Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Didactics of sport training

General data

Course ID: 2600-SIW-M5-MT-3-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (1014) Sports The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactics of sport training
Name in Polish: Metodyka treningu sportowego
Organizational unit: Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania sportowego.

Ogólny dobry stan zdrowia-brak przeciwwskazań lekarskich.

Wskazane zainteresowanie, otwarcie, aktywność.

Type of course:

compulsory course

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: zna i rozumie mechanizmy działania i skutki uboczne oraz zagrożenia związane z treningiem sportowym – K_W11, K_W12

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: potrafi identyfikować i diagnozować problemy związane z treningiem sportowym z uwzględnianiem kontekstu społecznego – K_U04, K_U07

U2: potrafi planować, realizować oraz dokumentować proces treningu sportowego – K_U10

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy o treningu sportowym z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, medycznych, nauk o zdrowiu i kultury fizycznej – K_K03

K2 – jest zdolny do współpracy interdyscyplinarnej z różnymi podmiotami pozostając świadomy swoich specyficznych kompetencji - K_K05


Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- case study
- project work

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera. Podczas wykładów studenci uzyskają pogłębioną wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu, w tym kontroli antydopingowej.

Full description: (in Polish)

Tematyka wykładów:

Indywidualizacja treningu oraz wybrane aspekty projektowania systemów treningowych w zakresie: periodyzacji procesu treningowego; struktury rzeczowej treningu ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania wytrzymałości, siły i gibkości; form metod i środków treningowych; obciążeń treningowych.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

Z. Naglak, Metodyka trenowania sportowca, Wrocław 1999

T. O. Bompa, G. G. Haff, Periodyzaja. Teoria i metodyka treningu, Warszawa 2010,

Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013.

Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015.

Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017.

Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, red. J. Górski, Warszawa 2019.

Birch K. , Maclaren D , George K, Fizjologia sportu. Krótkie wykłady, 2008.

Uzupełniająca:

J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład:

metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie egazminu pisemnego (test: pytania otwarte i zamknięte – W1, U1, U2

kryteria oceniania:

90% - bdb,

80% - db plus,

70% - db,

60% - dst plus,

51% - dst.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Górzyński
Group instructors: Tomasz Górzyński
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Michał Wasielewski
Group instructors: Michał Wasielewski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest kompleksowe przygotowanie studentów do roli instruktora lub trenera w sporcie. Podczas wykładów studenci uzyskają pogłębioną wiedzę na temat zasad projektowania procesu treningowego, doboru obciążeń, zasad, środków i form treningu sportowego. Zajmą się tematyką szkolenia sportowego dzieci, odnową w treningu. Poznają podstawy diagnostyki w sporcie oraz roli nauki i badań naukowych w procesie wspomagania i kontroli treningu. Zapoznanie z procesem periodyzacji treningu sportowego. Metody kształtowania cech motorycznych.

Full description: (in Polish)

Tematyka wykładów:

1. BPS w Sporcie.

2. Czynniki treningu sportowego.

3. Diagnostyka i zasady monitorowania przetrenowania w sporcie(OTS).

4. Fizjologia wysiłku- podstawowe pojęcia.

5. Kierowanie treningiem sportowca.

6. Kwalifikacja do działalności sportowej. Testy MTSF. Testy sprawności ogólnej.

7. Nabór i selekcja.

8. Odnowa sportowca po treningu i zawodach.

9. Periodyzacja treningu sportowego. Objętość i intensywność.

10. Struktura czasowa treningu.

11. Struktura rzeczowa treningu.(część 1.)

12. . Struktura rzeczowa treningu.(część 2.)

13. Szkolenie sportowe dzieci i młodzieży.

14. Trening sportowy a trening zdrowotny. Rodzaje treningu.

15. Zasady treningu. Obciążenia treningowe.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

Sozański H.(red.): Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999.

A.Jegier; K. Nazar; A. Dziak red. Medycyna Sportowa Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej Warszawa 2005.

Z. Naglak, Metodyka trenowania sportowca, Wrocław 1999

T. O. Bompa, G. G. Haff, Periodyzaja. Teoria i metodyka treningu, Warszawa 2010,

Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 1, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2013.

Podstawy teorii i technologii treningu sportowego, tom 2, red. H. Sozański, J. Czerwiński, J. Sadowski, Warszawa - Biała Podlaska 2015.

Diagnostyka w sporcie. Podręcznik nowoczesnego trenera, red. K. Kusy, J. Zieliński, Poznań 2017.

Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, red. J. Górski, Warszawa 2019.

Birch K. , Maclaren D , George K, Fizjologia sportu. Krótkie wykłady, 2008.

Uzupełniająca:

J. Lenik, S. Cieszkowski, Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów i nauczycieli, Rzeszów 2017.

Notes: (in Polish)

Wykład:

metoda zaliczenia: na ocenę na podstawie egazminu pisemnego (test: pytania otwarte i zamknięte – W1, U1, U2

kryteria oceniania:

90% - bdb,

80% - db plus,

70% - db,

60% - dst plus,

51% - dst.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)