę z zakresu regulacji prawnych i organizacyjnych dotyczących zdrowia i usług prozdrowotnych – K_W08. W2: Student rozumie cechy człowieka jako twórcy zdrowego stylu życia, tworzącego organizacje prozdrowotne – K_W07. W3: Student zna i rozumie procesy zarządcze zachodzące w organizacjach świadczących usługi prozdrowotne – K_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student sprawnie wykorzystuje poznane zasady i instrumentarium zarządzania w praktyce biznesowej – K_U03, K_U13. U2: Student rozumie i potrafi analizować zmiany zachodzące w otoczeniu organizacyjnym, potrafi charakteryzować, klasyfikować i prezentować usługi prozdrowotne – K_U03, K_U13. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student posiada umiejętność planowania działań prozdrowotnych – K_K09 K2: Student ma świadomość znaczenia czynnika ludzkiego w kreowaniu zdrowego stylu życia praz działalności organizacji prozdrowotnych – K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład konwencjonalny; - wykład konwersatoryjny; - wykład problemowy. Ćwiczenia: - metoda referatu, - metoda poszukująca - studium przypadku; - metoda poszukująca - klasyczna problemowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Celem zajęć - wykładów i ćwiczeń - jest zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami zintegrowanego zaradzania organizacjami świadczącymi usługi zdrowotne i prozdrowotne. Podczas wykładów studenci poznają szereg zagadnień związanych z uwarunkowaniami formalino-prawnymi i ekonomicznymi zaradzaniem zdrowiem. Nabywają wiedzę o miejscu i roli menedżera w podmiotach świadczących usługi zdrowotne. Podczas wykładów studenci zapoznają się z podstawami zarządzania organizacją prozdrowotną, również w odniesieni do zasobów ludzkich, czy jakości świadczonych usług. Praktyczne aspekty zarządzania organizacjami prozdrowotnymi to tematyka ćwiczeń, podczas których studenci będą podejmować próby identyfikacji i rozwiązania podstawowych procesów zarządczych na różnych szczeblach i w różnym stadium rozwoju organizacji świadczącej usługi prozdrowotne. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Zarządzanie usługami prozdrowotnymi - podstawowe pojęcia i definicje; Ekonomika zdrowia; Wybrane aspekty prawne zarządzania organizacją prozdrowotną; Podstawy zarządzania organizacją świadczącą usługi prozdrowotne; Zażądanie zasobami ludzkimi w organizacji świadczącej usługi prozdrowotne; Marketing usług prozdrowotnych; Od zarządzania jakością do zarządzania wartością usług prozdrowotnych. Tematyka ćwiczeń - praktyczne aspekty tworzenia i zażądania organizacjami sektora usług prozdrowotnych, w szczególności: - wizja, strategia i rozwój firmy; - analiza rynku i konkurencji; - biznesplan; - wprowadzenie nowego produktu na rynek; - jakość certyfikowana. |
Literatura: |
Podstawowa: Zażądanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, red. M. Kautasch, wydanie 2, Warszawa 2015. Zażądanie podmiotem leczniczym, red. M. Dobska, PZWL, Warszawa 2018. Uzupełniająca: J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wydanie 2, Warszawa 2016. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie testu pisemnego (test: pytania otwarte i zamknięte – W1, W2, W3 - kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. Ćwiczenia: - metoda zaliczenia: na podstawie aktywnego brania udziału w ćwiczeniach; przygotowania i przedstawienia referatu oraz studium przypadku – U1, U2, K1, K2 - kryteria oceniania: 90% - bdb, 80% - db plus, 70% - db, 60% - dst plus, 51% - dst. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć - wykładów i ćwiczeń - jest zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami zintegrowanego zaradzania organizacjami świadczącymi usługi zdrowotne i prozdrowotne. Podczas wykładów studenci poznają szereg zagadnień związanych z uwarunkowaniami formalino-prawnymi i ekonomicznymi zaradzaniem zdrowiem. Nabywają wiedzę o miejscu i roli menedżera w podmiotach świadczących usługi zdrowotne. Podczas wykładów studenci zapoznają się z podstawami zarządzania organizacją prozdrowotną, również w odniesieni do zasobów ludzkich, czy jakości świadczonych usług. Praktyczne aspekty zarządzania organizacjami prozdrowotnymi to tematyka ćwiczeń, podczas których studenci będą podejmować próby identyfikacji i rozwiązania podstawowych procesów zarządczych na różnych szczeblach i w różnym stadium rozwoju organizacji świadczącej usługi prozdrowotne. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Ekonomika zdrowia 2. Podmiot leczniczy – charakterystyka 3. Wybrane prawne aspekty wykonywania działalności leczniczej 4. Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego 5. Dokumentacja medyczna – podstawowe zasady jej prowadzenia 6. Koszty i rachunek kosztów podmiotu leczniczego 7. Kalkulacja kosztów świadczeń 8. Jakość świadczonych usług – pomiar i analiza 9. Pracownicy ochrony zdrowia 10. Marketing w podmiotach leczniczych 11. Od zarządzania jakością do zarzadzania wartością usług Tematyka ćwiczeń - praktyczne aspekty tworzenia i zażądania organizacjami sektora usług prozdrowotnych, w szczególności: - wizja, strategia i rozwój firmy; - analiza rynku i konkurencji; - biznesplan; - wprowadzenie nowego produktu na rynek; - jakość certyfikowana. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zażądanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, red. M. Kautasch, wydanie 2, Warszawa 2015. Zażądanie podmiotem leczniczym, red. M. Dobska, PZWL, Warszawa 2018. Uzupełniająca: J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wydanie 2, Warszawa 2016. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć - wykładów i ćwiczeń - jest zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami zintegrowanego zaradzania organizacjami świadczącymi usługi zdrowotne i prozdrowotne. Podczas wykładów studenci poznają szereg zagadnień związanych z uwarunkowaniami formalino-prawnymi i ekonomicznymi zaradzaniem zdrowiem. Nabywają wiedzę o miejscu i roli menedżera w podmiotach świadczących usługi zdrowotne. Podczas wykładów studenci zapoznają się z podstawami zarządzania organizacją prozdrowotną, również w odniesieni do zasobów ludzkich, czy jakości świadczonych usług. Praktyczne aspekty zarządzania organizacjami prozdrowotnymi to tematyka ćwiczeń, podczas których studenci będą podejmować próby identyfikacji i rozwiązania podstawowych procesów zarządczych na różnych szczeblach i w różnym stadium rozwoju organizacji świadczącej usługi prozdrowotne. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Ekonomika zdrowia Podmiot leczniczy – charakterystyka Wybrane prawne aspekty wykonywania działalności leczniczej Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego Dokumentacja medyczna – podstawowe zasady jej prowadzenia Koszty i rachunek kosztów podmiotu leczniczego Kalkulacja kosztów świadczeń Jakość świadczonych usług – pomiar i analiza Pracownicy ochrony zdrowia Marketing w podmiotach leczniczych Od zarządzania jakością do zarzadzania wartością usług Tematyka ćwiczeń - praktyczne aspekty tworzenia i zażądania organizacjami sektora usług prozdrowotnych, w szczególności: - wizja, strategia i rozwój firmy; - analiza rynku i konkurencji; - biznesplan; - wprowadzenie nowego produktu na rynek; - jakość certyfikowana. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zażądanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, red. M. Kautasch, wydanie 2, Warszawa 2015. Zażądanie podmiotem leczniczym, red. M. Dobska, PZWL, Warszawa 2018. Uzupełniająca: J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wydanie 2, Warszawa 2016. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górzyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć - wykładów i ćwiczeń - jest zapoznanie studentów ze współczesnymi koncepcjami zintegrowanego zaradzania organizacjami świadczącymi usługi zdrowotne i prozdrowotne. Podczas wykładów studenci poznają szereg zagadnień związanych z uwarunkowaniami formalino-prawnymi i ekonomicznymi zaradzaniem zdrowiem. Nabywają wiedzę o miejscu i roli menedżera w podmiotach świadczących usługi zdrowotne. Podczas wykładów studenci zapoznają się z podstawami zarządzania organizacją prozdrowotną, również w odniesieni do zasobów ludzkich, czy jakości świadczonych usług. Praktyczne aspekty zarządzania organizacjami prozdrowotnymi to tematyka ćwiczeń, podczas których studenci będą podejmować próby identyfikacji i rozwiązania podstawowych procesów zarządczych na różnych szczeblach i w różnym stadium rozwoju organizacji świadczącej usługi prozdrowotne. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Ekonomika zdrowia Podmiot leczniczy – charakterystyka Wybrane prawne aspekty wykonywania działalności leczniczej Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego Dokumentacja medyczna – podstawowe zasady jej prowadzenia Koszty i rachunek kosztów podmiotu leczniczego Kalkulacja kosztów świadczeń Jakość świadczonych usług – pomiar i analiza Pracownicy ochrony zdrowia Marketing w podmiotach leczniczych Od zarządzania jakością do zarzadzania wartością usług Tematyka ćwiczeń - praktyczne aspekty tworzenia i zażądania organizacjami sektora usług prozdrowotnych, w szczególności: - wizja, strategia i rozwój firmy; - analiza rynku i konkurencji; - biznesplan; - wprowadzenie nowego produktu na rynek; - jakość certyfikowana. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zażądanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, red. M. Kautasch, wydanie 2, Warszawa 2015. Zażądanie podmiotem leczniczym, red. M. Dobska, PZWL, Warszawa 2018. Uzupełniająca: J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wydanie 2, Warszawa 2016. Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.